Min fantastiska väninna. Bok 1, Barndom och tonår

Ferrante, Elena

I en hyreskasern nära landsvägen i femtiotalets Neapel växer de båda flickorna Elena Greco och Lila Cerrullo upp och blir vänner för livet. Det är efterkrigstid, nödår och våldet präglar fortfarande Italien i form av lönnmord och godtyckliga avrättningar. Lila är den självklara ledaren, den snabbfotade, den våghalsiga, den kvicktänka och den elaka. Det är också Lila som slår Elena ur brädet som skolans bästa elev, hon har lärt sig läsa själv och kommer etta på alla prov. Skolgången utgör ett löfte om en bättre framtid för dem båda, men Lila, dotter till skomakaren Fernando och hans hustru som båda är analfabeter, är den som tvingas ge upp studierna medan Elenas far, som är vaktmästare i stadshuset, ser till att dottern får fortsätta att gå i skolan. Lila gifts i stället bort vid 16 års ålder med Stefano Carracci, son till den mördade maffiabossen, Stefano som driver familjen Carraccis livsmedelsbutik...

Carl-Johan Andrén

2022-02-06

Bra

En resa in i en otroligt välbeskriven barndomsbeskrivning med färgstarka gestaltningar. Det märks att Elena Ferrante är intresserad av psykoanalys, feminism och sociologi.

Karin Adrian

2021-01-12

Catrin ....

2020-06-09

Så bra. Sträckläste den på ett par dagar.

richard damberg

2020-03-20

j

Linda

2020-03-11

Bokdjungeln

2019-08-05

Några år senare än andra har jag nu äntligen läst den första delen av författarpseudonymen Elena Ferrantes kvartett om Elena och Lila. Jag kan inte förstå hur jag inte har kunnat läsa denna bok tidigare!Men nu är jag med i matchen och förstår vad alla pratar om, den är riktigt bra! Boken skapar verkligen en Italienlängtan och man kan se Neapel framför sig. Jag var lite orolig i början att det skulle vara för många personer att hålla reda på men när man väl kommit in i boken faller de alla plats. Boken slutar på samma sätt som en del serier gör när man efter ett avsnitt kan tänka "men nej! Hur ska jag kunna vänta till nästa vecka?!". Jag känner lika inför denna bok. Jag tycker som sagt om boken och är glad för att jag har de 3 resterande delarna av serien hemma för detta kan bli riktigt bra om Ferrante fortsätter leverera.

Erika E

2019-07-07

2019-02-27

En bok som börjar i efterkrigstidens Italien. Den kretsar kring vänskapen mellan de två vännerna Lila och Elena men också deras familjer och vänner. Boken skildrar gängkriminalitet och våld. Kvinnors ställning i samhället. Kampen för överlevnad i fattigdom. Ungdomsåren skildras så fint med rädslor, kärlek och svek i en härlig blandning. En omtalad och kritikerrosad bok som håller hög klass.

Åsa G

2019-01-15

Jag har varit lite tveksam till denna bok pga att den och hela serien varit så hypad. Men när jag häromveckan till slut började lyssna på den så fastnade jag och nästan sträcklyssnade. Ser fram emot att få följa Elena och Lila in i vuxenlivet.

M E

2019-01-06

Underhållande och mycket bra skriven.

Carolina Armenakis

2019-01-05

En helt fantastisk berättelse!

Kerstin

2018-08-14

Jo, visst tyckte jag om den, men ärligt talat lite svårt att förstå varför serien varit så omtalad. Med detta sagt, så har jag nu läst alla delar och funderar på omläsning! Så fantastiskt att få följa två kvinnors väg genom livet!

Z

Zyggy

2018-04-11

Jag älskade den. Måste tillägga dock att jag läste den på italienska och vet inte om översättning lyckas skapa samma känsla. Klassresa, kvinnors ställning i samhället, livet efyet kriget i en liten mikrokosmos, barndomens rädslor och förälskelse....

Jonna

2017-12-31

Hade väldigt svårt för denna bok. Inget i den fångade mitt intresse och höll på att avsluta den flera gånger men eftersom den är så hajpad så fortsatte jag läsa i hopp om att den skulle bli mer spännande. Tvekar nu om jag ska läsa de andra.

Johanna Skott

2017-12-23

Fantastisk

Rhuddem Gwelin

2017-11-27

Intressant ämne och tid men kunde inte ta till mig karaktärerna

2017-10-13

Bra, men lite väl hajpad. Levde inte riktigt upp till förväntningarna men ändå bra och intressant. Lite avhugget slut men det kommer ju fler delar.

Lisa K

2017-08-15

Hade kanske för höga förväntningar. Men enligt mig var den långtråkig och hade ingen intressant handling. Det fanns inget sug att egentligen läsa vidare.

Henrik Johansson

2017-07-11

Medryckande text och en bra berättelse. Fastnar väl kanske inte riktigt men ska nog läsa nästa del.

Charlotta CG

2017-05-24

Varför väntade jag så länge med att läsa den här? För att jag har ett motstånd mot hypade böcker men det här är verkligen en av de där som förtjänar vartenda positivt ord. Skildringen av äkta vänskap med en och annan situation av avundsjuka känner vem som helst igen sig i. Lägg till detta en skildring av ett Italien där förändringens vindar blåser, ett fattigt Neapel med camorran, ungdomskärlek och en härlig språkbehandling där man bara vill läsa mer och mer...

Charlotta CG

Gunilla Pellerina

2017-05-24

Varför denna hipe, uppfyllde inte mina förväntningar.

Therese

2017-05-14

Hade alldeles för höga förväntningar på den här boken. Tyckte den saknade driv i berättelsen och historien om de båda flickornas vänskapsrelation räckte inte för att fånga mitt intresse. Blev inte alls sugen på att läsa de påföljande delarna.

Sara Frimodig

2017-05-05

En väldigt fin bok om vänskap. Jag tycker att barndomsåren var väldigt fint skildrade, och är spänd på att läsa fortsättningen. Språket är fantastiskt flytande och jag vill hela tiden läsa vidare.

Charlotte Olsson

2017-04-29

3+. Börjar lite trögt men händer lite mer i slutet. Nyfiken på fortsättningen.

Andreas Svensson

2017-04-26

Ville sig inte riktigt. Jag som annars älskar berättelser, där det egentligen inte händer så mycket, fann den här historien seg och intetsägande.

Cecilia Anagrius

2017-04-24

Hade för höga förväntningar

Agneta Sjöberg

2017-04-10

En spännande miljö och annorlunda vänskap, likt älska-hata!

Hedvig Marklinder

2017-03-07

Tyvärr Elena Ferrante, så fantastisk var inte denna bok. Kom aldrig riktigt in i den och vad handlade den egentligen om? Förstår faktiskt inte alls hypen.

Nina Gustafsson

2017-02-23

En välberättad början på vänskapen mellan två italienska tjejer. Vi får följa deras uppväxt och hemmiljö med färgstarka karaktärer. Berättelsen i sig är kanske inte så märkvärdig men författaren lyckas ändå fånga läsaren. Det är trots allt en bra fantastisk väninna som står i centrum. Stark 3:a.

Bripperi

2017-01-21

Inte det bästa jag läst men måste ändå läsa de nya delarna som ligger på mitt nattygsbord...

Malin Magnander

2017-01-17

MaPa

2016-12-29

Hilda Kraamer

2016-12-25

Petra Nurminen

2016-12-19

Trots att bokens historia stundvis är långsam och ganska trist vill jag läsa vidare för att få veta hur saker och ting utvecklar sig. Berättelsen skildrar en ambivalent relation mellan två flickor, osäker på om den ens kan beskrivas som vänskap. Märklig berättelse om hur människor utvecklas i förhållande till varandra på gott och ont

2016-12-10

Radioföljetongen
Gunilla Nyroos läser.

När jag tänker på alla lovord Elena Ferrante har fått för den här boken så skäms jag nästan lite för mitt snåla betyg. Men vi är alla olika här i världen och smaken är som sagt som baken. Boken är säkerligen välskriven och Gunilla Nyroos som läser följetongen läser som vanligt utomordentligt bra, men det är också tyvärr allt. Jag upplever trots att jag gett den ett flertal chanser, har faktiskt lyssnat om vissa kapitel- den som totalt ointresserad. Intrigen går in genom ena örat och direkt ut genom det andra igen. Sen upplever jag persongalleriet som ovanligt rörigt och jag vet knappt vem som är vem. Nej. Jag tycker faktiskt inte om den!

Josefine Ejebjörk

2016-11-25

Radioföljetongen från Sveriges Radio

Benjamin Elfors

2016-11-10

Barndomsskildringar, alla dessa barndomsskildringar. Här har vi alla de bekanta detaljerna som tycks vara så viktiga att redogöra för: en elak fröken här, en sträng pappa där, första gången man fick lyssna på rock n' roll på vinyl (åh, 40- och 50-talisterna ryser!), de första fumliga sexuella kontakterna etc. En barndomsskildring kräver något särskilt originellt för att väcka mitt intresse. Jag tänker på Tunströms Jularatoriet och Lagerkvists Gäst hos verkligheten där både form och innehåll är nyskapande. Ferrantes är inte stor litteratur, men hon är heller aldrig tråkig, vilket är ett gott betyg.

Gunnel Lindström

2016-10-29

Ok, men inte mer. Inte alls fängslande, men ändå läsvärd.

Jenny Hjärtberg

2016-10-12

Förstår inte hypen kring boken alls. Visst, en trevlig berättelse men den levde inte upp till mina förväntningar.

Samuel Karlsson

2016-10-01

Okej, men levde inte upp till förväntningarna

Lena L

2016-09-25

Hade höga förväntningar. Blev besviken. Rörigt persongalleri och konstiga kast i handlingen.

Ewa R

2016-09-14

Brukar inte vara så förtjust i utvecklingsromaner men den här kvalar säkert in som någon av de bättre. Intressant att se hur flickorna peppar och konkurrerar med varandra under hela uppväxten. En liten knorr på slutet då Lila kallar Elena för sin fantastiska väninna. Det är därifrån titeln på boken kommer. Men man har ju hela tiden förletts att tro att det är Elenas ord på väninnan. Förstå mig rätt, hon tycker ju också så, men det var tydligen Lila som uttalade det först. Deras relation i ett nötskal? Det blir hursomhelst intressant att se vart det hela tar vägen. Lila verkar ju ha gift sig in sig i den neapoletanska maffian, camorran. Det blir säkert inte konfliktfritt.

Zack Simone

2016-08-22

Riktig vänskap & riktiga kvinnor. Tror jag. Mycket bra, vet jag.

Matilda S

2016-08-04

Men kom igen vad trükig....!!!! Inget för en chic-lit-tjej som jag. Hade lite hopp i början ändü... den är ju sü känd och det är coolt att författaren skrivit romanerna i hopp om att hitta sin vän. Det faktumet gör mig lite türögd och jag gillar mystiken över var hon tog vägen och om man nügonsinn kommer fü veta. Men själva boken fann jag bara sjukt deprimerande och nedtyngande. Tonen är liksom bitter och författaren känns sü allvarlig... Men ja... Man lärde sig lite om hur de hade de pü den tiden i Neapel iaf. Det är alltid intressant :)

2016-08-01

Visst var den bra, men inte fantastisk. Om de andra böckerna kommer snabbt efter varandra kan jag fortsätta att läsa serien. Men att kanske behöva vänta ett år och sedan försöka komma ihåg vad man läst i den första, nej, det börjar bli för mycket av det.

Eva Pettersson

2016-07-31

Helt okej läsning, men jag förstår inte riktigt hypen kring denna bok. Jag blev inte så sugen på att fortsätta läsa kommande delar. Lite för myllrande persongalleri, och inga karaktärer som jag riktigt känner med fullt ut.

Emma Björklund

2016-07-30

Denna berättelse fängslade inte mig... Tråkigt beskrivet... Antagligen var jag nog inte på humör kanske.

Irene Malmeling

2016-07-24

Ser så mycket fram emot att få läsa fortsättningen av Elena Ferrantes serie.
Skildringen av barndoms- och ungdomsåren i första delen är fenomenalt skriven. Ett sådant språk där varje ord är viktigt och läsaren absolut inte får slöa till. Sådana bilder av det fattiga Neapel och de kontraster bokens Elena möter under sin uppväxt. Våldet. Pojkarna som övertar sina fäders mönster. Flickorna som längtar efter att bli kvinnor. Elena, son tack vare Lilas kunskapstörst och subtila utmaningar, ges och ger sig själv möjligheten till något annat. Vänskapen!