Min fantastiska vninna

Ferrante, Elena

| 2016

I en hyreskasern nra landsvgen i femtiotalets Neapel vxer de bda flickorna Elena Greco och Lila Cerrullo upp och blir vnner fr livet. Det r efterkrigstid, ndr och vldet prglar fortfarande Italien i form av lnnmord och godtyckliga avrttningar. Lila r den sjlvklara ledaren, den snabbfotade, den vghalsiga, den kvicktnka och den elaka. Det r ocks Lila som slr Elena ur brdet som skolans bsta elev, hon har lrt sig lsa sjlv och kommer etta p alla prov. Skolgngen utgr ett lfte om en bttre framtid fr dem bda, men Lila, dotter till skomakaren Fernando och hans hustru som bda r analfabeter, r den som tvingas ge upp studierna medan Elenas far, som r vaktmstare i stadshuset, ser till att dottern fr fortstta att g i skolan. Lila gifts i stllet bort vid 16 rs lder med Stefano Carracci, son till den mrdade maffiabossen, Stefano som driver familjen Carraccis livsmedelsbutik...

Lisa K

Hade kanske fr hga frvntningar. Men enligt mig var den lngtrkig och hade ingen intressant handling. Det fanns inget sug att egentligen lsa vidare.

Henrik Johansson

2017-07-11

Medryckande text och en bra berttelse. Fastnar vl kanske inte riktigt men ska nog lsa nsta del.

Charlotta CG

2017-05-24

Varfr vntade jag s lnge med att lsa den hr? Fr att jag har ett motstnd mot hypade bcker men det hr r verkligen en av de dr som frtjnar vartenda positivt ord. Skildringen av kta vnskap med en och annan situation av avundsjuka knner vem som helst igen sig i. Lgg till detta en skildring av ett Italien dr frndringens vindar blser, ett fattigt Neapel med camorran, ungdomskrlek och en hrlig sprkbehandling dr man bara vill lsa mer och mer...

Charlotta CG

Gunilla Pellerina

2017-05-24

Varfr denna hipe, uppfyllde inte mina frvntningar.

Therese Olsson

2017-05-14

Hade alldeles fr hga frvntningar p den hr boken. Tyckte den saknade driv i berttelsen och historien om de bda flickornas vnskapsrelation rckte inte fr att fnga mitt intresse. Blev inte alls sugen p att lsa de pfljande delarna.

Sara Frimodig

2017-05-05

En vldigt fin bok om vnskap. Jag tycker att barndomsren var vldigt fint skildrade, och r spnd p att lsa fortsttningen. Sprket r fantastiskt flytande och jag vill hela tiden lsa vidare.

Charlotte Olsson

2017-04-29

3+. Brjar lite trgt men hnder lite mer i slutet. Nyfiken p fortsttningen.

Andreas Svensson

2017-04-26

Ville sig inte riktigt. Jag som annars lskar berttelser, dr det egentligen inte hnder s mycket, fann den hr historien seg och intetsgande.

Cecilia Anagrius

2017-04-24

Hade fr hga frvntningar

Agneta Sjberg

2017-04-10

En spnnande milj och annorlunda vnskap, likt lska-hata!

Hedvig Marklinder

2017-03-07

Tyvrr Elena Ferrante, s fantastisk var inte denna bok. Kom aldrig riktigt in i den och vad handlade den egentligen om? Frstr faktiskt inte alls hypen.

Nina Gustafsson

2017-02-23

En vlberttad brjan p vnskapen mellan tv italienska tjejer. Vi fr flja deras uppvxt och hemmilj med frgstarka karaktrer. Berttelsen i sig r kanske inte s mrkvrdig men frfattaren lyckas nd fnga lsaren. Det r trots allt en bra fantastisk vninna som str i centrum. Stark 3:a.

Bripperi

2017-01-21

Inte det bsta jag lst men mste nd lsa de nya delarna som ligger p mitt nattygsbord...

Malin Magnander

2017-01-17

MaPa

2016-12-29

Hilda Kraamer

2016-12-25

Petra Nurminen

2016-12-19

Trots att bokens historia stundvis r lngsam och ganska trist vill jag lsa vidare fr att f veta hur saker och ting utvecklar sig. Berttelsen skildrar en ambivalent relation mellan tv flickor, osker p om den ens kan beskrivas som vnskap. Mrklig berttelse om hur mnniskor utvecklas i frhllande till varandra p gott och ont

2016-12-10

Radiofljetongen
Gunilla Nyroos lser.

Nr jag tnker p alla lovord Elena Ferrante har ftt fr den hr boken s skms jag nstan lite fr mitt snla betyg. Men vi r alla olika hr i vrlden och smaken r som sagt som baken. Boken r skerligen vlskriven och Gunilla Nyroos som lser fljetongen lser som vanligt utomordentligt bra, men det r ocks tyvrr allt. Jag upplever trots att jag gett den ett flertal chanser, har faktiskt lyssnat om vissa kapitel- den som totalt ointresserad. Intrigen gr in genom ena rat och direkt ut genom det andra igen. Sen upplever jag persongalleriet som ovanligt rrigt och jag vet knappt vem som r vem. Nej. Jag tycker faktiskt inte om den!

Josefine Ejebjrk

2016-11-25

Radiofljetongen frn Sveriges Radio

Benjamin Elfors

2016-11-10

Barndomsskildringar, alla dessa barndomsskildringar. Här har vi alla de bekanta detaljerna som tycks vara så viktiga att redogöra för: en elak fröken här, en sträng pappa där, första gången man fick lyssna på rock n' roll på vinyl (åh, 40- och 50-talisterna ryser!), de första fumliga sexuella kontakterna etc. En barndomsskildring kräver något särskilt originellt för att väcka mitt intresse. Jag tänker på Tunströms Jularatoriet och Lagerkvists Gäst hos verkligheten där både form och innehåll är nyskapande. Ferrantes är inte stor litteratur, men hon är heller aldrig tråkig, vilket är ett gott betyg.

Gunnel Lindstrm

2016-10-29

Ok, men inte mer. Inte alls fngslande, men nd lsvrd.

Jenny Hjrtberg

2016-10-12

Frstr inte hypen kring boken alls. Visst, en trevlig berttelse men den levde inte upp till mina frvntningar.

Samuel Karlsson

2016-10-01

Okej, men levde inte upp till frvntningarna

Lena L

2016-09-25

Hade hga frvntningar. Blev besviken. Rrigt persongalleri och konstiga kast i handlingen.

Ewa R

2016-09-14

Brukar inte vara s frtjust i utvecklingsromaner men den hr kvalar skert in som ngon av de bttre. Intressant att se hur flickorna peppar och konkurrerar med varandra under hela uppvxten. En liten knorr p slutet d Lila kallar Elena fr sin fantastiska vninna. Det r drifrn titeln p boken kommer. Men man har ju hela tiden frletts att tro att det r Elenas ord p vninnan. Frst mig rtt, hon tycker ju ocks s, men det var tydligen Lila som uttalade det frst. Deras relation i ett ntskal? Det blir hursomhelst intressant att se vart det hela tar vgen. Lila verkar ju ha gift sig in sig i den neapoletanska maffian, camorran. Det blir skert inte konfliktfritt.

Zack Simone

2016-08-22

Riktig vnskap & riktiga kvinnor. Tror jag. Mycket bra, vet jag.

Matilda S

2016-08-04

Men kom igen vad trkig....!!!! Inget fr en chic-lit-tjej som jag. Hade lite hopp i brjan nd... den r ju s knd och det r coolt att frfattaren skrivit romanerna i hopp om att hitta sin vn. Det faktumet gr mig lite trgd och jag gillar mystiken ver var hon tog vgen och om man ngonsinn kommer f veta. Men sjlva boken fann jag bara sjukt deprimerande och nedtyngande. Tonen r liksom bitter och frfattaren knns s allvarlig... Men ja... Man lrde sig lite om hur de hade de p den tiden i Neapel iaf. Det r alltid intressant :)

2016-08-01

Visst var den bra, men inte fantastisk. Om de andra bckerna kommer snabbt efter varandra kan jag fortstta att lsa serien. Men att kanske behva vnta ett r och sedan frska komma ihg vad man lst i den frsta, nej, det brjar bli fr mycket av det.

Eva Pettersson

2016-07-31

Helt okej lsning, men jag frstr inte riktigt hypen kring denna bok. Jag blev inte s sugen p att fortstta lsa kommande delar. Lite fr myllrande persongalleri, och inga karaktrer som jag riktigt knner med fullt ut.

Emma Bjrklund

2016-07-30

Denna berttelse fngslade inte mig... Trkigt beskrivet... Antagligen var jag nog inte p humr kanske.

Irene Malmeling

2016-07-24

Ser s mycket fram emot att f lsa fortsttningen av Elena Ferrantes serie.
Skildringen av barndoms- och ungdomsren i frsta delen r fenomenalt skriven. Ett sdant sprk dr varje ord r viktigt och lsaren absolut inte fr sla till. Sdana bilder av det fattiga Neapel och de kontraster bokens Elena mter under sin uppvxt. Vldet. Pojkarna som vertar sina fders mnster. Flickorna som lngtar efter att bli kvinnor. Elena, son tack vare Lilas kunskapstrst och subtila utmaningar, ges och ger sig sjlv mjligheten till ngot annat. Vnskapen!

Ma Coon

2016-07-22

Fantastiskt fngslande! Man kan inte lgga boken ifrn sig!

Anna Hellerstedt

2016-07-15

Den har klass. Den har kn. Den har DET. Hall! Nobelpriskommitten!

Marianne L

2016-07-14

En klass fr sig. Den krver en lsare som inte bara vill ta sig frn prm till prm. Varje mening och varje kapitel har mnga dimensioner. Frstr man inte kontexten, kampen att bli ngot, vnskapen, kampen att vara bst (rikast, smartast, kunnigaste, bsta hantverkaren, etc), att vxa upp, att tro det finns ngot annat utanfr grnderna, frstr man inte boken.
Ta den tid den behver. Det r boken vrd. Vilken dimension du ser eller hur du tolkar den r upp till dig, men jag kan inte sga annat n -det r ett msterverk av en begvad frfattare. Inget hastverk, som mycket av dagens bcker, som slaviskt fljer en given mall och aldrig gr utanfr den och du lster snabbt och glmmer snabbt.
Jag har mnga bestende scener kvar i mitt minne, som ftt mig att se nya vinklar p med hjlp av frfattarens beskrivning.
Mycket vlskriven. Kommer att lsa om den...

Konstaterar kort, vrd alla hyllningar, helt befogad hajp. S intensiv, s smutsig, aggressiv och sanslst vacker. Elenas kamp att inte bli som modern med det skelande gat. Att lsa sig bort och upp i samhllet. Kampen att frst, f vara och vara med sin fantastiska vninna. I det lsta arbetarkvarteret i Neapel, den lilla vrlden i den stora, i fattigdom, katolskt hyckleri, den totala korruptionen, den totala sknheten i en oregerligt stad. Ekonomiska intressen, krlek, bildningens kraft, makt. Och s vnskapen. Livets! verstt nsta nu, annars blir det till att bttra p min italienska.

Marianne Strandberg

2016-07-05

4+. Kom in i den o blev lngsamt alltmer fascinerad av starka huvudperonerna. Hoppas att nsta del kommer snart, s man inte hinner glmma brjan...

Tove Skarstedt

2016-06-30

Vid det hr laget har det skrivits och talats mycket om den hr ?Neapelkvartetten?, detta r bok 1. (?Min fantastiska vninna? heter den p svenska.) Jag kan inte annat n hlla med i lovsngen. Mnga tror att det r hype, men det r fel, detta r verkligen ett msterverk och man br lsa alla fyra bckerna, denna r bara inledningen.
Att jag lste den berodde p tv saker, dels att Mats sa att jag verkligen mste lsa den, och dels att Jonathan Franzen sa att han hade svrt att hitta sknlitteratur som gav honom ngot, men, sa han, Elena Ferrantes Neapelkvartett, den tyckte han enormt mycket om! Woop woop!

Malin H

2016-06-30

Jklar vad bra! Klass, vld, bildning, kn, heder. Och vnskap. Kan vara bland det bsta p temat drmmar och frhoppningar jag lst.

Liza Bolin

2016-06-30

Oj vilken hype. Tycker inte den lever upp till det - jag slutade faktiskt lsa efter halva, ngot jag sllan gr.

Michaela .

2016-06-28

Frstr inte att denna bok hypats som den gjort - men samtidigt r den definitivt lsvrd. Kommer vilja lsa andra delen ocks - slutade med en riktig cliffhanger.

2016-06-19

Underbara bok, r s fst vid denna bok och Elena och Lila. Dessa tv s olika vnner och hur deras vnskap utvecklas och frndras i takt med deras egen utveckling mot ett vuxenliv i Italien... Krlek, vnskap, klasskillnader, rdslor, utanfrskap och lngtan efter att hra till, att vilja vara tillsammans, att vara omtyckt och duga fr varandra... men ocks en berttelse om att frska ta sig ur det som andra kan se som det frutbestmda, att ta sig vidare, att nyttja sin potential ven om det krver lngt mer n fr andra att ta sig dit... Ser mycket framemot bok nummer tv...

2016-06-15

Bra sommarlsning, men lite fr svepande och tunn i person- och miljskildringar fr ett hgre betyg. Kommer att fortstta lsa denna trilogi!

2016-06-15

Bra sommarlsning! Fr tunna milj- och personbeskrivningar fr ett hgre betyg.

Lotta Strandberg

2016-06-06

Lyssnat p en riktigt bra upplsning, kommer inte ihg av vem. Hrligt sydlndskt temperament, frgstark och gripande om tv flickors uppvxt. Ser fram emot fortsttningen.

2016-05-15

Nej, s fantastisk r inte denna svenska utgva av Min fantastiska vninna. Nt annat av Ferrante har jag inte lst. Den brjar oerhrt trkigt och oengagerande, men det blir bttre. En saklig redogrelse fr en fattig uppvxt prglad av en viss hederskultur. Frfattens beundran fr vninnan r inte helt sund. Romanen slutar mitt i, vi frstr att det kommer en fortsttning. Fortsttningen kanske blir bttre och mer engagerande eller s r det frga om "Kejsarens nya klder".

2016-05-01

Knns lite verreklamerad. En lng, mngordig berttelse, som en tonrsdagbok. Man kan knna igen sig i en hel del tongngar ven om den fattiga Neapelmiljn frsts r annorlunda. Lsvrd, men frhoppningsvis r fortsttningen bttre.

Joakim Roos

2016-04-26

Jaha? Vad har allt sthej varit kring? Tmligen ordinr lsning som lmnade mig helt oberrd.