Min fantastiska väninna

Ferrante, Elena

| 2016

I en hyreskasern nära landsvägen i femtiotalets Neapel växer de båda flickorna Elena Greco och Lila Cerrullo upp och blir vänner för livet. Det är efterkrigstid, nödår och våldet präglar fortfarande Italien i form av lönnmord och godtyckliga avrättningar. Lila är den självklara ledaren, den snabbfotade, den våghalsiga, den kvicktänka och den elaka. Det är också Lila som slår Elena ur brädet som skolans bästa elev, hon har lärt sig läsa själv och kommer etta på alla prov. Skolgången utgör ett löfte om en bättre framtid för dem båda, men Lila, dotter till skomakaren Fernando och hans hustru som båda är analfabeter, är den som tvingas ge upp studierna medan Elenas far, som är vaktmästare i stadshuset, ser till att dottern får fortsätta att gå i skolan. Lila gifts i stället bort vid 16 års ålder med Stefano Carracci, son till den mördade maffiabossen, Stefano som driver familjen Carraccis livsmedelsbutik...

Intressant ämne och tid men kunde inte ta till mig karaktärerna

Bra, men lite väl hajpad. Levde inte riktigt upp till förväntningarna men ändå bra och intressant. Lite avhugget slut men det kommer ju fler delar.

Lisa K

2017-08-15

Hade kanske för höga förväntningar. Men enligt mig var den långtråkig och hade ingen intressant handling. Det fanns inget sug att egentligen läsa vidare.

Henrik Johansson

2017-07-11

Medryckande text och en bra berättelse. Fastnar väl kanske inte riktigt men ska nog läsa nästa del.

Charlotta CG

2017-05-24

Varför väntade jag så länge med att läsa den här? För att jag har ett motstånd mot hypade böcker men det här är verkligen en av de där som förtjänar vartenda positivt ord. Skildringen av äkta vänskap med en och annan situation av avundsjuka känner vem som helst igen sig i. Lägg till detta en skildring av ett Italien där förändringens vindar blåser, ett fattigt Neapel med camorran, ungdomskärlek och en härlig språkbehandling där man bara vill läsa mer och mer...

Charlotta CG

Gunilla Pellerina

2017-05-24

Varför denna hipe, uppfyllde inte mina förväntningar.

Therese Olsson

2017-05-14

Hade alldeles för höga förväntningar på den här boken. Tyckte den saknade driv i berättelsen och historien om de båda flickornas vänskapsrelation räckte inte för att fånga mitt intresse. Blev inte alls sugen på att läsa de påföljande delarna.

Sara Frimodig

2017-05-05

En väldigt fin bok om vänskap. Jag tycker att barndomsåren var väldigt fint skildrade, och är spänd på att läsa fortsättningen. Språket är fantastiskt flytande och jag vill hela tiden läsa vidare.

Charlotte Olsson

2017-04-29

3+. Börjar lite trögt men händer lite mer i slutet. Nyfiken på fortsättningen.

Andreas Svensson

2017-04-26

Ville sig inte riktigt. Jag som annars älskar berättelser, där det egentligen inte händer så mycket, fann den här historien seg och intetsägande.

Cecilia Anagrius

2017-04-24

Hade för höga förväntningar

Agneta Sjöberg

2017-04-10

En spännande miljö och annorlunda vänskap, likt älska-hata!

Hedvig Marklinder

2017-03-07

Tyvärr Elena Ferrante, så fantastisk var inte denna bok. Kom aldrig riktigt in i den och vad handlade den egentligen om? Förstår faktiskt inte alls hypen.

Nina Gustafsson

2017-02-23

En välberättad början på vänskapen mellan två italienska tjejer. Vi får följa deras uppväxt och hemmiljö med färgstarka karaktärer. Berättelsen i sig är kanske inte så märkvärdig men författaren lyckas ändå fånga läsaren. Det är trots allt en bra fantastisk väninna som står i centrum. Stark 3:a.

Bripperi

2017-01-21

Inte det bästa jag läst men måste ändå läsa de nya delarna som ligger på mitt nattygsbord...

Malin Magnander

2017-01-17

MaPa

2016-12-29

Hilda Kraamer

2016-12-25

Petra Nurminen

2016-12-19

Trots att bokens historia stundvis är långsam och ganska trist vill jag läsa vidare för att få veta hur saker och ting utvecklar sig. Berättelsen skildrar en ambivalent relation mellan två flickor, osäker på om den ens kan beskrivas som vänskap. Märklig berättelse om hur människor utvecklas i förhållande till varandra på gott och ont

2016-12-10

Radioföljetongen
Gunilla Nyroos läser.

När jag tänker på alla lovord Elena Ferrante har fått för den här boken så skäms jag nästan lite för mitt snåla betyg. Men vi är alla olika här i världen och smaken är som sagt som baken. Boken är säkerligen välskriven och Gunilla Nyroos som läser följetongen läser som vanligt utomordentligt bra, men det är också tyvärr allt. Jag upplever trots att jag gett den ett flertal chanser, har faktiskt lyssnat om vissa kapitel- den som totalt ointresserad. Intrigen går in genom ena örat och direkt ut genom det andra igen. Sen upplever jag persongalleriet som ovanligt rörigt och jag vet knappt vem som är vem. Nej. Jag tycker faktiskt inte om den!

Josefine Ejebjörk

2016-11-25

Radioföljetongen från Sveriges Radio

Benjamin Elfors

2016-11-10

Barndomsskildringar, alla dessa barndomsskildringar. Här har vi alla de bekanta detaljerna som tycks vara så viktiga att redogöra för: en elak fröken här, en sträng pappa där, första gången man fick lyssna på rock n' roll på vinyl (åh, 40- och 50-talisterna ryser!), de första fumliga sexuella kontakterna etc. En barndomsskildring kräver något särskilt originellt för att väcka mitt intresse. Jag tänker på Tunströms Jularatoriet och Lagerkvists Gäst hos verkligheten där både form och innehåll är nyskapande. Ferrantes är inte stor litteratur, men hon är heller aldrig tråkig, vilket är ett gott betyg.

Gunnel Lindström

2016-10-29

Ok, men inte mer. Inte alls fängslande, men ändå läsvärd.

Jenny Hjärtberg

2016-10-12

Förstår inte hypen kring boken alls. Visst, en trevlig berättelse men den levde inte upp till mina förväntningar.

Samuel Karlsson

2016-10-01

Okej, men levde inte upp till förväntningarna

Lena L

2016-09-25

Hade höga förväntningar. Blev besviken. Rörigt persongalleri och konstiga kast i handlingen.

Ewa R

2016-09-14

Brukar inte vara så förtjust i utvecklingsromaner men den här kvalar säkert in som någon av de bättre. Intressant att se hur flickorna peppar och konkurrerar med varandra under hela uppväxten. En liten knorr på slutet då Lila kallar Elena för sin fantastiska väninna. Det är därifrån titeln på boken kommer. Men man har ju hela tiden förletts att tro att det är Elenas ord på väninnan. Förstå mig rätt, hon tycker ju också så, men det var tydligen Lila som uttalade det först. Deras relation i ett nötskal? Det blir hursomhelst intressant att se vart det hela tar vägen. Lila verkar ju ha gift sig in sig i den neapoletanska maffian, camorran. Det blir säkert inte konfliktfritt.

Zack Simone

2016-08-22

Riktig vänskap & riktiga kvinnor. Tror jag. Mycket bra, vet jag.

Matilda S

2016-08-04

Men kom igen vad trükig....!!!! Inget för en chic-lit-tjej som jag. Hade lite hopp i början ändü... den är ju sü känd och det är coolt att författaren skrivit romanerna i hopp om att hitta sin vän. Det faktumet gör mig lite türögd och jag gillar mystiken över var hon tog vägen och om man nügonsinn kommer fü veta. Men själva boken fann jag bara sjukt deprimerande och nedtyngande. Tonen är liksom bitter och författaren känns sü allvarlig... Men ja... Man lärde sig lite om hur de hade de pü den tiden i Neapel iaf. Det är alltid intressant :)

2016-08-01

Visst var den bra, men inte fantastisk. Om de andra böckerna kommer snabbt efter varandra kan jag fortsätta att läsa serien. Men att kanske behöva vänta ett år och sedan försöka komma ihåg vad man läst i den första, nej, det börjar bli för mycket av det.

Eva Pettersson

2016-07-31

Helt okej läsning, men jag förstår inte riktigt hypen kring denna bok. Jag blev inte så sugen på att fortsätta läsa kommande delar. Lite för myllrande persongalleri, och inga karaktärer som jag riktigt känner med fullt ut.

Emma Björklund

2016-07-30

Denna berättelse fängslade inte mig... Tråkigt beskrivet... Antagligen var jag nog inte på humör kanske.

Irene Malmeling

2016-07-24

Ser så mycket fram emot att få läsa fortsättningen av Elena Ferrantes serie.
Skildringen av barndoms- och ungdomsåren i första delen är fenomenalt skriven. Ett sådant språk där varje ord är viktigt och läsaren absolut inte får slöa till. Sådana bilder av det fattiga Neapel och de kontraster bokens Elena möter under sin uppväxt. Våldet. Pojkarna som övertar sina fäders mönster. Flickorna som längtar efter att bli kvinnor. Elena, son tack vare Lilas kunskapstörst och subtila utmaningar, ges och ger sig själv möjligheten till något annat. Vänskapen!

Ma Coon

2016-07-22

Fantastiskt fängslande! Man kan inte lägga boken ifrån sig!

Anna Hellerstedt

2016-07-15

Den har klass. Den har kön. Den har DET. Hallå! Nobelpriskommittéen!

Marianne L

2016-07-14

En klass för sig. Den kräver en läsare som inte bara vill ta sig från pärm till pärm. Varje mening och varje kapitel har många dimensioner. Förstår man inte kontexten, kampen att bli något, vänskapen, kampen att vara bäst (rikast, smartast, kunnigaste, bästa hantverkaren, etc), att växa upp, att tro det finns något annat utanför gränderna, förstår man inte boken.
Ta den tid den behöver. Det är boken värd. Vilken dimension du ser eller hur du tolkar den är upp till dig, men jag kan inte säga annat än -det är ett mästerverk av en begåvad författare. Inget hastverk, som mycket av dagens böcker, som slaviskt följer en given mall och aldrig går utanför den och du läster snabbt och glömmer snabbt.
Jag har många bestående scener kvar i mitt minne, som fått mig att se nya vinklar på med hjälp av författarens beskrivning.
Mycket välskriven. Kommer att läsa om den...

Konstaterar kort, värd alla hyllningar, helt befogad hajp. Så intensiv, så smutsig, aggressiv och sanslöst vacker. Elenas kamp att inte bli som modern med det skelande ögat. Att läsa sig bort och upp i samhället. Kampen att förstå, få vara och vara med sin fantastiska väninna. I det låsta arbetarkvarteret i Neapel, den lilla världen i den stora, i fattigdom, katolskt hyckleri, den totala korruptionen, den totala skönheten i en oregerligt stad. Ekonomiska intressen, kärlek, bildningens kraft, makt. Och så vänskapen. Livets! Översätt nästa nu, annars blir det till att bättra på min italienska.

Marianne Strandberg

2016-07-05

4+. Kom in i den o blev långsamt alltmer fascinerad av starka huvudperonerna. Hoppas att nästa del kommer snart, så man inte hinner glömma början...

Tove Skarstedt

2016-06-30

Vid det här laget har det skrivits och talats mycket om den här ?Neapelkvartetten?, detta är bok 1. (?Min fantastiska väninna? heter den på svenska.) Jag kan inte annat än hålla med i lovsången. Många tror att det är hype, men det är fel, detta är verkligen ett mästerverk och man bör läsa alla fyra böckerna, denna är bara inledningen.
Att jag läste den berodde på två saker, dels att Mats sa att jag verkligen måste läsa den, och dels att Jonathan Franzen sa att han hade svårt att hitta skönlitteratur som gav honom något, men, sa han, Elena Ferrantes Neapelkvartett, den tyckte han enormt mycket om! Woop woop!

Malin H

2016-06-30

Jäklar vad bra! Klass, våld, bildning, kön, heder. Och vänskap. Kan vara bland det bästa på temat drömmar och förhoppningar jag läst.

Liza Bolin

2016-06-30

Oj vilken hype. Tycker inte den lever upp till det - jag slutade faktiskt läsa efter halva, något jag sällan gör.

Michaela .

2016-06-28

Förstår inte att denna bok hypats som den gjort - men samtidigt är den definitivt läsvärd. Kommer vilja läsa andra delen också - slutade med en riktig cliffhanger.

2016-06-19

Underbara bok, är så fäst vid denna bok och Elena och Lila. Dessa två så olika vänner och hur deras vänskap utvecklas och förändras i takt med deras egen utveckling mot ett vuxenliv i Italien... Kärlek, vänskap, klasskillnader, rädslor, utanförskap och längtan efter att höra till, att vilja vara tillsammans, att vara omtyckt och duga för varandra... men också en berättelse om att försöka ta sig ur det som andra kan se som det förutbestämda, att ta sig vidare, att nyttja sin potential även om det kräver långt mer än för andra att ta sig dit... Ser mycket framemot bok nummer två...

2016-06-15

Bra sommarläsning, men lite för svepande och tunn i person- och miljöskildringar för ett högre betyg. Kommer att fortsätta läsa denna trilogi!

2016-06-15

Bra sommarläsning! För tunna miljö- och personbeskrivningar för ett högre betyg.

Lotta Strandberg

2016-06-06

Lyssnat på en riktigt bra uppläsning, kommer inte ihåg av vem. Härligt sydländskt temperament, färgstark och gripande om två flickors uppväxt. Ser fram emot fortsättningen.

Engelska Väninnan

2016-05-15

Nej, så fantastisk är inte denna svenska utgåva av Min fantastiska väninna. Nåt annat av Ferrante har jag inte läst. Den börjar oerhört tråkigt och oengagerande, men det blir bättre. En saklig redogörelse för en fattig uppväxt präglad av en viss hederskultur. Författens beundran för väninnan är inte helt sund. Romanen slutar mitt i, vi förstår att det kommer en fortsättning. Fortsättningen kanske blir bättre och mer engagerande eller så är det fråga om "Kejsarens nya kläder".

2016-05-01

Känns lite överreklamerad. En lång, mångordig berättelse, som en tonårsdagbok. Man kan känna igen sig i en hel del tongångar även om den fattiga Neapelmiljön förstås är annorlunda. Läsvärd, men förhoppningsvis är fortsättningen bättre.

Joakim Roos

2016-04-26

Jaha? Vad har allt ståhej varit kring? Tämligen ordinär läsning som lämnade mig helt oberörd.