Min bror monstret

Sandén, Mårten

| 2016

I ett höghus bland många i ett område där belysning och hissar går sönder snabbare än någon hinner laga dem bor Benjamin och hans bror högst upp i en kall, grå lägenhet. Med en död mamma och en försvunnen pappa är de utlämnade åt sitt öde och dem som säger sig vilja väl. Benjamins brorsa, Monstret som han kallas, är nästintill omänskligt stark, men med förstånd som en tvååring. Nu är det upp till Benjamin att se till att de överlever. När Monstret blir livvakt åt ställets värsta smågangster öppnas nya möjligheter. Helt plötsligt finns det pengar i hemmet, men insatserna ökar för varje dag. Hur mycket kan man offra för en dröm? Sin egen bror? Min bror Monstret är en saga noir där alla regler är satta ur spel.

Sarasbokhyllor

2020-01-01

Benjamin är 15 år och bor med sin storebror i ett fattigt område. Deras mamma är död och pappan har dragit. Trots att Benjamins bror är äldre är det Benjamin som tar hand om honom. Brodern är storväxt och det går rykten om honom att han är ett monster. Detta rykte vill Benjamin upprätthålla för att skydda sin bror, en bror som är oförmögen att ta hand om sig själv. Hemma leker han med sin bondgård och lyssnar gärna på Benjamins godnattsagor. När de inte har råd att betala hyran lånar Benjamin pengar av Snake. I utbyte får brodern agera livvakt åt Snake.

Om utsatthet och kriminalitet. Om att försöka komma bort från fattigdomen. Om vad man är beredd att göra och offra för att nå sin dröm om ett bättre liv.

Marianne Skoglund

2016-11-11

Kanske det bästa hittills av denne mångsidig författare? Jag tänker på Graham Greenes Brighton rock, jag tänker på Steinbecks Möss och människor. En berättelse du tror att du vet hur den ska sluta men det gör du inte.