Min är hämnden

Gyllander, Varg

| 2014

Vid ett besök på Skansen i Stockholm försvinner den rikskände och omstridde politikern Sanfrid Aronssons nioåriga dotter Irina. Kriminaltekniker Pia Levin är tidigt på plats och gör ett fynd som får henne att uppsöka ITbrottschefen Jerzy Mrowka en man som sedan många år tillbaka driver en alltmer desperat jakt på pedofiler. Kan Irina ha fallit offer för någon av männen på Jerzys svarta lista? Samtidigt finns det flera tecken som tyder på att Irinas mor Natasja kan vara inblandad i försvinnandet. Problemet är bara att Natasja sedan en vecka tillbaka sitter i fängelse i väntan på att utvisas till Tjetjenien. Och det visar sig snart att någon är beredd att gå mycket långt för att förhindra att Pia och hennes kollegor förhör Natasja innan planet lyfter från Sverige ...Min är hämnden är en tät och nervkittlande thriller där utredningen gång på gång tar nya och oväntade vändningar, alltmedan klockan...

2018-09-16

Ännu en bra bok i serien om Pia och Ulf. Slutet. Och jag kommer antagligen att sakna dem.

2014-05-29

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är Varg Gyllanders femte bok. Jag har läst dom fyra tidigare och har tyckt väldigt mycket om dom. (Här är en länk till den fjärde boken, ?Ingen jord är den andra lik?). Varg jobbar som pressekreterare på Rikskriminalpolisen förutom som författare. Och hans kriminalromaner har kallats för ?CSI på svenska?.

Jag tycker mycket om huvudpersonerna i Vargs böcker, speciellt Pia Levin och Ulf Holtz. Och jag tycker det är mycket spännande och intressant att dom poliser som det mest handlar om, jobbar som kriminaltekniker.

?Min är hämnden? handlar om en nioårig flicka som försvinner under ett besök på Skansen tillsammans med sin pappa. Men den handlar också bland annat om pedofiler och den ryska maffian.

Jag tycker verkligen om Vargs sätt att skriva. Böckerna känns verkligen välskrivna, och dom är spännande och fängslande.

Den här boken tyckte jag var ännu lite bättre än dom tidigare. Otäck var den så klart ibland, eftersom den handlar om barn och om pedofiler.

Men jag rekommenderar verkligen boken. Och även Vargs tidigare böcker. Som alltid så tycker jag ju att böcker bör läsas i rätt ordning för att man ska få störst behållning av dom.

Och jag ser redan fram emot nästa bok av Varg Gyllander.