Mimers gåta

Nyström, Patric

Siri är tillbaka för ett nytt äventyr!Den här gången kommer den modiga vikingatjejen och hennes kompis Zack en försvunnen skatt på spåren. De får hjälp av munken Ansgar som letar efter sina stulna böcker. Ledtrådarna pekar mot en mystisk plats som kallas Mimers brunn. Men de jagas av skurken Ivar och hans klantige medhjälpare Grym som försöker lägga beslag på skatten.Återigen får Siri använda all sin finurlighet för att lösa gåtor och ta sig förbi läskiga fällor. Och vad är det för dyrbarheter som döljer sig i Mimers brunn?

Gullis lästips

2020-10-27

Mimers gåta är den andra delen i den grafiska bokserien Siris äventyr som tar läsarna tillbaka till vikingatiden.

Serien blandar fantasifullt äventyr med historiska miljöer och fakta om vikingatiden.

I den andra boken, ”Mimers gåta”, återförenas den starka kvinnliga vikingaflickan Siri med sin nya bysantinska vän Zack och tillsammans följer de med Vikingahövdingen Torkel till Birka. Där träffar de munken Ansgar (som har funnits på riktigt), han har hört talas om en hemlig skatt som finns gömd på en mystisk plats som heter Mimers brunn. För att hitta brunnen och skatten måste de lösa gåtor, klara av svåra prövningar och handskas med skurkarna Ivar och Grym, som också letar efter brunnen.

I Mimers gåta utspelats sig handlingen på historiska platser som handelsplatsen Birka som var en viktig plats under vikingarna tiden. Här skildras vikingarnas liv på ett historiskt korrekt sätt, där en hel del fakta lyfts fram både i bilderna som i text och på faktasidorna längst bak i boken. I denna bok får vi lära oss mer om runornas uppkomst och hur viktigt det är att kunna läsa.

Boken kan tjäna både som spännande läsmaterial där den lättlästa texten blandas med färgstarka bilder som på ett intressant sätt även kan väcka intresse för europeisk historia i allmänhet och vikingatiden i synnerhet.

Mimers gåta är ett underhållande och lättläst vikingaäventyr som bjuder på en fartfylld och humoristisk berättelse med historiska inslag både i bild och text tillsamman med fascinerande fakta om den intressanta vikingatiden.

På ett nytt, roligt och upplyftande sätt kan den grafiska bokserien ”Siris äventyr” fungerar utmärkt som komplement till läroböcker när klassen läser om vikingatiden, då böckerna även innehåller faktadelar om vikingatiden samt att det finns lärarhandledning till respektive bok.
Böckerna finns även översatta till engelska och kommer att översatts till andra språk som Turkiska.

Shazam.se

2020-10-26

Patric Nyström och Per Demervalls serieföljetong Siris äventyr fortsätter sitt segertåg på förlaget Stevali med en omarbetad utgåva av Mimers brunn som nu fått namnet Mimers gåta. Förutom de fina nyutgåvorna av Siris äventyr så ges de två första böckerna även ut på engelska och det finns också mycket bra lärarhandledningar kopplade till böckerna att tillgå, både på svenska och engelska.

Att använda Siris äventyr som ett sett att utforska vikingatiden för skolbarn är lysande och Nyström och Demervall lyckas perfekt med att leverera matnyttiga fakta om tidsperioden och ändå behålla äventyrslusten och upptäckarglädjen. Barn märker fort om man försöker skriva dem på näsan men i Siris äventyr är det äventyret och karaktärerna som kommer i första rummet och som grädde på moset får man en rejäl historielektion på köpet.

Mimers gåta är en utmärkt fortsättning på Kejsarens skatt och nu ser jag fram emot nästa, helt nya, äventyr som dyker upp våren 2021. Det heter Hövdingens fångar och utspelas i Västerled där Siri måste skydda staden Paris som riskerar att ockuperas av galna vikingar och barbarer.

Claes Tovetjärn

2020-10-07

Jag och barnen har läst den andra delen av Siris äventyr: ”Mimers gåta”. Det är en fenomenalt tecknad och finurligt berättad uppföljare till Siris första äventyr ”Kejsarens skatt”. Barnen (6, 9 och 12 år) tyckte om berättelsen i sig, den klipska tjejen och hennes kamrat från fjärran, den kloka mamman, den inte-riktigt-lika-kloka-pappan och de mer-lustiga-än-läskiga skurkarna. Jag uppskattade blinkningarna med asamytologin och värdet av språk och kunskap.

Boken är den andra delen av Siris äventyr som nu kommer med seriealbum på både svenska och engelska och lärarhandledningar för grundskolan på Stevali förlag. Ett tredje album är på gång. I det första äventyret följer Siri med sin pappa hövdingen Torkel till fjärran länder. I det andra albumet kommer Siris kamrat från första äventyret upp till den kalla norden och hälsar på. Berättelserna präglas av lika delar äventyr, vänskap, berättarglädje och historisk precision.

”Mimers brunn” är ett äventyr som står på egna ben. Det är en spännande och skojig berättelse i sig själv. Men det finns ett mervärde i flirten med asamytologin och inslagen av historiska referenser. Metropolen Birka, pilgrimen Ansgar, de magiska runorna och bokens historia finns med i både berättelsen och som egna avsnitt – det är ett proffsigt sätt att leka med lärande. Det är ett fint sätt att bjuda både barn och vuxna på ett insteg till järnåldern och vikingatiden.

Barnen tyckte om boken på lite olika sätt. Den är lätt att läsa både själv och att lyssna till som högläsning (och det är inte självklart när det kommer till tecknade serier). Dialogen och gåtorna i boken inbjuder till egna repliker och inspel från barnen. Pappa Torkel och de båda busarna Ivar och Grym är på olika sätt lagom korkade och det ger barnen fina upplägg att vara kloka och fiffiga själva. Äventyret och gåtorna är skickligt gjorda så att det är lagom läskigt och lagom svårt genom hela berättelsen – trots att barnen är övertygade om att hjältarna ska klara sig så finns det nerv med både pulshöjning och suckar av lättnad genom boken.

Boken får fem par skarpslipade svärd av fem möjliga!

⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️

Claes (www.metaphor.nu)

Mycket bra bok som lockar till mer läsning om vikingatiden. Kul att den är i serietidningsformat.

Detta är det andra seriealbumet med den kavata vikingaflickan Siri. Nytt är också att både första och andra delen nu finns översatta till engelska.
I första boken fick vi hänga med Siri på sin fars handelsresa till Miklagård där hon lärde känna kejsarens son Zack.
I denna bok så kommer Zack och besöker Siri i hennes vikingaby och snart dras de med på ett äventyr vid ett besök i Birka. De börjar söka efter den legendariska Mimers brunn. Hack i häl är den usla Ivar och hans medhjälpare Grym.

Trots att serien är väldigt lättläst och kortfattad så får vi tydligt ta del av vikingarnas levnadssätt. Dels genom texten men också bilderna, samspelet mellan dessa var enligt oss riktigt bra. Såklart är det en serie och en berättelse som stundvis avviker från rimligheten, men på ett bra sätt i förhållande till den historiska inramningen.
Berättelsen lyfter fram hur dyra och värdefulla ting böcker var under denna tid.
Bokens informativa fakta finns dels vid större uppslag som introducerar läsaren till Oden, runor och mimers brunn. Men det finns även små detaljer inpetade här och där som även förmedlar fakta till läsaren såsom boendeformer och transport av träd för båtbygge. I slutet av boken finns även fördjupade faktauppslag om Birka, Ansgar, böcker och runor som binder ihop den fakta som har vävts in i berättelsen.

Jobbar man med vikingatiden i skolan så tänker jag att dessa seriealbum kan vara en fina böcker att lägga fram till läsovilliga barn och/eller barn med dyslexi.
Humoristisk och lättläst bok som kan locka även barn som saknar historieintresse i övrigt.

Andra delen i serien om vikingaflickan Siri är ännu mer spänningsfylld än första delen i serien, och i den här boken får också fornnordisk religion och sed mycket mer. Det gillar jag, som är väldigt förtjust i just fornnordisk religion och vikingatiden.

Här är det Mimers brunn som är i fokus för äventyret, men på ett litet annorlunda sätt. Vi presenteras återigen för Siri och för hennes kompis Zack från Micklagård. Här får vi också möta munken Ansgar och han hjälper barnen att lösa Mimers gåta. Och såklart finns även Ivar den förskräcklige och hans hantlangare Grym med. Ivar har varit med i ett rövargäng som roffat åt sig böcker, och några gamla böcker har han kvar, tillsammans med ett meddelande som han inte kan tyda. Det meddelandet får Siri och Zack tag på när de åker till Birka, och tillsammans med Ansgar försöker de alltså att hitta den mytomspunna Mimers brunn.

Persongalleriet är lagom stort, och i och med att det är en seriebok är det inte heller svårt att hålla koll på dem. Jag är överförtjust i Siri som karaktär. Hon är smart, påhittig, klok och orädd. Hon låter sig inte luras i onödan och inte heller jagas upp. Här gillar jag också hur kulturskillnaden mellan Siri och Zack blir tydlig, men att de överkommer det och lär sig av varandra. Men måste ändå säga att mitt hjärta klappar lite extra för Grym, som jag tycker så synd om. Han verkar så snäll, och i den här boken tycker jag också att han ifrågasätter Ivar oftare, vilket jag gillar. Och min tvillingsjäl är tydligen med i den här boken också, piraten som vill samla alla böcker i hela världen.

Efter berättelsen finns också lite fakta om de olika historiska delarna och de är lagom långa och informativa.

Patric Nyströms historia kompletteras superbt av Per Demervalls illustrationer och många gånger under läsningens gång skrattar jag till för att det finns något roligt i bilderna som man inte får missa.