Millie Birds bok om döda saker

Davis, Brooke

| 2015

En hejdlös historia om en borttappad flicka, två vildsinta pensionärer och ett oförglömligt äventyrMillie Bird är sju år gammal och har hunnit lista tjugosju föremål i sin Bok om döda saker när hennes pappa plötsligt blir nummer tjugoåtta. Vem ska nu svara på alla Millies frågor om världen? Och vem ska göra hennes mamma glad igen?En dag blir Millie lämnad ensam kvar i köpcentret. Hennes mamma måste ha gått vilse på vägen tillbaka. Ingen lägger märke till den rödhåriga flickan med lika röda gummistövlar som sitter och väntar under stället med damunderkläder i kolossalformat. Inte förrän den åttiosexårige före detta maskinskrivaren Karl dyker upp. Karl hittar Millie. Och Millie och Karl hittar i sin tur Millies vresiga åttiotvååriga granne Agatha. Alla har de förlorat någon. Karl sörjer fortfarande sin älskade fru, och Agatha har inte lämnat huset sedan hon blev änka. Tillsammans...

Annika Sjöström

2019-08-12

Vem i hela världen är denna bok riktad till????? Sanslöst urbarnslig om den är riktad till vuxna och toktråkig om den är till barn. En etta är faktiskt för högt betyg!

Bina's Books

2017-02-28

Nina Gustafsson

2015-09-30

Efter en lite trög start kommer jag in i boken och lär känna Millie, Agatha och Karl. Stilen är lite lik Jonas Jonasson även om den kanske inte är lika lättsam ton som i hans böcker. Karaktärerna känns ibland lite överdrivna men en hel del intressant fångas också. De växer. Ämnet döden och kärlek behandlas ur många perspektiv. På slutet är boken värd en stark trea för sitt allvar och sin humor sida vid sida,

Kim M. Kimselius

2015-09-02

Millie Birds bok om döda saker av Brooke Davis

Upptäckte att det här var helt fel bok att lyssna på när man just har mist sin pappa. Även Millie har mist sin pappa, vilket gör att hennes mamma lämnar henne på ett varuhus och säger åt henne att stanna där. Det gör Millie, trots att dagarna går. Hon är bara sju år och van att göra som hon blir tillsagd.

Millie har en bok där hon skriver upp alla döda saker hon hittar, en av dem är hennes pappa.

Till slut dyker den åttiosexårige före detta maskinskrivaren Karl upp. Karl hittar Millie. Och Millie och Karl hittar i sin tur Millies vresiga åttiotvååriga granne Agatha. Alla har de förlorat någon. Tillsammans finner de styrka och ger sig ut för att hitta Millies mamma.

Det är en charmig bok, men också en sorglig bok. Lite rörig ibland, men klart läsvärd.

Hanna Håkansson

2015-08-25

Några fina tankar om döden och ålderdomen, men blir aldrig riktigt intressant.

Lotta Karlsson

2015-07-23

En annorlunda bok, inte precis feelgood men ändå lite det...

2015-06-17

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är en härlig och lite annorlunda roman, från Australien.

Man ska väl egentligen kanske inte jämföra böcker och författare. Men när jag läste den här boken så tänkte jag på böcker skrivna av Jonas Jonasson och Fredrik Backman. Det är samma hjärta och känsla i den här boken, tycker jag.

Boken har en härlig humor i sig, men den är även gripande och rörande. Det är underbara karaktärer och härliga miljöer i boken.

Mycket lättläst är den, och i min smak, kanske något för kort.

Lite feelgood, lite ungdomsbok, lite humorbok, och mest vanlig roman, så känner jag om boken.

Rekommenderar varmt boken, som är författarens debutbok, och jag hoppas verkligen att hon utkommer med fler böcker.