Sveket

Hagmar, Pia

| 2012

Millan vågar inte ta med sig några kompisar hem. Då skulle de se hur hennes pappa somnar berusad framför teven varje kväll och att hennes mamma inte orkar göra någonting. Men kanske skulle de då förstå varför Millan måste ta hand om sin lillebror Josef hela tiden. Underbara gulliga Josef som behöver Millan mer än någon annan. Millans högsta dröm är en egen häst och när hon jobbar i stallet efter skolan fantiserar hon om att det är hennes stall och hennes hästar. Men hon kommer aldrig att få en egen häst. Eller ? Pia Hagmar är aktuell med serierna Klara, Dalslandsdeckarna, Flisan och Pål & co. Boken om Millan är den första i en serie som vänder sig till lite äldre läsare.

2018-05-22

Lyssnat på alla tre Millan-böcker utav Pia Hagmar. För en evig hästtjej som mig är det ren njutning att lyssna på dessa böcker. Mycket av Millan kan jag känna igen i mig själv, det där att hela livet ägnas åt hästar och att man gör allt runtomkring för att kanske kan man få en ridtur som tack. Men det trassliga hemmalivet som Millan har var jag dock förskonad ifrån. Det gör ont att läsa om hur Millans föräldrar beter sig, hur Millan tvingas vara den starka jämt och ta hand om både sin lillebror och föräldrarna. Sen pappan som skämmer ut henne på stan berusad och gapandes. Alla tre Millan-böckerna är oerhört gripande och fängslande, jag ville inte att de skulle ta slut. Det var synd att det inte var en och samma uppläsare på alla tre böckerna, nu blev det lite hackigt när det hoppad mellan olika uppläsare.