Militärmusik

Kaminer, Vladimir

| 2007

»Trots min ungdom hade jag lyckats ackumulera allt negativt som var möjligt för en sovjetmedborgare. Jag var ingen riktig ryss, eftersom det stod jude i mitt pass, ingen Komsomolmedlem, lite av en hippie och en passiv dissident. Jag drack alkohol med okända och försökte, så fort det gavs en möjlighet, tjäna svarta pengar. Kort sagt: ingen dålig början.« Vladimir Kaminer Här introduceras den ryske författaren Vladimir Kaminer, sedan 1990 bosatt i Berlin. Han har på kort tid blivit en av Tysklands mest lästa författare. Med halsbrytande humor och stor charm skildrar han sin uppväxt som outsider i Sovjetunionen på 1980-talet. Koreografer och psykopater, dåliga poeter och småväxta rockstjärnor, suputer och homosexuella officerare alla möter man i Militärmusik. »Kaminer är fullständigt lysande i sin genre, i det lite kåserande korta formatet. Så jävla roligt kan det ju inte ha varit...

Marcus Sohl

2012-04-11

En mycket annorlunda skildring av Sovjetunionen. Alla gamla klichéer saknas och istället är det rockband, festivaler och punkare som tar plats på scenen.
Rekommenderas till alla som läst några böcker som utspelar sig i Sovjet, om inte annat för växlingen i perspektiv.

Joachim Lindberg

2009-06-24

Smårolig, men hafsigt skriven. Märkligt slut.

Tove Skarstedt

2009-06-02

Tokroligt om "Nya Ryssland" och har tydligen slagit stort i Tyskland, men jag vet inte jag ... lite för tokroligt för mig faktiskt. Tragikomiskt ibland. Rätt deppigt när man tänker på saken efteråt.