Milda makter

Paasilinna, Arto

| 2005

Gud r trtt p mnniskorna och hur vrlden utvecklat sig. Det var inte s hr han tnkt sig att det skulle bli. Ett sabbatsr, en vlbehvlig semester, skulle vara p sin plats. Men vem ska trda in i hans stlle? Vem ska agera Gud och ta ansvar fr mnskligheten? Sankte Per och ngeln Gabriel vill inte axla ansvaret. Det bsta vore om en helt vanlig mnniska, en from sdan, kunde bli Guds vikarie. Tornkranfrare Birger Ryynnen trivs p det stora hela rtt bra med livet. Han tycker bra om sitt sjlvstndiga arbete hgt uppe i luften ven om det ibland kan vara ganska lngtrkigt. Han frdriver tiden med att lsa bcker och p senare r ven med att frska samtala med Gud. S en dag kan man nog sga att hans bner blivit hrda. Ngon knackar p hans kranhytt och det visar sig vara ingen mindre n rkengeln Gabriel. Han kommer med budskapet att Ryynnen utsetts till att bli nsta Gud....

Kristina Fransson

2012-01-11

Utan tvekan en av Paasilinnas roligaste bcker. Han lyckas f en sdan sak som att "datorisera himlen" att lta som den mest naturliga sak i vrlden. Religion mter nutid vilket blir till en knasig kulturkrock kan handlingen bst sammanfattas som.

Amir Mansourian

2011-11-09

En v hans bsta bcker.

jenny modin

2011-08-04

En av hans mer fantasifyllda, och lite grvre bcker. Men typisk paasilinna, vilket jag gillar.

Pia Johansson

2011-05-29

r en fan av Paasilinna men inte ens han kunde f detta mne roligt. Skrattade inte en enda gng.

Elin Olsson

2011-04-01

Arto Paasilinna r fantastiskt rolig i sin skildring av en man som fr ta ver Guds arbetsuppgifter. Paasilinna gr det p ett s pass "torrt" och sakligt stt att jag njuter frn frsta stund!

Karin Lfstrand

2011-01-10

101230: Njaa, inte s kul. Ntt litet fniss men annars ganska trist. nda behllningen r att det knns befriande att vi FR skmta om Gud och religion.

Evert Nilsson

2010-11-05

Mitt i all galen humor och mjuka, rinda satir s stller Paasolinna ven existensiella frgor om skapelse och allsmktighetens ansvar.

Mia Dahlstrand

2009-08-16

2007-06-03
Om en man som vikarierar som gud. Som vanligt r Paasilinna underhllande och underfundig. Me like.