Milda makter

Paasilinna, Arto

| 2005

Gud är trött på människorna och hur världen utvecklat sig. Det var inte så här han tänkt sig att det skulle bli. Ett sabbatsår, en välbehövlig semester, skulle vara på sin plats. Men vem ska träda in i hans ställe? Vem ska agera Gud och ta ansvar för mänskligheten? Sankte Per och ängeln Gabriel vill inte axla ansvaret. Det bästa vore om en helt vanlig människa, en from sådan, kunde bli Guds vikarie. Tornkranförare Birger Ryynänen trivs på det stora hela rätt bra med livet. Han tycker bra om sitt självständiga arbete högt uppe i luften även om det ibland kan vara ganska långtråkigt. Han fördriver tiden med att läsa böcker och på senare år även med att försöka samtala med Gud. Så en dag kan man nog säga att hans böner blivit hörda. Någon knackar på hans kranhytt och det visar sig vara ingen mindre än ärkeängeln Gabriel. Han kommer med budskapet att Ryynänen utsetts till att bli nästa Gud....

Kristina Fransson

2012-01-11

Utan tvekan en av Paasilinnas roligaste böcker. Han lyckas få en sådan sak som att "datorisera himlen" att låta som den mest naturliga sak i världen. Religion möter nutid vilket blir till en knasig kulturkrock kan handlingen bäst sammanfattas som.

Amir Mansourian

2011-11-09

En àv hans bästa böcker.

jenny modin

2011-08-04

En av hans mer fantasifyllda, och lite grövre böcker. Men typisk paasilinna, vilket jag gillar.

Pia Johansson

2011-05-29

Är en fan av Paasilinna men inte ens han kunde få detta ämne roligt. Skrattade inte en enda gång.

Elin Olsson

2011-04-01

Arto Paasilinna är fantastiskt rolig i sin skildring av en man som får ta över Guds arbetsuppgifter. Paasilinna gör det på ett så pass "torrt" och sakligt sätt att jag njuter från första stund!

Karin Löfstrand

2011-01-10

101230: Njaa, inte så kul. Nått litet fniss men annars ganska trist. Ända behållningen är att det känns befriande att vi FÅR skämta om Gud och religion.

Evert Nilsson

2010-11-05

Mitt i all galen humor och mjuka, rinda satir så ställer Paasolinna även existensiella frågor om skapelse och allsmäktighetens ansvar.

Mia Dahlstrand

2009-08-16

2007-06-03
Om en man som vikarierar som gud. Som vanligt är Paasilinna underhållande och underfundig. Me like.