Mikrofonkåt

Strage, Fredrik

| 2001

"Den bästa rockjournalistik som gjorts i Sverige," - Aftonbladet Mikrofonkåt är boken om svensk hip hop. Den handlar om unga, mikrofonkåta människor. Några av dem säljer tusentals skivor, andra går på socialbidrag, några av dem har just skrivit sina första rhymes, andra försöker göra comeback, några av dem vill göra om samhället, andra drömmer mest om sex, lyx och skivkontrakt. På 368 sidor intervjuas Latin Kings, Petter, Feven, Loop Troop, Big Fred, ADL, Fattaru, Ken, Timbuktu, Kashal-T, Mobbade Barn Med Automatvapen, Infinite Mass, Leila K, Glaciuz the ICY och en lång rad andra stjärnor. Du kommer aldrig att lyssna på svensk rap på samma sätt igen. "Oumbärlig samtidsskildring." - Jan Gradvall, Dagens Nyheter "Det är inte ofta som man blir rörd till tårar av att läsa en reportagebok. Men Fredrik Strages resa genom svensk hiphop innehåller journalistik av ett slag som man allt...

PL *

2013-08-12

Bra reportagebok om svensk hiphop, även för en som inte är särskilt intresserad av ämnet. Innehåller en hel del sjukt roliga citat.

Lars Willfors

2013-07-31

The fucking pinnacle of svensk rockjournalistik. Bara Gradvalls Kent-bok hade kunnat mäta sig.

Jesper Petersson

2009-05-14

Det var då det skulle debateras om vad som var äkta, kanske på grund av att vi inte hade något eget och att all svensk hip hop på något sätt var kopior av USA på ett eller annat sätt.

Man trodde inte på det men det var ofta bra musik ändå.

Strage beskrev det bra och lät artisterna själva prata. Så det är innhållet på den här slide, det är välldigt välldigt vbra. Som Alejandro Funtes Bergström kunde ha sagt.