Migrationens kraft : Därför behöver vi öppna gränser

Norberg, Johan

| 2012

Invandringsmotståndet sprider sig över Europa och främlingsfientliga partier driver de andra framför sig. Men migration är i själva verket en av vår tids starkaste krafter, som både den som flyttar, landet hon lämnar och landet hon kommer till kan tjäna på. Migration germänniskor skydd mot krig och förföljelse, dubblar storleken på världsekonomin och är utan jämförelse den mest effektiva fattigdomsbekämpare vi känner. I denna bok presenterar Johan Norbergoch Fredrik Segerfeldt på basis av den moderna forskningen ommigration ett glödande upprop om varför det borde vara en mänskligrättighet att röra sig över nationsgränser och förklarar varför vibehöver mer migration - inte mindre. Om våra system krockar medinvandringen är det systemen vi ska ändra. Människan i sig kan aldrigutgöra problemet. Boken ges ut inom ramen för tankesmedjan migro.

Gustaf Carlsson

2017-05-13

Två personer utan några som helst kunskaper om hur migration fungerar skriver en bok där de utgår ifrån hur de tycker att det borde vara. Det är inte bara det att de har felaktig statistik eller citerar lite hur som helst, som att de ekonomiska effekterna av invandring alltid är positiva men glömmer att nämna kostnaderna.
Problemet är att de tror att det är enskilda individer som flyttar på sig för att skaffa sig ett nytt jobb när migration i stället handlar om grupper.
Om man inte har förstått det blir hela analysen komplett felaktig. Om det vore en uppsats i gymnasiet skulle boken bli underkänd med dunder och brak.

Gustav Hansson

2015-01-21

Ingen välskriven bok. Innehåller faktafel. Det är ingen bok som jag rekommenderar.

Karl-Mikael Syding

2013-01-30

Lättläst och viktig, men ingen stor litteratur