Mig ger ingen

Linderborg, sa

| 2007

En pappa dör. En dotter ser tillbaka på deras liv tillsammans. Mig äger ingenär Åsa Linderborgs berättelse om uppväxten med sin ensamstående pappa, härdare vid Metallverken i Västerås. En berättelse klasstillhörighet, manlighet och utanförskap. Om alkoholens makt och en dotters vånda. Drömmen om förändring står mot rädslan att sticka ut. Humorn blir en vardagsstrategi för en brokig arbetarsläkt under folkhemmets storhet och fall. "Pappas plånbok är stor som en handflata, svart och lätt böjd efter ett liv i bakfickan. Den har börjat ge efter lite i sömmarna och är tung, trots att den nästan är tom. I sedelfacket ligger ingenting, i myntfickan arton kronor och femtio öre.Bakom patientbrickan trängs ett...

Kristin Sderberg

2017-06-09

Angelgen.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Marie Lindstrm

2017-01-08

Lysande beskrivning av en uppvxt.

Nettan J

2016-12-25

En bra skildring mellan olika vrldar. En vrld dr vi kanske blundar fr mycket fr.

Sanna Carlborg

2016-07-20

Levande skildring av en egen pappa och en hel del andra spnnande figurer. Knns rligt. Pminner mig om Moa Martinson.

Per Fr

2016-02-03

Under mina frvntningar, upplever boken nrmast uppsats-liknande utan egentlig engagement

Fia Jonsson

2015-09-18

Den strsta lsupplevelse jag haft.

Gunnar Ellstrm

2015-08-14

Jag vet inte hur mnga gnger jag lst om denna. r s underbar. Sprket r ltt fattligt och storyn r otrolig. Ett epos om vlfrdsstaten Sverige frfall. Lite som Fogelstrm men i andra nden.

Josefine Ejebjrk

2015-02-20

Vilken fin berttelse om en pappa.

Madame Medusa

2015-01-17

Det har tagit tid att lsa denna bok. Jag kan spekulera i varfr. Det som mest talar fr att den inte fngslade mig r att sprket i den lite pminner om en trkig frelsare som egentligen har ngot jtteintressant att bertta men det liksom faller p sprket. Eftersom boken inte bjuder p ngon direkt dynamik glider jag in och ut ur kapitel utan att egentligen knna att barndomsskildringen ger mig mer n att vardagar kommer och gr. Tyvrr r det en tragisk uppvxt, men det knns som att sa hller sin pappa om ryggen, och ger honom en krleksfull beskrivning dr hans tillkortakommanden fr tala fr sig sjlv utan frdmande vilket r fint. Mjligen kommer frdmandet i form av beskrivningar och kommentarer frn andra slktingar, men inte frn berttaren. Jag r glad att jag lst den men ledsen fr att den inte grep mig s som jag hade nskat och det skyller jag inte p innehllet utan snarare p det ganska platta odynamiska berttandet.

Siri Salminen

2014-08-18

lysande!

Pernilla Lindholm

2014-06-08

Helt okej sjlvbiografiskt bok. Jag trodde dock att den skulle vara bttre eftersom den blev nominerad till Augustpriset nr den kom ut. Hur som helst, helt okej.

Hedvig Marklinder

2014-04-14

En mycket bra biografi med utmrkta historiebeskrivningar. Anledningen till att boken fr en trea r att den inte berrde mig s mycket som jag frvntat mig, men det var en vldigt fin historia skriven av sa Lindeborg som jag tycker mycket om.

Lenita berg

2014-01-02

lskade portrttet av pappan.

Gisela Bannick

2013-09-05

Gemytlig liten bok, som fr mig kndes ngt trist och lite fr enkel. och tunn, men helt ok.

Teresia Kjellgren

2013-08-29

Det r en rak och rlig skildring av hur det var att vxa upp i Vsters under 70-talet med en alkoholiserad pappa. Boken har lite av en "det funkar"-mentalitet, det r inte nattsvart trots att det egentligen r en ganska tragisk historia. Men tack vara all krlek som nd finns dr blir det en bra balans mellan allt. Absolut lsvrd.

Nils Thor

2013-07-26

En fin berttelse om relationen mellan en far och en dotter. Det r en rlig skildring som nd inte riktigt griper tag.

Maria Svedman

2013-07-09

Ganska trkig och gr men med vissa ljuspunkter.

Birgitta Tobisson

2013-06-24

Humoristisk, krleksfull, insiktsfull, fantastiskt intressant bok om en dotters krlek till sin pappa!

Victoria Antonsson

2013-04-08

Fin barndomsskildring men den rckte inte riktigt hela vgen, grep inte tag och berrde inte p djupet.

Jennie Arwin

2013-03-04

Underbar uppvxtskildring, karaktrena vrmer en rakt in i hjrtat!

jn dvd

2012-12-03

Fantastiskt gripande. Leif har sidor som jag nskar att mnga andra hade. sas rdsla att konfrontera sin relation till pappan skaver i brstet. Jag lste boken prm till prm och trar rann av gldje och sorg. Jag nskar att jag kunde ha s tydliga minnen och detaljer frn min barndom. Ls denna bok!

margaretha grn

2012-11-09

Linda Dahlhjd

2012-10-09

Kan vara det finaste jag lst om relationen mellan en pappa och hans dotter. Blev berrd av hur fint frfattaren skrev om sin pappa, trots alla hans brister och fel.

David H

2012-08-17

Min frsta riktiga ljudbok. ngrar lite att jag inte lste den sjlv. Inte helt njd med upplsaren. Barndomsskildringen r fascinerande och portrttet av pappan krleksfullt. En berttelse som stannar kvar.

Karl-Mikael Syding

2012-07-11

Halvtrist och poanglost portratt av forfattaren och hennes alkoholistpappa Leif Andersson. Jag laste den for att den handlade om Vasteras, forfattaren gick pa samma gymnasieskola som jag, kanske t.o.m. samtidigt ett ar, om inte annat sa samtidigt som min storasyster, och i brist pa annat. Jag kande inte igen arbetarmiljon, visste inte att en kommunist som Asa med ett alko som Leffe som pappa fanns i samma stad som jag. Konstigt, overraskande och meningslost. Las den inte.

Camilla Nilsson

2012-05-28

Grter sllan till bcker, mer till filmer, men den hr boken var s rrande, respekt- och krleksfull samt vlskriven att jag blade flera gnger. Ls!

Elina Nordstrm

2012-05-23

Vet inte om jag ska tycka mest synd om den stackars ensamma Pappan Leif som inte har kraft nog att ta tag i sitt liv, Eller stackars dottern sa som bara r ett maktlst barn. En vldigt gripande och hjrtskrande bok om ovillkorlig krlek Pappa & Dotter emellan som visar en annan sida av missbruk n den vi vanligtvis ser - Att den riktiga Leif alltid fanns kvar dr, bakom alkoholen och att ett liv kan vara vackert & vrdefullt trots missbruk. Jag grt mig igenom hela bokens andra hlft.

Mikaela Veijalainen

2012-02-18

En vlskriven speciell barndomsskildring dr frfattaren utan att ifrgastta eller hade velat ha det p ngot annat stt. Den r lttlst, stundalts gripande och vips s hade man lst ut den. Gillar den starkt!

Kamali 

2012-02-08

Vemodigt, vackert och krleksfullt skildrar sa sin uppvxt med pappa, hrdmstare och lirare, Leif. Om hur alkoholen tar mer och mer plats. Om mnniskors stolthet, klass, okrnkbarhet, kmpagld och utsatthet. Msterligt!

Lars Bergqvist

2012-01-30

Fantastisk skildring av krleken till en far som ville men inte alltid frmdde.

Rebecka Edgren Aldn

2012-01-21

Hos Annika och Magnus

Sara Sunnefeldt

2012-01-19

Helt fantastisk! Tonen och sprket gr vldigt mycket.

Elisabeth Jnsson

2012-01-14

En underbar bok som jag lste fr ngra r sedan.Rekommenderar den varmt. Vidgar synen p mnniskan, rtt och fel, mjligheter,hinder, klass och utsatthet. En av mina absoluta favoritbcker.

Karin Sder

2011-12-08

Hon r bara fyra r yngre n jag och ven om vi hade vldigt olika uppvxt s r vi uppvxta i samma stad. Det r tom s att jag arbetar nu i de lokaler hennes far arbetade i! Gripande bok!

Charlotta CG

2011-11-29

Frsta halvan funderade jag p vad jag tyckte ven om det var fullt av 70-talsbeskrivningar jag knde igen mig i - inte minst bohemiska sidor jag log t i nostalgi. Sedan blev boken mer och mer intensiv i bde knslorna kring pappan och resonemangen om klassamhllet och vxte rent litterrt i och med detta ven om jag lnge undrade om boken ngonsin skulle ta upp hur hon knde infr sin mamma som lmnat henne med pappan. Frutom familjeberttelsen r detta en otroligt bra skildring av Vsters som stad s den mste vara extra intressant att lsa om man knner igen sig i det eller r intresserad av modern svensk historia.

Sett ur ett barns gon. Skn ton i boken o osentimental. Underbara beskrivningar o betraktelser.

Det hr r den finaste boken jag lst p mycket lnge. Tror till och med att det r min nya favoritbok. En varm men hjrtskrande skildring av en utsatt situation. En krleksfrklaring till en ensam pappa.

2011-10-05

En bok om frhllandet mellan far och dotter och banden dem emellan. Det r n mer en berttelse om hur alkoholen sliter snder en mnniska och hans relationer till sin omvrld och ven till sin egen dotter. Brjan av boken knns nstan ointressant men den r mycket rakt och rligt skriven och boken vinner i lngden. Jag hade kanske fr stora frvntningar p denna bok och hade frvntat mig s mycket mer. Helt ok och lsvrd trots allt.

Jenny Mefras

2011-09-15

En otroligt bra bok, varning fr strcklsning! Man fr verkligen se hur alkohol styr en mnniska, och hur mycket ett barn lskar sin frlder...

Nanna Naumann

2011-08-23

Mycket skarp skildring av en pappa som lskar sin dotter men inte kan lta bli alkoholen. Definitivt lsvrd.

Victoria Eliasson

2011-07-05

Smsta boken jag har lst! Det bara skriker vnsterpartist-komunist om den. kan definitivt inte rekomendera den.

Anna Renstrm

2011-03-26

Berr med knsla och rlighet.

Nicholas Jacobsen

2011-02-22

En bok som berrde mig. Pappans krlek till dottern lyser starkt och gripande trots alla umbranden. Delar av boken knns lite som transportstrckor.

2011-02-09

Bara kom att tnka p denna bok idag. Den var s fantastisk bra. Jag lste den 2009 och knde vrmen frn och doften av min fina farbror, rd Commerce utan filter.

2011-01-05

En bok som ger en lite annorlunda bild av hur det kan vara att vxa upp med en missbrukande frlder n vad de flesta antagligen mlar upp. En historia om krlek och problem. Lsvrd!

Anna Dybeck

2010-10-13

Frst kndes det som en nostalgitripp fr mig (r ngra r ldre n sa) men jag fngades sedan av hennes berttelse. En fantastisk bok och ett fint portrtt av ett sorgligt liv. Hjrtskrande bitvis och mycket engagerande. Kanske lite vl mycket i andra halvan om hennes pappas frestende dd men inte desto mindre blev jag mycket berrd av den hr boken.

Mylar .

2010-10-06

En sjlvbiografi skriven av en person som inget har att bertta blir inte srskilt intressant att lsa. Det dramaturgiska greppet att antyda en frestende dd fr att ka spnningen frlorar sin funktion nr det anvnds i vart och vartannan kapitel utan att det senare hnder ngot.
Boken har skert ett nostalgivrde fr gamla Vstersbor och frfattarens slktingar, men r helt ointressant fr ngon annan.

Ally Regins

2010-09-26

Nr jag hade lst ut den s tyckte jag nd att den var fin men den fngade inte mitt intresse under lsningen.

sarah kings

2010-07-17

Vackert skriven bok som hr till en av mina favoriter berrde mig djupt med ett avskalat sprk som nd rr en under ytan.

Maria Blomkvist

2010-07-06

En fin krleksfrklaring till en far som frskte men inte riktigt rckte till. Tyvrr kan jag inte sga att historien intresserar mig nmvrt och p mnga stllen har jag svrt att se var en lsare, utan relation till mnniskorna i boken, skulle hitta berringspunkter.

Trots mnga berringspunkter lyckades denna inte gripa mig, kanske pga den ganska kyliga tergivningen. Saknade mer knslospeglande beskrivningar.

Sophie Almlf

2010-06-29

Gillade den inte alls faktiskt. Tyckte den var seg att komma igenom och har lst mycket bttre barndomsskildringar n s. Kanske r det fr att jag lst s mnga som jag inte riktigt gillade den hr.

Helena Niininen

2010-06-06

En lttlst bok som handlar om en taskig barndom men nd krleksfull.

Marina Trenkoska

2010-06-06

Kom inte riktigt in i den frn brjan, men vilket vackert slut det blev till sist! Grt och det mste ju nd vara ett bra betyg!

Mona Guttke

2010-04-16

Knns verkligen som en rlig bok som bde "rr och berr".

Maria L

2010-02-27

Fantastisk! Trodde detta skulle vara en elndesskildring, blev tagen av all krlek den innehller!

2010-02-25

Om frfattaren och hennes pappa. deras relation och sedan icke-relation fram till hans dd. En krleksfrklaring och ett vemodigt konstaterande att det r omjligt att "helt frst" en annan mnniska. Ibland upprepar hon sig och vi fr inte heller ngot grepp p hela hennes uppvxt, den med mamman och med kamrater. Mycket Vstersmilj, som jag inte knner till. Lttlst bok. Boken ger en hel del att fundera p. Rekommenderas.

Amanda Nilsson

2010-02-05

Den bsta och rligaste krleksfrklaring jag ngonsin lst. sa Linderborg skriver fantastiskt bra, att hon kommer ihg alla detaljer knns otroligt. En bitvis igenknnande historia som jag sjlv nskar att jag hade kunnat skriva.

Emily Karlsson

2010-02-03

Frsta halvan hade jag svrt att stta mig in i denna skildring (kan vara en generationsgrej, med tanke p att jag r betydligt yngre n frfattaren...), men andra halvan blev jag bitvis riktigt gripen. Jag skulle ge frsta delen betyg 2 och andra delen betyg 4 och d landar det p en trevlig trea. Helt enkelt.

Lena Svensson

2010-02-03

verkligheten

Mia Dahlstrand

2010-01-07

2008-04-04
Sorglig men nd fylld av krlek.

solveig jonson

2010-01-05

FANTASTISK

Eva E

2009-11-07

Man sugs in i hennes vardag och frstr vad hon upplever.

Susanne Wallin

2009-11-07

Ja tnk vad flickan varit med om....ls och hng med i allt!
:- )

harriet karlsson

2009-11-05

Harriet Frohm

2009-10-21

Undrar vad socialtjnsten skulle sga om uppvxtfrhllandet? Bra bok.

Anneli Jansson

2009-10-14

Grymt bra, fast nd inte..
Grymt tragisk, men nd inte...
Det gick inte att sluta lsa, fast varfr det vet jag inte...
Ihlig, fast nd inte...
Utelmnande? N, trots allt inte...

Anna Hallqvist

2009-10-12

En stark och sorglig bok, men nd full av hopp och krlek.
Fr det r en kta krleksfrklaring frn sa till pappan.
En rlig sdan.
Fr vi fr lra knna Leif med hans fel och brister och hans nskan att gra revolt mot allt som r fel i samhllet, och han r lngt ifrn perfekt sjlv.
nd gillar man honom.

Och jag gillar boken fr den r inte sentimental - bara rlig och rak.
Och full av knslor.
Och tankar p hur man som frlder borde vara - vad mitt viktigaste jobb r.
Efter att ha lst denna bok r svaret enkelt;
lska...

miranda kermalm

2009-10-06

Vldigt fin barndomsskildring, uppvxt. Vad r det man minns, vad skapar en, vad blir viktigt nr man ser tillbaka i efterhand? Underbart varm beskrivning av relationen till den alkoliserade pappan.

Gunvi Lundqvist

2009-09-30

Visst r boken lsvrd, men p ngot stt frblir cyklandet mellan farmors hus och hemmet och med sa p pakethllaren det jag minns som starkast, vet faktiskt inte varfr det inte rckte till en femma fr mig.

Cicci Harstrm

2009-07-27

sa berttar om sin uppvxt med sin alkoliserade och krleksfulla pappa. Hennes mamma lmnar dem nr hon r fyra r. Hon vxer upp i Vsters, dr hennes pappa jobbar som hrdaremstare p metallverket. Han har svrt att skta hygienen och att laga mat, men hemmet r alltid vlstdat och han r bl.a. alltid den som r frst med adventsljusstaken i fnstret. Middag ter de alltid hemma hos farmor och farfar fram tills det att sas farmor dr. Boken r en krleksfull berttelse om relationen mellan en far och en dotter. Det r en rlig och uppriktig barndomsskildring frn sjuttiotalets Vsters. En bok som jag nog tycker att man br lsa.

Cicci Harstrm

2009-07-27

Katarina Ewerlf r en fantastisk upplsare!

Jack Russel

2009-05-23

Knns som ngot som verkligen borde vara intressant, men tyvrr... Efter ~100 sidor kan jag konstatera att s inte r fallet.

2009-05-19

Frutom ngra faktafel, som jag faktiskt retade upp mig p, en mycket bra bok!

Lisa W

2009-04-23

Jag grt och jag grt och jag grt.... det r ytterst sllan en bok gr s med mig. Och vlskriven r den ocks. Fantastiskt.