Mig äger ingen

Linderborg, Åsa

| 2007

En pappa dör. En dotter ser tillbaka på deras liv tillsammans. Mig äger ingenär Åsa Linderborgs berättelse om uppväxten med sin ensamstående pappa, härdare vid Metallverken i Västerås. En berättelse klasstillhörighet, manlighet och utanförskap. Om alkoholens makt och en dotters vånda. Drömmen om förändring står mot rädslan att sticka ut. Humorn blir en vardagsstrategi för en brokig arbetarsläkt under folkhemmets storhet och fall. "Pappas plånbok är stor som en handflata, svart och lätt böjd efter ett liv i bakfickan. Den har börjat ge efter lite i sömmarna och är tung, trots att den nästan är tom. I sedelfacket ligger ingenting, i myntfickan arton kronor och femtio öre.Bakom patientbrickan trängs ett...

Kristin Söderberg

2017-06-09

Angelägen.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Marie Lindström

2017-01-08

Lysande beskrivning av en uppväxt.

Nettan J

2016-12-25

En bra skildring mellan olika världar. En värld där vi kanske blundar för mycket för.

Sanna Carlborg

2016-07-20

Levande skildring av en egen pappa och en hel del andra spännande figurer. Känns ärligt. Påminner mig om Moa Martinson.

Per Fr

2016-02-03

Under mina förväntningar, upplever boken närmast uppsats-liknande utan egentlig engagement

Fia Jonsson

2015-09-18

Den största läsupplevelse jag haft.

Gunnar Ellström

2015-08-14

Jag vet inte hur många gånger jag läst om denna. Är så underbar. Språket är lätt fattligt och storyn är otrolig. Ett epos om välfärdsstaten Sverige förfall. Lite som Fogelström men i andra änden.

Josefine Ejebjörk

2015-02-20

Vilken fin berättelse om en pappa.

Madame Medusa

2015-01-17

Det har tagit tid att läsa denna bok. Jag kan spekulera i varför. Det som mest talar för att den inte fängslade mig är att språket i den lite påminner om en tråkig föreläsare som egentligen har något jätteintressant att berätta men det liksom faller på språket. Eftersom boken inte bjuder på någon direkt dynamik glider jag in och ut ur kapitel utan att egentligen känna att barndomsskildringen ger mig mer än att vardagar kommer och går. Tyvärr är det en tragisk uppväxt, men det känns som att Åsa håller sin pappa om ryggen, och ger honom en kärleksfull beskrivning där hans tillkortakommanden får tala för sig själv utan fördömande vilket är fint. Möjligen kommer fördömandet i form av beskrivningar och kommentarer från andra släktingar, men inte från berättaren. Jag är glad att jag läst den men ledsen för att den inte grep mig så som jag hade önskat och det skyller jag inte på innehållet utan snarare på det ganska platta odynamiska berättandet.

Siri Salminen

2014-08-18

lysande!

Pernilla Lindholm

2014-06-08

Helt okej självbiografiskt bok. Jag trodde dock att den skulle vara bättre eftersom den blev nominerad till Augustpriset när den kom ut. Hur som helst, helt okej.

Hedvig Marklinder

2014-04-14

En mycket bra biografi med utmärkta historiebeskrivningar. Anledningen till att boken får en trea är att den inte berörde mig så mycket som jag förväntat mig, men det var en väldigt fin historia skriven av Åsa Lindeborg som jag tycker mycket om.

Lenita Åberg

2014-01-02

älskade porträttet av pappan.

Gisela Bannick

2013-09-05

Gemytlig liten bok, som för mig kändes ngt trist och lite för enkel. och tunn, men helt ok.

Teresia Kjellgren

2013-08-29

Det är en rak och ärlig skildring av hur det var att växa upp i Västerås under 70-talet med en alkoholiserad pappa. Boken har lite av en "det funkar"-mentalitet, det är inte nattsvart trots att det egentligen är en ganska tragisk historia. Men tack vara all kärlek som ändå finns där blir det en bra balans mellan allt. Absolut läsvärd.

Nils Thor

2013-07-26

En fin berättelse om relationen mellan en far och en dotter. Det är en ärlig skildring som ändå inte riktigt griper tag.

Maria Svedman

2013-07-09

Ganska tråkig och grå men med vissa ljuspunkter.

Birgitta Tobisson

2013-06-24

Humoristisk, kärleksfull, insiktsfull, fantastiskt intressant bok om en dotters kärlek till sin pappa!

Victoria Antonsson

2013-04-08

Fin barndomsskildring men den räckte inte riktigt hela vägen, grep inte tag och berörde inte på djupet.

Jennie Arwin

2013-03-04

Underbar uppväxtskildring, karaktärena värmer en rakt in i hjärtat!

jn dvd

2012-12-03

Fantastiskt gripande. Leif har sidor som jag önskar att många andra hade. Åsas rädsla att konfrontera sin relation till pappan skaver i bröstet. Jag läste boken pärm till pärm och tårar rann av glädje och sorg. Jag önskar att jag kunde ha så tydliga minnen och detaljer från min barndom. Läs denna bok!

margaretha grön

2012-11-09

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Kan vara det finaste jag läst om relationen mellan en pappa och hans dotter. Blev berörd av hur fint författaren skrev om sin pappa, trots alla hans brister och fel.

David H

2012-08-17

Min första riktiga ljudbok. Ångrar lite att jag inte läste den själv. Inte helt nöjd med uppläsaren. Barndomsskildringen är fascinerande och porträttet av pappan kärleksfullt. En berättelse som stannar kvar.

Karl-Mikael Syding

2012-07-11

Halvtrist och poanglost portratt av forfattaren och hennes alkoholistpappa Leif Andersson. Jag laste den for att den handlade om Vasteras, forfattaren gick pa samma gymnasieskola som jag, kanske t.o.m. samtidigt ett ar, om inte annat sa samtidigt som min storasyster, och i brist pa annat. Jag kande inte igen arbetarmiljon, visste inte att en kommunist som Asa med ett alko som Leffe som pappa fanns i samma stad som jag. Konstigt, overraskande och meningslost. Las den inte.

Camilla Nilsson

2012-05-28

Gråter sällan till böcker, mer till filmer, men den här boken var så rörande, respekt- och kärleksfull samt välskriven att jag bölade flera gånger. Läs!

Elina Nordström

2012-05-23

Vet inte om jag ska tycka mest synd om den stackars ensamma Pappan Leif som inte har kraft nog att ta tag i sitt liv, Eller stackars dottern Åsa som bara är ett maktlöst barn. En väldigt gripande och hjärtskärande bok om ovillkorlig kärlek Pappa & Dotter emellan som visar en annan sida av missbruk än den vi vanligtvis ser - Att den riktiga Leif alltid fanns kvar där, bakom alkoholen och att ett liv kan vara vackert & värdefullt trots missbruk. Jag grät mig igenom hela bokens andra hälft.

Mikaela Metafor

2012-02-18

En välskriven speciell barndomsskildring där författaren utan att ifrågasätta eller hade velat ha det på något annat sätt. Den är lättläst, stundalts gripande och vips så hade man läst ut den. Gillar den starkt!

Kamali 

2012-02-08

Vemodigt, vackert och kärleksfullt skildrar Åsa sin uppväxt med pappa, härdmästare och lirare, Leif. Om hur alkoholen tar mer och mer plats. Om människors stolthet, klass, okränkbarhet, kämpaglöd och utsatthet. Mästerligt!

Lars Bergqvist

2012-01-30

Fantastisk skildring av kärleken till en far som ville men inte alltid förmådde.

Hos Annika och Magnus

Sara Sunnefeldt

2012-01-19

Helt fantastisk! Tonen och språket gör väldigt mycket.

Elisabeth Jönsson

2012-01-14

En underbar bok som jag läste för några år sedan.Rekommenderar den varmt. Vidgar synen på människan, rätt och fel, möjligheter,hinder, klass och utsatthet. En av mina absoluta favoritböcker.

Karin Söder

2011-12-08

Hon är bara fyra år yngre än jag och även om vi hade väldigt olika uppväxt så är vi uppväxta i samma stad. Det är tom så att jag arbetar nu i de lokaler hennes far arbetade i! Gripande bok!

Charlotta CG

2011-11-29

Första halvan funderade jag på vad jag tyckte även om det var fullt av 70-talsbeskrivningar jag kände igen mig i - inte minst bohemiska sidor jag log åt i nostalgi. Sedan blev boken mer och mer intensiv i både känslorna kring pappan och resonemangen om klassamhället och växte rent litterärt i och med detta även om jag länge undrade om boken någonsin skulle ta upp hur hon kände inför sin mamma som lämnat henne med pappan. Förutom familjeberättelsen är detta en otroligt bra skildring av Västerås som stad så den måste vara extra intressant att läsa om man känner igen sig i det eller är intresserad av modern svensk historia.

Sett ur ett barns ögon. Skön ton i boken o osentimental. Underbara beskrivningar o betraktelser.

Det här är den finaste boken jag läst på mycket länge. Tror till och med att det är min nya favoritbok. En varm men hjärtskärande skildring av en utsatt situation. En kärleksförklaring till en ensam pappa.

2011-10-05

En bok om förhållandet mellan far och dotter och banden dem emellan. Det är än mer en berättelse om hur alkoholen sliter sönder en människa och hans relationer till sin omvärld och även till sin egen dotter. Början av boken känns nästan ointressant men den är mycket rakt och ärligt skriven och boken vinner i längden. Jag hade kanske för stora förväntningar på denna bok och hade förväntat mig så mycket mer. Helt ok och läsvärd trots allt.

Jenny Mefras

2011-09-15

En otroligt bra bok, varning för sträckläsning! Man får verkligen se hur alkohol styr en människa, och hur mycket ett barn älskar sin förälder...

Nanna Naumann

2011-08-23

Mycket skarp skildring av en pappa som älskar sin dotter men inte kan låta bli alkoholen. Definitivt läsvärd.

Victoria Eliasson

2011-07-05

Sämsta boken jag har läst! Det bara skriker vänsterpartist-komunist om den. kan definitivt inte rekomendera den.

Anna Renström

2011-03-26

Berör med känsla och ärlighet.

Nicholas Jacobsen

2011-02-22

En bok som berörde mig. Pappans kärlek till dottern lyser starkt och gripande trots alla umbäranden. Delar av boken känns lite som transportsträckor.

2011-02-09

Bara kom att tänka på denna bok idag. Den var så fantastisk bra. Jag läste den 2009 och kände värmen från och doften av min fina farbror, röd Commerce utan filter.

2011-01-05

En bok som ger en lite annorlunda bild av hur det kan vara att växa upp med en missbrukande förälder än vad de flesta antagligen målar upp. En historia om kärlek och problem. Läsvärd!

Anna Dybeck

2010-10-13

Först kändes det som en nostalgitripp för mig (är några år äldre än Åsa) men jag fångades sedan av hennes berättelse. En fantastisk bok och ett fint porträtt av ett sorgligt liv. Hjärtskärande bitvis och mycket engagerande. Kanske lite väl mycket i andra halvan om hennes pappas förestående död men inte desto mindre blev jag mycket berörd av den här boken.

Mylar .

2010-10-06

En självbiografi skriven av en person som inget har att berätta blir inte särskilt intressant att läsa. Det dramaturgiska greppet att antyda en förestående död för att öka spänningen förlorar sin funktion när det används i vart och vartannan kapitel utan att det senare händer något.
Boken har säkert ett nostalgivärde för gamla Västeråsbor och författarens släktingar, men är helt ointressant för någon annan.

Ally Regins

2010-09-26

När jag hade läst ut den så tyckte jag ändå att den var fin men den fångade inte mitt intresse under läsningen.

sarah kings

2010-07-17

Vackert skriven bok som hör till en av mina favoriter berörde mig djupt med ett avskalat språk som ändå rör en under ytan.

Maria Blomkvist

2010-07-06

En fin kärleksförklaring till en far som försökte men inte riktigt räckte till. Tyvärr kan jag inte säga att historien intresserar mig nämvärt och på många ställen har jag svårt att se var en läsare, utan relation till människorna i boken, skulle hitta beröringspunkter.

Trots många beröringspunkter lyckades denna inte gripa mig, kanske pga den ganska kyliga återgivningen. Saknade mer känslospeglande beskrivningar.

Sophie Almlöf

2010-06-29

Gillade den inte alls faktiskt. Tyckte den var seg att komma igenom och har läst mycket bättre barndomsskildringar än så. Kanske är det för att jag läst så många som jag inte riktigt gillade den här.

Helena Niininen

2010-06-06

En lättläst bok som handlar om en taskig barndom men ändå kärleksfull.

Marina Trenkoska

2010-06-06

Kom inte riktigt in i den från början, men vilket vackert slut det blev till sist! Grät och det måste ju ändå vara ett bra betyg!

Mona Guttke

2010-04-16

Känns verkligen som en ärlig bok som både "rör och berör".

Maria L

2010-02-27

Fantastisk! Trodde detta skulle vara en eländesskildring, blev tagen av all kärlek den innehåller!

Engelska Väninnan

2010-02-25

Om författaren och hennes pappa. deras relation och sedan icke-relation fram till hans död. En kärleksförklaring och ett vemodigt konstaterande att det är omöjligt att "helt förstå" en annan människa. Ibland upprepar hon sig och vi får inte heller något grepp på hela hennes uppväxt, den med mamman och med kamrater. Mycket Västeråsmiljö, som jag inte känner till. Lättläst bok. Boken ger en hel del att fundera på. Rekommenderas.

Amanda Nilsson

2010-02-05

Den bästa och ärligaste kärleksförklaring jag någonsin läst. Åsa Linderborg skriver fantastiskt bra, att hon kommer ihåg alla detaljer känns otroligt. En bitvis igenkännande historia som jag själv önskar att jag hade kunnat skriva.

Emily Karlsson

2010-02-03

Första halvan hade jag svårt att sätta mig in i denna skildring (kan vara en generationsgrej, med tanke på att jag är betydligt yngre än författaren...), men andra halvan blev jag bitvis riktigt gripen. Jag skulle ge första delen betyg 2 och andra delen betyg 4 och då landar det på en trevlig trea. Helt enkelt.

Lena Svensson

2010-02-03

verkligheten

Mia Dahlstrand

2010-01-07

2008-04-04
Sorglig men ändå fylld av kärlek.

solveig jonson

2010-01-05

FANTASTISK

Eva E

2009-11-07

Man sugs in i hennes vardag och förstår vad hon upplever.

Susanne Wallin

2009-11-07

Ja tänk vad flickan varit med om....läs och häng med i allt!
:- )

harriet karlsson

2009-11-05

Harriet Frohm

2009-10-21

Undrar vad socialtjänsten skulle säga om uppväxtförhållandet? Bra bok.

Anneli Jansson

2009-10-14

Grymt bra, fast ändå inte..
Grymt tragisk, men ändå inte...
Det gick inte att sluta läsa, fast varför det vet jag inte...
Ihålig, fast ändå inte...
Utelämnande? Nä, trots allt inte...

Anna Hallqvist

2009-10-12

En stark och sorglig bok, men ändå full av hopp och kärlek.
För det är en äkta kärleksförklaring från Åsa till pappan.
En ärlig sådan.
För vi får lära känna Leif med hans fel och brister och hans önskan att göra revolt mot allt som är fel i samhället, och han är långt ifrån perfekt själv.
Ändå gillar man honom.

Och jag gillar boken för den är inte sentimental - bara ärlig och rak.
Och full av känslor.
Och tankar på hur man som förälder borde vara - vad mitt viktigaste jobb är.
Efter att ha läst denna bok är svaret enkelt;
älska...

miranda åkermalm

2009-10-06

Väldigt fin barndomsskildring, uppväxt. Vad är det man minns, vad skapar en, vad blir viktigt när man ser tillbaka i efterhand? Underbart varm beskrivning av relationen till den alkoliserade pappan.

Gunvi Lundqvist

2009-09-30

Visst är boken läsvärd, men på något sätt förblir cyklandet mellan farmors hus och hemmet och med Åsa på pakethållaren det jag minns som starkast, vet faktiskt inte varför det inte räckte till en femma för mig.

Cicci Harström

2009-07-27

Åsa berättar om sin uppväxt med sin alkoliserade och kärleksfulla pappa. Hennes mamma lämnar dem när hon är fyra år. Hon växer upp i Västerås, där hennes pappa jobbar som härdaremästare på metallverket. Han har svårt att sköta hygienen och att laga mat, men hemmet är alltid välstädat och han är bl.a. alltid den som är först med adventsljusstaken i fönstret. Middag äter de alltid hemma hos farmor och farfar fram tills det att Åsas farmor dör. Boken är en kärleksfull berättelse om relationen mellan en far och en dotter. Det är en ärlig och uppriktig barndomsskildring från sjuttiotalets Västerås. En bok som jag nog tycker att man bör läsa.

Cicci Harström

2009-07-27

Katarina Ewerlöf är en fantastisk uppläsare!

Jack Russel

2009-05-23

Känns som något som verkligen borde vara intressant, men tyvärr... Efter ~100 sidor kan jag konstatera att så inte är fallet.

2009-05-19

Förutom några faktafel, som jag faktiskt retade upp mig på, en mycket bra bok!

Lisa W

2009-04-23

Jag grät och jag grät och jag grät.... det är ytterst sällan en bok gör så med mig. Och välskriven är den också. Fantastiskt.