Midnattssol

Skybäck, Frida

I Midnattssol möter vi återigen de tre systrarna Cecilia, Elisabeth och Amelie vid 1800-talets mitt. Våren är kommen till gården Rosenlund och för systrarna Stiernfors  råder ett sällan skådat lugn. Men lyckan visar sig vara både skör och tillfällig. Ett oväntat besked från Cecilias make tvingar henne tillbaka till Apelgården, där ett tungt ansvar vilar. I Lund kämpar Elisabeth för ensamma mödrar och deras barn, som inte är välkomna till den nyöppnade barnstugan. Yngsta systern Amelie lever ett glamoröst liv som nygift med greve Carl Piper, men ett oväntat besök omkullkastar hennes bekväma tillvaro.Midnattssol är fortsättningen på historien om systrarna Stiernfors. Det är ett fängslande drama om kärlek, systerskap och om att vara kvinna under 1800-talet.

Therese Öhman

2022-02-05

Älskade denna serie! Dessa böcker kommer jag att spara för att läsa igen.

Katarina Strid

2019-11-20

Den här serien blev bättre och bättre, känner att jag verkligen brydde mig om systrarna! I denna sista delen får man följa alla tre i deras vitt skilda öden, och det hela knyts ihop bra, de har växt som människor och avslutningen är positiv. Det får bli en femma i betyg!

Emma Svensson

2019-05-10

Kanon

Älskar att läsa om systrarna Stiernfors. Midnattssol är den sista delen i vårt historiska arv. gillar man läsa historia så är det en bok jag kan varmt rekommendera.

bettansboktips

2018-10-23

Jag har längtat efter tredje och sista delen om systrarna Stiernfors och jag blev inte besviken. Riktigt bra serie!

Super bra serie 😊😊😊

villa-freja.se

2018-10-20

Jag har läst alla Skybäcks tidigare romaner och tyckt mycket om dem alla, men allra mest om hennes historiska romaner. Därför har jag längtat efter Midnattssol, den tredje och fristående uppföljaren till Norrsken och Polarnatt.

Mellsageek

2018-10-15

Serien om systrarna bjuder på allt från djup smärta, tragedier och misär, till värme och vacker kärlek. Det var inte lätt för kvinnor på 1800-talet att leva sina liv. Möjligheterna var varken många eller lätta. Detta fångar Skybäck upp bra, samtidigt som hon ger dessa systrar en styrka att kämpa på. De gör vad dem kan i sin tillvaro och i sin tid. Oavsett om det handlar om att hantera ett äktenskap de är fast i, förbjudna känslor, eller att bygga upp en verksamhet från grunden. Systrarnas liv fängslar och Skybäcks språk får som alltid berättelsen att flyta fram som en varm våg. Det är bara att följa med.

Bokdjungeln

2018-10-14

Jag är så ledsen! Ledsen över att jag inte kommer att få läsa mer om systrarna Stiernfors! Skybäck fortsätter att leverera drama och kärlek även i denna bok, och hon gör det bra. Liksom i hennes föregående böcker beskriver hon väl hur det var att vara kvinna i 1800-talets Sverige. Hon gör det vackert. Jag älskar att det ändå är lite girl power i de tre systrarna, fast de lever i ett mer patriarkalt samhälle än vi gör idag. Detta är som sagt den sista delen om systrarna och fokus ligger i denna på den yngsta systern Amelie. Har du inte läst de 2 föregående böcker om systrarna så tycker jag att du ska göra det, och sen måste du läsa denna!

Underhållande, gripande och välskriven!