Midnattssol

Skybäck, Frida

Frida Skybäck fångar 1800-talet! Ett engagerande drama om kärlek och systerskap.  »Frida Skybäck har gjort det igen. Den sista och avslutande boken om systrarna Stiernfors är precis lika underbar som de två första.« BoktyckarenÄntligen kommer den tredje fristående delen i Frida Skybäcks uppskattade romanserie om systrarna Stiernfors! I Midnattssol möter vi återigen de tre systrarna i 1800-talets mitt. Våren är kommen till Rosenlunds herrgård och det råder ett fridfullt lugn. Men lyckan visar sig vara både skör och tillfällig. Ett oväntat besked från Cecilias make tvingar henne tillbaka till Apelgården, där ett tungt ansvar vilar. I Lund kämpar Elisabeth för ensamma mödrar och deras barn, som inte är välkomna till den nyöppnade barnstugan. Yngsta systern Amelie lever ett glamoröst liv som nygift med greve Carl Piper, men ett oväntat besök omkullkastar hennes bekväma...

Midnattssol är den tredje och avslutande delen i serien om systrarna Cecilia, Elisabeth och Amelie. Jag har läst båda böckerna innan i serien och tycker att Midnattssol är den bästa utav dem. Boken utspelar sig 1847 i en tid då kvinnor inte får vara med och göra affärer eller resa. Det är intressant att läsa om denna period som är ljusår från hur vi kvinnor lever idag. Tack och lov för det! Jag blir lite förbannad på hur korkade en del män i boken är, att de t.e.x inte kan ta att en kvinna tar befälet. Boken är väldigt läsvänlig, den är otroligt lättläst och de snabba växlingarna mellan de olika systrarna gör att intresset hålla uppe hela tiden. Beskrivningarna av deras liv, språket och miljöbeskrivningarna känns både levande och trovärdiga. Det märks att författaren kan sin sak! Lite extra kul är att romanskrivande får ta en liten plats i boken! Jag tycker att berättelsen om syskonen Stiernfors fick ett fint avslut här! Ser med spänning fram emot vad Frida ska skriva härnäst!

Älskar att läsa om systrarna Stiernfors. Midnattssol är den sista delen i vårt historiska arv. gillar man läsa historia så är det en bok jag kan varmt rekommendera.

bettansboktips

2018-10-23

Jag har längtat efter tredje och sista delen om systrarna Stiernfors och jag blev inte besviken. Riktigt bra serie!

2018-10-22

Super bra serie 😊😊😊

villa-freja.se

2018-10-20

Jag har läst alla Skybäcks tidigare romaner och tyckt mycket om dem alla, men allra mest om hennes historiska romaner. Därför har jag längtat efter Midnattssol, den tredje och fristående uppföljaren till Norrsken och Polarnatt.

Mellsageek

2018-10-15

Serien om systrarna bjuder på allt från djup smärta, tragedier och misär, till värme och vacker kärlek. Det var inte lätt för kvinnor på 1800-talet att leva sina liv. Möjligheterna var varken många eller lätta. Detta fångar Skybäck upp bra, samtidigt som hon ger dessa systrar en styrka att kämpa på. De gör vad dem kan i sin tillvaro och i sin tid. Oavsett om det handlar om att hantera ett äktenskap de är fast i, förbjudna känslor, eller att bygga upp en verksamhet från grunden. Systrarnas liv fängslar och Skybäcks språk får som alltid berättelsen att flyta fram som en varm våg. Det är bara att följa med.

Bokdjungeln

2018-10-14

Jag är så ledsen! Ledsen över att jag inte kommer att få läsa mer om systrarna Stiernfors! Skybäck fortsätter att leverera drama och kärlek även i denna bok, och hon gör det bra. Liksom i hennes föregående böcker beskriver hon väl hur det var att vara kvinna i 1800-talets Sverige. Hon gör det vackert. Jag älskar att det ändå är lite girl power i de tre systrarna, fast de lever i ett mer patriarkalt samhälle än vi gör idag. Detta är som sagt den sista delen om systrarna och fokus ligger i denna på den yngsta systern Amelie. Har du inte läst de 2 föregående böcker om systrarna så tycker jag att du ska göra det, och sen måste du läsa denna!

Underhållande, gripande och välskriven!