Midnattssol

Nesbø, Jo

| 2015

Jo Nesbø kan skapa scener som man aldrig glömmer i sina böcker. Aftonbladet En både mångbottnad och intrikat berättelse om kärlek, livet och ond bråd död. Det råder ingen tvekan om att han är en skicklig berättare. Ölandsbladet I augusti 1977 stiger en man av bussen i en avlägsen by i nordligaste Norge. Han kallar sig Ulf, han har inget bagage och hävdar att han kommer för att jaga. Bland læstadianer och samer möter han en kultur som är både gästfri och avståndstagande, hjälpsam och kylig. Byns klockare Lea lånar honom ett gevär och en jaktstuga, där midnattssolen håller honom vaken medan han oroligt bevakar det storslagna, men monotona fjällandskapet. Långsamt går det upp för Lea och hennes son Knut att Ulf inte är jägare, utan byte. Och att jaktlaget är på väg. Midnattssol är ett thrillerdrama som även är en kärlekshistoria och en berättelse om en stark tro. Jo Nesbø är en av världens...

Adam Alsin

2019-06-30

Jo Nesbö är min favorit, allt han skriver.

Jan Banan

2018-10-14

En riktigt bra Nesbö! Mycket lägre tempo än vad han hans böcker om Harry Hole brukar ha, men med spänning och en behaglig "byhålekänsla". Klart läsvärd!

2018-06-23

Helt okej 😊

Mrs SHE

2016-09-01

Lågmäld, fin. Välskriven (som alltid när Nesbö är inblandad).

Marita Ryen

2016-02-28

Betyg 3-. Inte så bra som Nesbös böcker brukar vara.

Inger Jonsson

2016-02-17

Nja, i mitt tycke inte en av Nesbös bästa böcker. En i stort sett overklig handling, religionstvivel osv

2015-12-06

Han skriver ju förtvivlat bra, Nesbö! Och man kan inte annat än hoppas att framtiden ska le mot Jon/Ulf tillsammans med Lea och Knut, även om han har ett skumt förflutet.

Mikael Högström

2015-11-04

Tycker den var riktigt bra! Boken var inte bara spännande utan även gripande. Jag rekommenderar den starkt!

2015-10-14

Betyg: 4,5 av 5.

?Midnattssol? är den andra fristående boken i serien om två böcker. Den första boken hette ?Blod på snö? och kom ut för fyra månader sen. Jag tyckte mycket om ?Blod på snö?, och här är en länk till min recension av den.

?Midnattssol? tycker jag är lite annorlunda mot Jo Nesbøs tidigare böcker. Men den var absolut lika bra ändå. Boken är ganska tunn, 235 sidor. Den är intressant och utspelar sig till största delen i norra Norge, bland samer och laestadianer.

Och visst innehåller den en del våld, blod, och död, som i hans tidigare böcker. Men precis som det står i beskrivningen av boken, så är det även en kärlekshistoria och en berättelse om en stark tro.

Boken är helt fristående från den första boken i serien. Och jag rekommenderar den mycket.