Midnattsljus

Just nu erbjuder vi dig den inbundna utgåvan till priset av en pocket!Áili betalade ett högt pris när hon skyddade Urseiten från Borri noaidi. Nu plågas hon av inre demoner och i ett försök att fly undan dem lämnar hon Idijärvi sameby för gymnasieskolan i Kiruna. Men allt är inte som det ska i den lappländska staden. Skrämmande saker händer, saker som verkar centrera sig runt Áili vare sig hon vill det eller inte. Sakta återvänder ljuset till Sápmi, men med ljuset kommer också ett löfte om en sista strid. Är det en strid Áili kan vinna utan att bli någon hon inte vill vara? Midnattsljus är tredje och avslutande delen i Idijärvi-trilogin om Áili som flyttar från sydligaste Skåne till nordligaste Lappland där hon kämpar för att hitta sin plats i en ny miljö fylld av uråldrig magi.

2018-06-02

Väntan på den tredje och avslutande delen i den här trilogin har varit väldigt lång, åtminstone är det så det har känts. Slutet i förra delen, Gryningsstjärna, gjorde ju nästan så att i alla fall jag höll andan i väntan på Midnattsljus. Läs mer på min blogg

Sista delen i Idijärvi-trilogin och den är inte riktigt lika fartfylld som de andra två delarna men ändå fastnar jag precis lika mycket i den här som i de tidigare böckerna. Jag lever in mig med Áili och lider med henne, antagligen för att Cederlund har fått mig att känna det som att hon står bredvid mig i alla de här böckerna. Det är en av styrkorna med serien, att hon känns så nära.

Som sagt är den inte lika fartfylld i början och det är egentligen inte så konstigt med tanke på hur förra boken slutade (utan spoiler kan jag inte säga mycket annat) och den känns inte heller riktigt lika magisk överlag som de övriga delarna. Det är lite synd tycker jag, för det har varit en av de stora anledningarna till att jag har älskat serien, men samtidigt gör det också att den här delen känns allra mest trovärdig. Det tog ett lite längre tag för mig att komma in i den, av den enkla anledningen att den inte var lika snabb i starten men den är riktigt läsvärd. Det är också långt fler twister i den här boken tycker jag, riktigt spännande.

Det känns som om persongalleriet är lite mindre i den här boken. Fokus ligger istället väldigt mycket på Áili och de allra närmaste runt om henne och det är inte alls till någon nackdel, tycker jag. Det kan också vara så att det känns som ett litet galleri för att jag har vant mig vid personerna och kan dem, tack vare Cederlunds skrivsätt.

Språket är flytande och inte alls krångligt, och jag tycker som vanligt om de samiska inslagen och omslaget är också fantastiskt.

Super 😊❤👍👍

Gripande & spännande med vackert språk!