Midnattsblot

Sten, Camilla

| 2021

De hade sett någonting ute i skogen. Hört någonting. Någonting som inte var mänskligt. Hur kunde allt förbli detsamma efter det? Det var som om alla hade glömt. Alla utom hon. För de flesta i Järvhöga har livet återgått till det vanliga efter den dramatiska händelsen i skogen, då den försvunna eleven Markus återfanns vid liv. Men för Julia är inget sig likt. Det som lurade bland träden är kvar. Det som lockar pojkar in i skogen, det som alltid funnits i Järvhöga, finns fortfarande där ute. Samtidigt börjar Emil, Markus rumskamrat, ana att någonting inte är som det ska på skolan. Någonting har förändrats. Med Markus, med allt, och ingen går säker. Medan ljuset och våren återvänder till Järvhöga måste Julia och Emil försöka rädda sig själva, och dem som de älskar. Innan det är för sent. Midnattsblot är den fristående fortsättningen i Järvhögatrilogin, där stark spänning blandas med...

Bokslott

2021-11-08

Midnattsblot är den fristående andra delen i Järvhögatrilogin. Jag har inte läst första delen, Bergtagen, men hade trots det inga problem att komma in i den här boken.

Midnattsblot handlar om mysteriet i staden Järvhöga, där unga män går in i skogen och försvinner. Boken är full av mystik och spänning, och det är mycket atmosfär i beskrivningen av livet i det mörka Järvhöga. Det är definitivt en känsla av ungdomsroman över boken och den är väldigt lättläst. Jag drogs in i den snabbt, men runt halvvägs in tyckte jag att den började bli lite tjatig.

Det saknades en känsla av dramatik för min del och mysteriet kändes inte tillräckligt spännande för att riktigt fånga mig. Actionscenen i slutet var snabbt avklarad, så snabbt att jag trodde att jag hade missat något.

Trots högt tempo och mycket atmosfär var det inte riktigt en bok i min smak, men jag kommer eventuellt läsa sista delen för att se hur det hela slutar.

Spännande, suggestiv och välskriven!

Anna Hallqvist

2021-07-05

Jag föll pladask för Bergtagen, så förväntningarna inför andra delen var höga. Midnattsblot är inte bara lika bra som Bergtagen, den är nära nog ett strå vassare. Karaktärerna blir allt mer levande, deras relationer utvecklas på olika sätt och jag känner starkt med dem. Särskilt Julia, vars mamma blir allvarligt sjuk. Vänskap, skräck och mystik i en perfekt blandning, magisk realism när den är som allra bäst.

Camilla Sten har ett helt eget sätt att skapa magi. En krypande suggestiv stämning som griper tag i en och gör det helt omöjligt att slita sig. Det är ett läge som gäller här, och det är sträckläsning!

Del två i Järvhöga-trilogin är nu utläst. Det gick snabbt, och Camilla Sten är fantastisk på personporträtt. Älskade första delen (”Bergtagen”) och den här andra känns som en riktig cliffhanger inför tredje. Lite mer långsam, lite mindre läskigheter, men inte sämre för det. Citat: ”Det som lurade bland träden är kvar. Det som lockar pojkar in i skogen, det som alltid funnits i Järvhöga, finns fortfarande där ute”… Det är en serie för unga vuxna, vilket den passar utmärkt för - men även för mig som 40-åring. Tack snälla @rabensjogren för recensionsexemplar 🤩

🌹Jag älskar hur spänningen blandas med magisk realism i denna Mysiga, Spännande Nagelbitsbladvändare.
Denna bok är välskriven & den håller sina läsare i ett Järngrepp rakt igenom hela boken.
Men vad är det som lurar ut pojkarna i skogen & vad är det som legat & lurat i Järvhögaskogen i alla dessa år😱
Jag hoppas att Del 3 kommer snart
💜💜💜💜💜 av 5st🌹

2021-06-09

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken Midnattsblot av författaren Camilla Sten är den andra delen i Järvhögatrilogin. Den första boken heter Bergtagen och den läste jag för ett år sedan. Jag tyckte mycket om den första boken och jag tyckte mycket om den här. Den är välskriven, spännande, och berörande. Och jag ser verkligen fram emot den tredje och avslutande boken i serien. Rekommenderar varmt bokserien. (Och även författarens tidigare böcker, En annan gryning, och framförallt, Staden).