Midnattsbiblioteket

Haig, Matt

När Nora Seed hamnar i Midnattsbiblioteket får hon en ny chans att göra om saker i sitt liv. Ett liv som hittills varit fyllt av besvikelser. Det känns som om Nora har svikit alla i sin närhet, inklusive sig själv. Men nu ska det bli ändring på det. Böckerna i Midnattsbiblioteket får Nora att leva om sitt liv. Med lite hjälp från en gammal vän kan hon ta bort alla händelser hon ångrat i jakten på sitt perfekta liv. Men det blir inte alltid som hon drömt om utan hennes val försätter henne, och själva Midnattsbiblioteket, i fara. Innan tiden rinner ut för Nora måste hon hitta svaret på frågan: Vilket är det bästa sättet att få ett lyckligt liv?

Hanna Melin

2023-05-30

Den här boken började väldigt VÄLDIGT bra. Sen bara totalfalerade allting, sakta men säkert. Hur i helvete kan ett sådant intressant koncept som limbo vara så vansinnigt tråkigt att läsa om?! Gud vad jag störde mig på den här romanen emellanåt, full av upprepningar och så galet förutsägbar att jag frestades hoppa över några sidor. Suck. Återigen en författare som gått förlorad i förläggarens händer. Synd på potentialen. Gäsp.

Matilda Norberg

2023-02-04

Hur skulle det ha blivit om..? En fråga ställd ofta av människan. Ett koncept som undersöks i boken på ett lättillgängligt och underhållande sätt. Skulle du valt ditt liv om du fick välja om?

Matilda Persson

2021-12-30

Jag har sett många tipsa om Midnattsbiblioteket men jag har också sett många som inte ens orkat läsa klart den. För mig var Midnattsbiblioteket en lättsam och underhållande bok som jag redan har tipsat några människor om. Jag hade dock hoppats på en lite mer magisk känsla i själva biblioteket. Sen är väl handlingen ganska ytlig och slutet är ganska förutsägbart. Egentligen finns det ingenting som jag hatade med boken men jag kan inte heller påstå att det var något särskilt avsnitt som jag älskade. Det jag däremot kan säga är att det var en väldigt mysig läsning och jag tycker idén bakom boken är 10/10.

Anna Hedenstedt

2021-12-27

En trevlig och förutsägbar bok, som roade för stunden.

Katarina Nord

2021-05-11

Lite annorlunda bok. Men mer en ungdomsbok.

Torbjörn Nilsson

2021-03-18

Fin och förutsägbar, närmast en ungdomsbok. Ganska fyndig och underhållande. Slutet rörande.
Väldigt bra inläsning av Nina Zanjani.

Nina Gustafsson

2021-03-03

What if? Vad ångrar man? Hur skulle ditt liv ha kunnat bli? Nora vill inte leva länge.men får chansen att prova liv hon kunnat leva. Skrapar mest på ytan men lättsam läsning.

Anna Hallqvist

2020-11-03

"Mellan liv och död finns det ett bibliotek", sa hon. "Och i det biblioteket fortsätter hyllorna i alla evighet. Varje bok ger dig möjligheten att ta reda på hur saker och ting kunde ha blivit om du hade tagit andra beslut... Skulle du ha gjort något annorlunda om du fick chansen att göra ogjort det du ångrar?" Matt Haig är en av mina stora favoriter. Så mina förväntningar var på topp när jag greppade Midnattsbiblioteket. Alla mina förväntningar infriandes. Och överträffades. Lika finurlig, klurig och genialisk som hans tidigare böcker. Haigs böcker gör mig så berörd och tacksam. Kanske till och med till en lite bättre människa?! Okej, okej, jag kanske överdriver en smula med det sista - men det är snudd på!? Hans berättelser öppnar för fantasin att flöda fritt, och att ta sig en titt på sitt eget liv och vad som är viktigt. Alla borde läsa Midnattsbiblioteket. Mitt tips är att köpa den som tryckt upplaga, då boken kommer med härliga insikter man vill återkomma till. Kan även slå fast; alla borde även ha en egen Mrs Elm. En klok bibliotikarie som rymmer oceaner av visdom. Jag kan känna en viss avund till dig som ännu inte bekantat dig med Mrs Elm och Nora Seed. Du har ett helt underbart bokäventyr framför dig!

2020-10-31

För mig är det här en ungdomsbok. Riktigt vuxna människor funderar ju inte på det här sättet utan de uppskattar att vara vid liv och vid hälsa. Fiktion kan ju ge den spänning och omväxling som vi också behöver. En hygglig äventyrsroman som tar god tid på sig.