Midnattsbarn

Rushdie, Salman

| 1983

Flag from no

En roman om India, om kjærlighet og død, fødsler og krig. Midnattsbarna er de barn som ble født i den første timen av Indias uavhengighet, midnatt 15. august 1947. Disse barna, i alt 1001, ble feiret som symbol på den nyfødte nasjonen, og de ble tillagt overnaturlige evner. To barn ble født på selve tolvslaget: Shiva som blir uovervinnelig i krig og Saleem som kan se inn i menneskers hjerte og tanker. Saleem utkåres til Indias første barn og får et brev fra Nehru: "Vi kommer til å følge ditt liv med den største oppmersomhet, det kommer på sett og vis til å bli et speilbilde av vårt eget."

Jag hade inte tålamodet att uppskatta denna, förmodligen, fantastiska berättelse. Det var för mycket anspelningar på fakta och händelser jag tyvärr inte kunde relatera till. Ska försöka läsa den en gång till. Just nu fick den bara 3 stjärnor av mig.

Jenny Sjöström

2012-07-22

Berättande när det är som bäst. En storslagen berättelse som både kan ses som en historia om Indien och ett svindlande fantastiskt människoöde. Helt klart en av de bästa böckerna jag läst. Rekommenderas.

Linda Larsson

2012-07-21

En av de bästa böcker jag läst! Kräver en viss koncentration, inget man slö läser. En prefekt mix mellan släkthistoria och indiens historia toppad med härlig surrealism!

Kamali 

2012-06-23

Alltför poetiskt språk i en berättelse om Indien som hade kunnat vara fantastisk men dessvärre mest kändes seg och långtråkig.

sebastian wright

2012-01-06

Paul Auster skriver i New York trilogin i en av berättelserna att en bok måste läsas med lika mycket omsorg som den skrivits.

Inget påstående kunde vara mer sant gällande Midnattsbarnen. Utöver det vackra, flödande språket får vi uppleva en fantastisk historia som sakta flätas samman från sina lösa delar till en helhet som slutligen får tiden att stanna.

Prov på en berättarkost som är lika sällsynt som fantastisk.

Bravo!!!

C L

2011-08-07

Läste inte ur den här heller... Historien om Aziz verkade spännande, men historian om berättaren var bara klumpig och onödig. Nej, jag har kommit fram till att jag gillar inte Rushdie.

olle tokstolle

2010-06-19

det är svårt att betygsätta. den började fantastiskt, blev sämre mot mitten men slutade minst lika bra som den började. i slutändan är den nog värd en femma ändå

Anna Stanisic

2010-06-11

Galet kul! Älskar rushdies sätt att skriva, påminner så mkt om hur jag vill att det ska se ut.

Gun Petersson

2010-05-24

Den enda bok jag tog med på min Indienresa. Vad har jag gjort!? tänkte jag efter de första avsnitten. Plottrigt och jobbigt. men snart sögs jag in i texten och när jag läst färdigt ville jag bara börja om igen. Berikande läsning. Och rolig!

Aida Olivia Grimrin

2010-04-10

Åh, herregud, herregud, herregud! Vilken bok! Vad skall jag säga .. Jag läste om slutet säkert sju-åtta gånger, läste det högt för min pojkvän (och mig själv) två gånger .. och sedan lyckades jag slita mig och ställa upp boken i bokhyllan igen .. Vilken fantastisk bok, vilken författare och vilket språk. Helt underbart alltsammans. Det här är en bok som alltid kommer att följa med mig i sinnet; den har inspirerat mig på flera sätt och lärt mig mycket.

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Skulle inte Rushdie vara bra? Det här var bara plottrigt och jobbigt. Jag kan inte indiska (hindu?) och därmed tycker jag en stor del av bokens innehåll faller bort. Nej, det här var ingen bok för mig.