Middlemarch

Eliot, George

| 2003

In nineteenth-century England, Dorthea Brooke's wishes to defy social conventions are inhibited by the strict nature of her surroundings.

Izabela Horn

2019-07-06

Bror och syster var relativt lttlst fr att vara en klassiker, sprket kndes modern. Men s som mnga klassiker r har boken stundvisst varit seg, vissa beskrivningar har varit ondigt lnga, boken hade kunnats korta av. Dremot gav den jtte bra beskrivning av kvinnornas i den borgliga familjens situation. Barnuppfostran, skillnader mellan pojkar och flickor mm . Det r en bok som lmpar sig fr bokcirklar d den kan ses frn mnga olika perspektiv. Helt klart lsvrd

2019-02-08

Silas Marner r en dmjuk man som inte gr s mycket vsen av sig.
Han r olycklig och ensam men finner en mening med livet efter adoptionen av en liten dotter.
Det r en berttelse som berr, som r lite saktmodigt men nd spnnande berttad.
Tyckte mycket om den.

Zack Simone

2017-09-28

Pust, stn och stnk. Nu r den frdig.

Brjar olidligt med det trttsamma boftgiftandet av ung kvinna. Bttrar sig betydligt och r emellant riktigt jvla bra. Relationsdelarna r mycket givande ven om jag verligen inte frstr Dorotheas brutala moral. Men med 400 av 800 sidor utfyllnad gr det inte ge mer n en trea i min rigida vrld av betyg.

Marilyn Mansilla

2015-02-20

En berrande historia om krlek och att finna meningen i livet.

Per Englund

2012-09-25

Svrt att komma in i

Sofia kerberg

2010-04-21

The Mill on the Floss r i mngt och mycket ett frarbete till Middlemarch. Den noggranna beskrivningen av livet i en mindre stad p landsbygden finns ven hr men karaktrerna r i vissa avseende ngot mindre utvecklade och persongalleriet r mindre. Bde p gott och ont r Mill ocks ngot mer humoristisk i sin framtoning, srskilt nr man f stifta bekantskap med mostrar och morbrder.

Men framfrallt huvudpersonen Maggie Tulliver r oerhrt omsorgsfullt beskriven, inte bara vad gller utseendet allteftersom hon vxer upp utan framfrallt hennes knslo- och tankeliv Eliots paradgren fr man vl kalla det. Ett starkt portrtt av en flicka/kvinna som i tidens anda hade f mjligheter att pverka sitt eget liv och stndigt slits mellan att gra det hon egentligen nskar och efterstrvar eller istllet gra det som bde hon och andra anser vara hennes plikt.

Mill r tung att komma igng med, beskrivningarna av Maggies och brodern Toms barndom tar sig liksom aldrig men man blir rikt belnad om man framhrdar. Berttelsen blir ibland kanske lite vl pratig och ordrik och slutet r vldigt abrupt, nstan som om Eliot inte riktigt visste hur hon skulle lmna Maggie och Tom och drfr gjorde det enkelt fr sig. Men mycket av detta vgs upp av bekantskapen med Maggie och de frstklassiga beskrivningarna av hennes liv och utveckling.

Sofia kerberg

2010-04-08

Anses vanligen som en av de klassiska engelska romanerna med sina djuplodande beskrivningar av livet i en mindre stad, frmst beskrivet genom mycket detaljerade personportrtt av de mest varierande karaktrer. Tidsmssigt ser Eliot till att tydligt markera perioden (tidigt 1830-tal) genom talrika diskussioner kring the reform bill samt jordbrukets utveckling och Humphrey Davy. S trots vissa ltt komiska karaktrer hr och var r Middlemarch primrt en realistisk roman.

Tonvikten ligger p de olika karaktrernas tankeliv och psykologi och hur de sedan agerar utifrn de premisserna. Eliot lgger ned stor mda p att lta karaktrerna sjlva fundera fram och tillbaka nr de stlls infr ett dilemma och ofta gr hon en pong av hur de agerar tvrt emot sunt frnuft och logik det r ofta istllet knslor och tillflliga situationer som styr mnniskors agerande.

Middlemarch r obevekligen fascinerande ven om den r i lngsta laget och Eliots berttarrst blir lite vl mstrande ibland. Dels beror det p att hon beskriver flera olika karaktrer som befinner sig p flera olika stadier i livet och i samhllets hierarki, dels beror det p den enorma detaljrikedom hon lgger fram rrande mnniskors tankeliv. Framfrallt fastnade jag fr hennes beskrivningar av doktor Lydgate och Rosamund Vincys vedermdor nr de vl gifter sig inte minst hur Lydgate grver sig allt djupare ned i skuldtrsket och pltsligt tnker tankar som varit otnkbara bara en kort tid innan.