Midaqq-grnden

Mahfouz, Naguib

| 1988

Staden Kairo kan sgas vara huvudperson i mnga av Nobelpristagaren Naguib Mahfouz romaner. Inte minst gller det msterverket Midaqq-grnden, som publicerades p arabiska 1947. P Kirshas kaf fldar historierna om allt och alla, drm och verklighet mts och skiljs t. Den frldralsa Hamida har blivit prostituerad fr att uppfylla sin drm om att leva i verfld. Kafgaren Kirsha r narkoman och homosexuell i smyg. Direktren Salim Ulwan frsker fryngra sig med krleksdrycker och en ung hustru. Bagerigesllen Zita ger sig ut i natten fr att gra fattiga mnniskor till krymplingar s att de kan frsrja sig som tiggare. Och s barberaren Abbas, som ven han br p en hoppls drm: att en dag vinna den vackra Hamidas hjrta. Det r ett myllrande persongalleri som vcker Kairos grnder till liv. Det var med denna bok som Naguib Mahfouz brjade kallas fr den arabiska litteraturens...

Inger Mrtenson

2011-12-07

En mrklig bok som utspelar sig i en frmmande vrld med en stark religion. Tja inget fr mig egentligen.

Conny J

2011-02-24

Jag r mycket verraskad och glad nu nr precis har lst ut denn bok. r 2011's bsta bok hittills.
Det som r s befriade med denna bok r att den berttar flera historier om livet i en milj jag inte knner till, dr man tror p en Gud som jag inte gr att man tnker p ett helt annat stt.
Allt detta grs p ett stt som inte skriver ngon p nsan utan p ett mycket lungt och trivsamt stt..
Andra boken av Mr Mahfouz, nu r jag mer sker p n efter den frsta att det kommer bli fler...

Klinga

2011-01-25

Underbar lsning. Nobelpristagare.

Skrotmagnet

2010-06-26

Handlingen utspelar sig under andra vrldskrigets sista tid i den fattiga Midaqq-grnden. I grnden lever mnga olika personligheter och drmmar, samtliga vilka sammanvvs med varandra. Vi ser den vackra Hamida som drmmer om pengar och ett liv i lyx lngt borta frn grndens smuts och som drmed r beredd att g hur lngt som helst fr att uppn detta ml. Vi ser hennes fostermor som drmmer om att gifta sig, barberaren Abbas som drmmer om Hamida men som r njd med livet i grnden...och mnga fler. Det r en behaglig och obehaglig roman som knns som att ta en exotisk matrtt efter att ha levt p en diet av vsterlndsk husmanskost. Beskrivningarna, sprket, de moraliska aspekterna och psykologin gr det hr till en mycket lsvrd bok, som ven gr att diskutera eftert i grupp.