Midaqq-gränden

Mahfouz, Naguib

| 1988

Staden Kairo kan sägas vara huvudperson i många av Nobelpristagaren Naguib Mahfouz romaner. Inte minst gäller det mästerverket Midaqq-gränden, som publicerades på arabiska 1947. På Kirshas kafé flödar historierna om allt och alla, dröm och verklighet möts och skiljs åt. Den föräldralösa Hamida har blivit prostituerad för att uppfylla sin dröm om att leva i överflöd. Kaféägaren Kirsha är narkoman och homosexuell i smyg. Direktören Salim Ulwan försöker föryngra sig med kärleksdrycker och en ung hustru. Bagerigesällen Zita ger sig ut i natten för att göra fattiga människor till krymplingar så att de kan försörja sig som tiggare. Och så barberaren Abbas, som även han bär på en hopplös dröm: att en dag vinna den vackra Hamidas hjärta. Det är ett myllrande persongalleri som väcker Kairos gränder till liv. Det var med denna bok som Naguib Mahfouz började kallas för den arabiska litteraturens...

Inger Mårtenson

2011-12-07

En märklig bok som utspelar sig i en främmande värld med en stark religion. Tja inget för mig egentligen.

Conny J

2011-02-24

Jag är mycket överraskad och glad nu när precis har läst ut denn bok. År 2011's bästa bok hittills.
Det som är så befriade med denna bok är att den berättar flera historier om livet i en miljö jag inte känner till, där man tror på en Gud som jag inte gör att man tänker på ett helt annat sätt.
Allt detta görs på ett sätt som inte skriver någon på näsan utan på ett mycket lungt och trivsamt sätt..
Andra boken av Mr Mahfouz, nu är jag mer säker på än efter den första att det kommer bli fler...

Klinga

2011-01-25

Underbar läsning. Nobelpristagare.

Skrotmagnet

2010-06-26

Handlingen utspelar sig under andra världskrigets sista tid i den fattiga Midaqq-gränden. I gränden lever många olika personligheter och drömmar, samtliga vilka sammanvävs med varandra. Vi ser den vackra Hamida som drömmer om pengar och ett liv i lyx långt borta från grändens smuts och som därmed är beredd att gå hur långt som helst för att uppnå detta mål. Vi ser hennes fostermor som drömmer om att gifta sig, barberaren Abbas som drömmer om Hamida men som är nöjd med livet i gränden...och många fler. Det är en behaglig och obehaglig roman som känns som att äta en exotisk maträtt efter att ha levt på en diet av västerländsk husmanskost. Beskrivningarna, språket, de moraliska aspekterna och psykologin gör det här till en mycket läsvärd bok, som även går att diskutera efteråt i grupp.