Mias systrar

Weigl, Kerstin

| 2008

Eyez Only

2010-10-28

Att Mia Eriksson har ett finger med i spelet gör att sanningshalten och trovärdigheten sjunker rejält. Men oavsett om det här är verkliga eller påhittade fall så är det fullt möjligt att det KAN ha hänt. Bokens Leila som gömmer sig undan tvångsgifte och hot om hedersvåld är ju verklighet för många tjejer, och Anette som måste arrangera ett äktenskap för att få uppehållstillstånd är ju oxå något som kan förekomma på "riktigt". Liksom att det finns tjejer som får barn med "fel" man. Så betyget blir en fyra just för att det som händer i boken mycket väl KAN inträffa. Sen ger jag inte ett skit för Mias påståenden i boken men henne kan man bortse från. Det är bara att betrakta även henne som en skönlitterär figur, och det är ju precis det hon är - ett påhitt. Så det här är helt enkelt en beskrivning av fall som KAN inträffa och det gör boken läsvärd.

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Tyckte den var okej men skulle vilja veta mer hur det gick för personerna i boken. Kändes som att det fattades något. Efter alla skriverier om sanningshalten i de här böckerna så känns dom inte så intressanta längre. Läste denna, tyckte den var okej men glömde den ganska snabbt igen