Mhairi McFarlane Untitled 2

McFarlane, Mhairi

If faking love is this easy... how do you know when it's real? The brand new novel from Sunday Times bestselling author Mhairi McFarlane

Nina Gustafsson

2022-12-27

Lite lagom feelgood.

Anna Engström

2022-03-10

Lättläst

2021-08-29

Bra men inte författarens bästa. Känns lite som att den för mycket följde samma stil som de andra. Men det funkar ju!

Elin Peiser

2021-08-14

Irriterande, rolig, lättläst bok av Mhairi McFarlane.

Ewe xxxxxx

2020-12-30

En av hennes bästa böcker. Rolig, romantisk och väldigt lättläst!

Emma Fägerlind

2020-09-16

Som att läsa en romantisk komedi. Jag älskar romantiska komedier på film, men det passar inte alls lika bra i bokform. (Sen stör jag mig på att alla huvudpersonerna är sådana genombra, smarta och roliga människor, för hur många sådana finns det egentligen i världen?)

Har läst alla författarens böcker som kommit på svenska, och även fast hag ärligt inte minns alla så vet jag att jag har gillat dem. Så även den här. Kanske den här mest? Underbart lättläst feelgood med klassiskt cheesy slut som gör en glad. Precis som det ska vara.

villa-freja.se

2020-07-28

En riktigt härlig och rapp feelgood.

Elisabeth Svensson

2020-07-25

Verkligen feelgood när man som bäst behöver det.

4,5/5

Mhairi McFarlane är en av mina absoluta favoriter när det kommer till romcom/feelgood/chicklit/whatever floats your boat, och inte heller den här gången blir jag besviken. Vi kunde lika gärna aldrig någonsin mötts är, precis som hennes tidigare böcker, lättlästa bladvändare som jag läser i ett svep.

Laurie tror att hon och Dan är menade för varandra. De arbetar på samma arbetsplats, har varit tillsammans sedan för alltid och nästa steg borde vara att skaffa barn tillsammans, men varje gång hon tar upp det säger han att han inte är redo. Tills en dag, när hon återigen tar upp det och han berättar att han inte älskar henne längre och har träffat en annan. Dessutom visar det sig, efter någon vecka, att den nya kvinnan är med barn.

Av en slump blir hon tvingad att spendera tid med företagets casanova och kanske delägare-to-be, Jamie, och eftersom han behöver verka stadgad för att ha möjlighet att bli delägare, och Laurie behöver verka ha kommit över Dan för att de ska sluta prata om honom bestämmer de sig för att låtsas ha ett förhållande med varandra. De träffas på olika platser, tar bilder till sociala medier, äter middag ihop och så vidare. Laurie inser att Jamie inte alls är som hon har trott. Vill hon verkligen bara hämnas på Dan och få honom att be på sina bara knän om att få henne tillbaka?

Det är ett lagom stort persongalleri i den här boken, eftersom det mesta kretsar kring Laurie och ibland runt Jamie, så det är lätt att hänga med. Jag gillar Laurie som huvudkaraktär. Hon blir, förståeligt, helt omkullkastad när Dan lämnar henne och hon försöker hantera det på bästa tänkbara sätt för stunden. Jag kanske inte alltid håller med henne om att det sätt hon gör det på är vettigt, men jag fastnar väldigt mycket för henne. Jag gillar också att Jamie får vara med och visa att det finns en mjukare och annan sida av honom som han inte visar på jobbet också. Annars tycker jag mycket om de två kollegor som Laurie delar kontor med, de är så olika henne att det fungerar väldigt bra.

Som redan skrivet är det en lättläst bladvändare och språket är bra och flytande. Berättelsen går hela tiden framåt. Skulle jag klaga lite känns slutet lite framskyndat och jag hade önskat mig lite mer information om det som händer. Det är väl å andra sidan inte en dålig sak, utan visar bara att jag inte vill att det ska ta slut. Jag vill veta vad som händer härnäst, för dem allihop.

Underbar, rolig & gripande!

2020-07-05

Jag har läst alla böcker av Mhairi McFarlane och tyckt om dem alla! Hennes nya bok är inget undantag. ”Vi kunde lika gärna aldrig nånsin mötts” är en charmig, underhållande och alldeles underbar berättelse! En berättelse med både hjärta, smärta och humor. Som alltid får Mhairis böcker mig både att skratta och att få lite ont i hjärtat.
Språket är rappt och boken är lättläst. Jag tycker om att jag vet från början att allt kommer bli bra i slutet - fast inte exakt hur och på vilket sätt. Det är en berättelse om kärlek, om hur livet och just kärleken kan ta oväntade vägar.
Jag tycker väldigt mycket om berättelsen om Laurie och hennes krokiga vägar till kärleken! Rekommenderas varmt!