Metro 2034

På station Sevastopolskaja i utkanten av Moskvas enorma tunnelbanesystem dyker den hemlighetsfulle överste Hunter upp. Han tar upp kampen med de dunkla krafter som hotar befolkningen i Moskvas metro och ger sig ut på en farlig expedition i tunnlarnas djup. Vid hans sida finns Homer, en gammal, erfaren stationsinvånare som kan metron och dess legender bättre än någon annan och ser det som sin livsuppgift att nedteckna dess historia. Ett år efter Artioms dystopiska vandring återvänder succéförfattaren Dmitrij Gluchovskij till Moskvas metro för att berätta en ny historia.

2018-02-17

Det har gått drygt tre år sedan jag läste Metro 2033, som jag verkligen gillade. När jag läste vad jag skrev om den så blev jag lite överraskad när jag avslutade med att jag förmodligen inte skulle läsa uppföljaren. Nåväl, det verkade jag ha glömt för nu är den läst. Läs mer på min blogg

Helena S

2013-08-26

Ännu segare än ettan. Hade extremt svårt att leva mig in eller över huvudtaget bry mig. Jag glömde typ bort att jag höll på att läsa den efter ungefär halva, och började läsa nåt bättre istället.

Frank Isaksson

2013-06-10

Klart högre literärt värde än ettan, men själva storyn kanske inte var riktigt lika fängslande. Men jag uppskattar att få dyka in i karaktärernas sinnen, snarare än att få snaskiga beskrivningar om det övernaturliga. Riktigt bra bok!

Anna-klara Akar

2013-03-13

Läst andra boken först alltså. Moskva efter katastrofen människor lever i tunnelbanesystemet och kämpar för sin överlevnad, mot hunger muterade monster och sin egen natur. Gamle tpgföraren ger sig iväg på uppdrag tillsammans med krigaren Hunter. De träffar bland annat den unga kvinnan Sasja som blir övertygad om att hon kan rädd Hunter.
En suggestiv värld som inte är allt för upplyftande. Är inte riktigt säker på om Gluchovskij vill säga något viktigt. Känns som en mycket rysk roman. Den är ju kult eller så så är man intresserad av genren, läs den.

Karin Larsson

2013-01-16

Lite mysigt småruskig.

Klara Antonsson

2012-11-22

Något bättre än den första!

Karin Söder

2012-01-16

Tyckte ju väldigt mycket om Metro 2033, men oj vad mycket bättre den här var! En fröjd att läsa! Precis i min smak - hade gärna givit den högre betyg!!!

Hanna Bragberg

2012-01-13

Ner i tunnlarna igen, slukläste fortsättningen. Tyvärr för kort, mer som ett kapitel i sagan än som en egen bok.

Liza Bolin

2012-01-03

glukhovski är en stämningsmästare, och där metro 2033 hämtade stoff från Bibeln går han nu till grekiska eposen. riktigt bra.

Anna Nyman

2011-08-07

Besviken, hade väntat mig mer. Den där otroliga nerven från slutet av metro 2033 glimtar endast till korta korta stunder. Gluchovskij verkar ha insett sin tolkien-lika brist på kvinnliga karaktärer och stoppar därför in en kvinnlig huvudkaraktär. Men han lider av ett sådant husa-musa-komplex att han nästan lika gärna kunnat låta bli. Sasjas motiv är i det närmaste omöjlig att begripa sig på, och hon verkar dessutom vara utrustad med telepatisk förmåga. Suck.

Adios Flamingo

2011-08-06

Så IN i helvete bra. Jag älskar att Gluchovskij kör en lite annan stil i denna, att boken är betydligt mer filosofisk och att han väver ihop flera historier på ett alldeles lysande sätt. Sjukt bra. Det enda som hindrar mig från att sätta en femma är att det tog typ 150 sidor innan den verkligen tog fart. Och nu har jag bara en plupp kvar på batteriet, heeej.

Giovanni Leoni

2011-07-22

En värdig uppföljare till Metro 2033. Dock så var det mindre "roadmovie" och mer monster i denna bok. Jag gillar karaktärerna och helst att man fick en inblick i Hunters värld. Att även Artiom gör sig närvarande är lite intressant. Förhoppningvis så kommer Gluchovskij att fortsätta att utveckla denna dystopiska värld i kommande böcker. Jag väntar på perrongen tills dess....