Metro 2033 Universe. Resan till ljuset

Djakov, Andrej

| 2012

SANKT PETERSBURG ÅR 2033. Jorden är ödelagd och de fåtaliga överlevarna har sökt skydd i metrons djupa tunnlar. Isolerade från resten av världen hankar människorna sig fram och gör sällsynta besök ovan jord i jakt på föda, bränsle och ammunition. En dag observeras några gåtfulla ljussignaler från marinbasen Kronstadt, som ligger på en ö utanför staden. En grupp stalkrar får i uppdrag att utreda orsaken. Finns det fler överlevande, och kanske orörda förråd i marinbasens väldiga bunkersystem? Eller kan det vara tecknet som Exodussektens präster predikar om? Världen på ytan är en okänd vildmark och expeditionen gör sig redo att möta de namnlösa faror som kan lura var som helst bland stadens ruiner där knappt en människa har satt sin fot på över tjugo år. METRO 2033 UNIVERSUM. Dmitrij Gluchovskij, författaren bakom succéböckerna »Metro 2033« och »Metro 2034«, har skapat ett forum på nätet...

Hanna Bragberg

2014-05-09

En var verkligen jättedålig och då hade jag ändå låga förväntningar. Den är INGENTING i stil med Metro 2033 och då må det vara samma 'universum' hur mycket som helst.

Olle Axén

2014-01-17

Känns dock slarvigt översatt. Synd.

Kristofer Nordin

2013-07-05

Sträckläste denna. Om man bortser från den grovt tillyxade och nästan parodiska upplösningen så är det en mysig och enkel fantasy i dystopisk framtid.

Adios Flamingo

2013-06-24

"Slottet" ska vara "slutet" i min kommentar.

Adios Flamingo

2013-06-24

Jag gillar Metro 2033-universumet och hoppas att de fortsätter ge ut böckerna på svenska. Den här är kanske ingen höjdare. Dåligt skriven och dåligt översatt. Författaren har inte förmåga att berätta, utan använder bara adjektiv... Typ. Men jag fortsätter läsa för att historien intresserar mig. Och i slottet blir det faktiskt bättre. Sista kanske 70 sidorna är helt klart läsvärda.

Niklas Storm

2012-09-12

Glad i hågen och med lite lässug gav jag mig in i en lokal bokaffär. Inte för att det fanns något jag var på jakt efter, utan för att jag gillar böcker. Egentligen letade jag inte efter något och hittade först heller inget tills mina ögon fastnade på en bok vars omslags kändes bekant. Det var gråbrunt med en gasmask på framsidan. Textens typsnitt kändes också bekant. Det vara bara författarens namn och bokens titel som inte kändes igen. Snabbt förstod jag varför. Det här är inte en roman av Dmitrij Gluchovskij men utspelar sig ändå i den värld som han skapade. Det här är en bok i serien Metro 2033 Universum skriven av Andrej Djakov.

Dmitrij Gluchovskij har bjudit in sina läsare via ett forum att skriva om sina egna äventyr i samma anda som Metro 2033. Resan till ljuset vann på den hemsidan Metro2033.ru läsaromröstningen till den bästa 2033-romanen. Här är det upp till bevis känner jag.

Även om jag inte haft några som helst förhoppningar på boken eftersom jag inte kände till den så känner jag mig lite tveksam innan jag börjar läsa. Dock sätts mina tvivel på skam redan några sidor in. Det här är verkligen en bok som förtjänar en plats bredvid Metro 2033 och Metro 2034. Det är äventyr från början och fortsätter i samma takt. Grab har levt hela sitt 12 åriga liv i tunnelbanan i Sankt Petersburg. Även om livet inte är enkelt så verkar den ena dagen ändå den andra lik, ändå tills stalkern Taran kommer till stationen. Från och med denna dag så kommer Grabs liv aldrig mer bli sig likt. Det är en ganska fartfylld och även otäck historia som jag får ta del av. Det är samma mysiga tryckande obehagliga stämning som jag vant mig vid i Dmitrij Gluchovskijs böcker. Även om Resan till ljuset på sina håll kan kännas mer krystad och lite framtvingad så har Andrej Djakov gjort ett riktigt bra jobb.

Jag hoppas att förlaget Coltso fortsätter översätta och ge ut böcker från Metro 2033 Universum och så får jag hoppas att de håller lika hög nivå som den här.