Metro 2033: den sista tillflykten

Glukhovsky, Dmitry

| 2009

"Årets bok!" Moscow Times Moskva år 2033. Civilisationens nordligaste utpost, en ensam metrostation, attackeras av gåtfulla varelser som uppstått i det sista kriget. Världen ligger i ruiner, jordytan är kontaminerad och ett rov för solens dödliga strålar. En sista människospillra har sökt skydd i Moskva-metron, världens största atombombssäkra bunker, där stationerna har omvandlats till små statsstater med egna ideologier och styrelseskick. Överallt pågår en ständig kamp om livsutrymmet, vattenfiltren, elaggregaten och svampodlingarna, alltmedan mörkret och fasan härskar i tunnlarna. En ung man tvingas ut på en farlig vandring genom den underjordiska labyrinten av tunnlar, schakt och sidospår, där ingen vet vad som väntar bakom nästa kurva. Metro 2033 bygger på sovjetiska myter om en hemlig stad under jorden och det faktum att Moskvametron byggdes för att motstå en kärnvapenattack....

Zack Simone

2017-02-28

Började lite spännande. Sen var det inge bra.

Nina Gustafsson

2016-08-27

Jag tilltalas inte alls av mutantbiten men fascineras av de olika samhällena som skapats i kaosets farvatten.

h4l h4rtl3y

2016-02-24

Inte min genre.
Det här är en rackarns seg bok. Även om temat/berättelsen är intressant, är berättandet är stumt och intetsägande. Det är bara en strid ström av händelser/icke-händelser. Vilket är synd, det finns ngt här i själva idén som är kittlande.

Mariann Winge

2016-02-12

Dystopi

Erik Bengtsson

2015-01-06

Jag snabbläste sista halvan. Det är väldigt många avsnitt som man kan skumma igenom för att de inte bidrar något till berättelsen utan bara är antingen löjligt beskrivande eller bara tråkiga och tjatiga. Trots författarens fascination för att beskriva saker i detalj så glömmer han bort existensen av kvinnor. De förekommer i princip inte alls. Jag tror två nämns vid namn men ingen är en egentlig karaktär. Berättelsen är egentligen är väldigt tunn. Jag ger två egentligen bara för att idén är bra och hade potential för en klassiker.

A Grimner

2014-09-06

En fascinerande inblick i en mörk värld med bra miljöbeskrivningar (även om dessa kan få för mycket plats ibland). Jag kände tyvärr ofta under läsningen att Artiom mest vandrar mellan olika stationer och reflekterar lite vid varje stopp för att sen gå vidare vilket tyvärr gör boken rätt seg. Det finns något tänkvärt samhällskritiskt inslag här och där men jag hade gärna sett fler. "Bibliotekarierna" tyckte jag var ett rätt töntigt inslag men jag lyckades skaka av mig det. Hur som helst läsvärd bok om man har tiden att läsa ut den.

2014-08-23

I min ungdom var jag väldigt svag för gamla ryska klassiker. Vad det var som klickade med mig vet jag inte, men minsann, det är fortfarande likadant. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/08/metro-2033-av-dmitrij-gluchovskij.html

2014-02-27

Helt okej tycker jag

Ida

2013-10-10

Jag käser boken med intresse från pärm till pärm. Det har tagit tid då boken har detaljerade miljöbeskrivningar och är väldigt händelserik. Det tar tid för att boken innehåller väldigt många personer som avlöser varandra i Artioms närhet. Att boken inte får högre betyg beror på just det att jag inte kommer ihåg alla dess personer; på att boken är lite för detaljerad och filosofisk ibland och att Artiom på något sätt klarar allt som möter honom i tunnelbanan. Slutet var väl inte heller i min smak men det är ju trots allt en SF-bok. :) Jag gillar upplägget och försökte hålla koll på var i tunnelbanesystemet boken utspelade sig, dock något svårt när inte alla stationer är utmärkta.

Teresia Kjellgren

2013-09-14

Inte det bästa jag har läst men helt ok. Mer spännande mot slutet.

Helena S

2013-07-23

Jag storgillar konceptet, men är mindre förtjust i utförandet. Jag gillar iden om en post-apokalyptisk värld där den kvarvarande mänskligheten kämpar för sin fortlevnad i Moskvas tunnelbana. Men det mini-universat författaren skapat där alla sorters extremistiska religiösa och politiska grupperingar finns representerade känns lite överdrivet. Huvudperson känns också rätt ointressant, man bryr sig inte särskilt mycket om hur det ska gå för honom. Och även om jag köper att kärnvapenkrig kan resultera i mutationer i de varelser som är kvar på ytan så har jag svårt att acceptera att författaren skapat så många olika "mutanter" som uppstått på förhållandevis kort tid, och det är svårt att ens förstå vilka djur dessa skulle ha muterats från... Tråkigt när science delen inte känns trovärdig i en science fiction. Sen finns det typ inte en kvinna som ens har repliker i boken. Också lite trist. Det bästa med boken är som sagt konceptet, men också den dystopiska stämningen och att den är rätt så spännande ibland. Jag satte först en tvåa på den här boken, men när jag tänkte efter lite insåg jag att det ändå är en unik och minnesvärd historia, och jag gillar stämningen i den. Så det blir en trea ändå.

Mattias Renström

2013-06-13

Nej, nu får det vara bra. Jag har i två års tid stundtals tvingat mig att läsa den här boken, men nu räcker det. Jag har bara 50 sidor kvar, men jag är så fullständigt ointresserad av den här historien. Jag kunde inte bry mig mindre om hur den slutar...

Fredrik Hedberg

2013-04-20

Bedövande vemodigt slut.

Mylar .

2013-02-15

En bladvändare som fyller sin funktion som underhållning, men inte ger något extra. Det är bra att historien och målet förändras och utvecklas med tiden, men det är irriterande att det alltid uppfinns nya omständigheter som fixar alla problem. Det är även gott om osannolika och övernaturliga delar som bara får mig att sucka.

Maria Engqvist

2013-01-07

Tyvärr är jag ganska oimponerad. Berättandet sker så övertydligt berättande. Karaktärerna är platta och skulle kunna utvecklas. Intrigen är förvisso intressant, men jag tycker inte att det håller. Synd!

Jonas Utterström

2012-12-20

Gillar iden och den påminner lite om Farmers "Flodvärlden". Något seg i början men sen tog den fart. Han kunde dock minskat på antalet möten och fördjupat de möten som blev kvar. Slutet gillade jag inte alls.

Lotta Karlsson

2012-12-15

Boken ramlade ur min läsplatta när jag laddade nya böcker. Kanske inte sådär jättedålig men inte värd att låna om för att läsa klart så inte så särskilt bra heller. (Normalt ger jag ettor om jag inte läser klart, men nu var det ju pga tekniskt fel så den får en tvåa)

Klara Antonsson

2012-11-03

Helt ok! :)

Therese Åström

2012-11-02

Det här är helt galet - det har tagit mig ett år att läsa ut denna bok! Jag som på senare tid har valt att sluta läsa böcker som jag inte tycker om kunde ändå inte släppa denna helt, även om jag inte heller har orkat läsa så mycket i sträck.
Från början tror jag att det var jobbigt med alla ryska namn på personer och stationer, jag är liksom inte van vid det och därför blev jag lite sinkad i min läsning. Sedan är det, som andra skrivit, mycket beskrivningar vilket gör boken lite långsam. Samtidigt tycker jag att historien är för intressant att släppa, och hade boken funnits som ljudbok så att jag kunnat läsa till och från jobbet som jag gör med andra böcker så hade det nog gått snabbare. Nu har det blivit lite nu och då vilket inte gett jättemycket sammanhållen läsupplevelse.
Jag är minst sagt kluven och tror inte att jag kommer ge mig på nästa del, som jag råkar ha liggande här hemma också.....

Moody Blue

2012-10-30

Håller med föregående talare i att boken är seg att komma in i, bland annat på grund av författarens näst intill tvångsmässiga(?) behov att beskriva miljöer, platser och känslomässiga tillstånd så detaljerat att det upptar ett antal sidor man till slut enbart skummar sig igenom för att få fortsätta framåt i storyn.

Med det sagt är dock boken ganska spännande när berättelsen väl tagit fart och det bjuds på det ena obehagliga mysteriet efter det andra. Absolut värd att läsas för oss som gillar skräck-sci-fi-fantasy-genren.

Emma Hortlund

2012-09-08

Det finns en myt om att Rysslands tunnelbanesystem är hermetiskt tillsluten för att kunna motstå en kärnvapenattack. Utifrån den myten skapar Gluchovskij miljön för sin postapokalyptiska dystopi Metro 2033 där de få överlevande människorna efter ett kärnvapenkrig har flytt ner i metron och skapat samhällen vid de olika stationerna.

Det är en skitig och mörk bok som handlar om Artiom som får i uppdrag att lämna ett meddelande till en person på andra sidan metron från där Artiom själv bor. Att ta sig dit är riskfyllt och Artiom måste ta sig genom många tunnlar och förbi flera stationer. På vägen råkar han ut för många faror, men träffar också flera personer som kan hjälpa honom på vägen.

Språkligt är boken ingen sensation och jag blir lite trött på sättet som boken är skriven. Jag fängslas aldrig av historien, känner ingen spänning när jag läser och upplever alla karaktärer som platta. Det känns också väldigt ensidigt att boken endast består av manliga huvudpersoner.

Förutom människor så finns det helt nya, muterade, arter i boken och mitt första intryck var att människorna hade bott nere i metron i flera generationer, vilket det inte alls finns något stöd för i texten. Istället står det att Artiom föddes "där uppe" innan kriget och han är bara strax över 20 år. Om jag tänker efter lite så förstår jag ju att boken utspelar sig år 2033 och att alla nya arter och mutanter har uppkommit under 20 års tid.

Det finns stalkers i boken och till en början stör jag mig lite på att ordet stalker inte används i dess vanliga betydelse. Här är en stalker en person som vågar sig upp till ytan för att hämta ner användbara saker till metron. Efter ett tag vänjer jag mig vid denna nya betydelse, men jag undrar ändå varför just ordet "stalker" har använts och om det är författaren eller översättaren som har valt det.

Historien i boken går åt rätt håll och blir mer och mer spännande, även om jag tycker att jag aldrig fastnar för den. Det är en ganska tjock bok och rätt så tidigt i boken tycker jag att det bara blir upprepningar i nya tappningar. Han vandrar och vandrar, genom tunnlar och stationer. Historien lyckas inte hålla mitt intresse uppe. Den enda anledningen till att jag inte helt avråder från den här boken är att jag tycker att det är en så pass intressant idé att använda tunnelbanesystemet som sci-fi-värld och det skulle ha varit synd om det inte hade skrivits en bok om det.

Stefan Antonsson

2012-08-19

En av de sämsta böckerna jag någonsin läst. Ett rent under att jag orkade läsa färdigt. En totalt ointressant huvudperson och intrigen får författaren mig inte att ens bry mig om. Läs något annat istället för den här! Det finns så många bra böcker, slösa inte bort livet på dålig läsning....

Linn L

2012-08-07

Den här boken tog rätt lång tid för mig att läsa, absolut inte för att den var dålig utan för att den var väldigt svårläst. Det är väldigt många svåra ryska namn som man fastnar vid och försöker uttala rätt, men när man väl kommit in i den så går det lättare. Boken är spännande, läskig, bra och dessutom oförutsägbar, vilket ger en extra stjärna i betyget!

Sanna G

2012-07-24

Hade sjukt svårt att komma in i boken i början, var nog egentligen inte så motiverad att läsa den egentligen.
Men ju mer jag läste, desto intressanterare och mer fartfylld blev den. I like it!

2012-07-12

Gillade =)

Angela Alvarez

2012-06-29

Mina förväntningar var skyhöga eftersom min apokalyptiska ådra bultar virilt och jag dessutom har en faiblesse för ryska författare - men det här bara föll. Hela tiden. Jag blev inte ett dugg engagerad och då är det ingen idé att ens försöka sig på en stilistisk analys.

Marcus Sohl

2012-04-11

Periodvis känns det som om boken är skriven av en sjuttonåring för sjuttonåringar, men jag gillar ändå användningen av sovjetiska myter och legender samt användandet av metron för att skildra politiska och filosofiska grundideer.

2012-03-06

Riktigt häftig och maffig berättelse om Artioms mission genom Rysslands metro. Älskade det övernaturliga, och hans vandring, med olika spännande personer och olika platser. Ganska jobbigt slut dock, och ändå känns det väldigt mänskligt.

Emil Florell

2012-02-04

Bra i början sen blir det lite för mycket för min smak. Känns som han borde dragit till med hundra år till för att man skulle kunna acceptera alla mutationer...hade den hetat 2133 hade jag tyckt bättre om den

Hanna Bragberg

2012-01-13

Underbar miljö, kan inte åka genom en tunnel längre utan att förflyttas till Moskva...

Karin Söder

2012-01-10

Jamen OJ! vilken bok! Har redan Metro 2034 hemma, men tyvärr har jag andra böcker jag måste läsa innan :-/

Johanna Jigström

2012-01-05

Svårläst och ganska tung. Men ändå väldigt läsvärd om man roas, som jag gör, av postapokalyptisk spänning. Mörk och underlig men absolut värd sin 4.

Natasha Illyés

2012-01-01

Bra idé med alla förutsättningar att bli spännande. Kanske är det översättningen men historien är ganska trögflytande

Kamali 

2011-12-31

Metrons värld befolkas av idealister, fascister, religiösa fanatiker, sekterister, mutanter, skattletare, äventyrare och magiker. Trots detta intressanta konglomerat blir historien ändå rätt platt och ointressant. Var finns kvinnorna? Vad finns i tankarna på de män Artiom möter längs sin väg? Stundtals är berättelsen dock riktigt kuslig (kap 13-14), med passager av skräckfaktor 5,0 men slutbetyget hamnar inte högre än en stark trea. Tyvärr!

Linda Dahlström

2011-12-19

Att måla upp världen verkar vara viktigare för författaren än att berätta en historia. Boken känns spretig, utan riktig sammanhållning. I varje kapitel snubblar huvudpersonen in på en ny station eller i en ny fara, som verkar finnas där enbart för att visa upp en del av en värld. Han lyckas aldrig själv ta sig ur knipan utan räddas alltid av ett "Deus ex machina" ingrepp.

Språket är ok, men lite för pratigt. Jag fann att jag fasade ut flera gånger när det blev för filosofisk. Dialogerna känns inte helt naturliga och ibland känns det mest fånigt när karaktärerna svävar ut i långa historier, som uppenbarligen bara finns med för att ge läsaren ytterligare en bild av författarens uppdiktade värld.

Karaktärerna är platta, och jag hade kunnat lägga ifrån mig boken när som helst utan att vidare undra över vad som hände.

Boken är trots sina brister bättre än mycket annat där ute, och därför blir mitt betyg en neutral 3:a.

Claes Nilsson

2011-12-02

Nagelbitare, filosofisk, människoöden, futuristisk. Riktigt bra!

maja ronnersjö

2011-11-27

Boen är bättre skriven är jag förväntar mig och även om historien är något sterotyp, och då brukar jag gilla dystopi - berättelser. Det som verkligen fångar beskrivningana av tunnebanestationerna och de olika ideologierna och samhällen som existerar på de olika stationern.

Dessutom är handlingen alldeles för "rälsad" (hehe), det hehövs aldrig till några beslut, Artiom sparkas hela tiden i rätt riktning av omständigheterna. Hela boken är nästan som en enda deus ex machina (lätt överdrivet).

Precis som City and the City som jag läste innan så är tyvärr världen intressantare än historien. Jag tror inte världen är riktigt så genomtänkt som den skulle ha kunnat vara. Tror det skulle ha kunnat vara mer klaustrofobiskt.

Bear Edgefield

2011-09-06

Har man lirat rollspelet Mutant så är det här rätt roligt. Lite väl mycket nytt i varje kapitel bara och karaktärer som komme och går. Blir väl så om man inte vet om man får möjlighet att skriva en till bok i samma "tankevärld" och inte vill missa något.

Lotta Ek

2011-08-25

Den var lite seg i början, och jag hade lite svårt för språket, men efter ett tag var den faktiskt rätt spännande. Tyvärr tappade den lite av tjusningen på slutet, då den slutade ganska, som jag tycker, förutsägbart... Men den gav mig n ny författare som jag aldrig hört talas om förut, och jag ska verkligen ge nästa bok en chans med.

Ola Janåker

2011-08-21

Njaa, den höll på att klara 100-sidorsgränsen men den grep aldrig riktigt tag i mig så jag låter den vara...

Tobias Josefsson

2011-07-21

Härligt dystopisk, en skön blandning av scifi, äventyr och fantasy med besk kritik åt dagens samhälle. Jag är dessutom svag för böcker med kartor som denna... Slutet gav en extra twist som åtminstone inte jag hade väntat mig.

Patrik Kull

2011-07-12

Som att läsa ett tv-spel. Gillar du fallout gillar du denna. Fans av dystopier kan också uppskatta boken, men som sagt tre av fem.

Anders Johansson

2011-07-05

Så fram emot att läsa denna boken men den levde inte upp till förväntningarna trots att den börjar bra. Tycker att den blir enformig och stundtals lite tråkig. Vissa delar var dock bra.

Farbror Barbro

2011-05-29

Jag hade förväntat mig mer......

O

oscar forsman

2011-03-10

spelet är bättre än boken då spelet lyckas ta vara på bokens atmosfär utan att man behöver dras med det taffliga språket.

jag vill gilla den här boken, men det går inte, bristerna är för påtagliga. de omöjliga situationerna, huvudkaraktärens okunskap, de otroligt utdragna mardrömssekvenserna etc. det fungerar inte.

Oskar Henriksson

2011-03-07

Hade sett fram emot att läsa denna, man har ju hört så mycket gott om den. Men det blev faktiskt en besvikelse. Miljön i boken är visserligen intressant, en tunnelbana där varje station har sin egen särart. Och visst är den spännande ibland. Men det blir lite väl mycket upprepningar för att det ska hålla hela vägen. Varje avsnitt är i princip en kopia på det föregående, en ny station besöks och man får en beskrivning av stationens utseende och människorna som bor där. Jag tröttnade. Boken skulle må bra av att kortas ner 150 sidor. Men en bra film kan det nog bli!

Martin Spiik

2010-11-29

Tycker boken är ojämn, det gäller både språket och historien. Känns banal i början men tar sig mot slutet.

Eyez Only

2010-08-07

Det här är en bok som jag hoppas kommer att bli film. Den är verkligen jättebra, jag älskar böcker med undergångs-känsla och hopplöshet. Det enda jag har att invända emot är var alla kvinnor håller hus? Jag tror aldrig jag har läst en så pass tjock bok, med så pass många personer inblandade och samtliga är män.
På sidan 155 nämns som hastigast ett par tunnel-luder som huvudpersonen går förbi, första gången en kvinna överhuvudtaget har en replik i boken sker på sidan 338 - en kvinna som lagar mat och passar barnen och säger åt männen att sätta sig ner och äta. Nästa kvinna skymtar oxå förbi som hastigast - en tiggerska som försöker sälja sitt barn på en marknad.
Det är typ allt. Jag är inte alls ute efter att alla böcker ska innehålla minst 50 procent kvinnor, själva historien i sig blir inte sämre för att det är idel karlar. Men det är synd att det ska bli så stereotypt. Samtliga soldater, vakter, handelsresande, försäljare, tekniker, resande, präster, stationsledare, etc är män. Samtliga som hjälper huvudpersonen i mer eller mindre svåra situationer är utan undantag män. Och det är anmärkningsvärt i ett samhälle som är beroende av att SAMTLIGA hjälps åt för överlevnaden. I verkligheten har det ju alltid funnits (och finns fortfarande) kvinnliga soldater tex. Det är synd att det inte får utrymme i boken.

Artur Foxander

2010-07-12

Den här boken har en hel del ljusglimtar. Den har alla förutsättningar att vara suveränt bra. Jag vet inte om det beror på den taffliga översättningen (Ja, det finns en hel del tabbar. Bland annat att stationsnamnen i boken motsvarar inte stationsnamnen på kartan), eller att den helt enkelt är dåligt skriven. Personligen blir jag aldrig speciellt engagerad i huvudpersonens öde, Alla de fina och annorlunda tankarna i den här boken är inte nog spännande eller nog annorlunda. Väldigt synd.

Pelle Martinsson

2010-04-27

Bara för att klargöra så skriker det ungdomsbok om Metro 2033. Den börjar lovande och har väl en skönt dyster ton rakt igenom, men det är för mycket deus ex machina-lösningar och alldeles för platta karaktärer för att man riktigt ska kunna ta det hela på allvar. Hade jag varit 12-13 bast hade jag slukat boken som Kicki Danielsson slukar falukorvar, men som det är nu ska det bli skönt att gå vidare till någonting med lite mer tyngd i.

Karl Sandberg

2010-02-18

Nattsvart bok om framtiden - man ber om lite hopp eller ett tänt ljus någonstans. I slutet när man anar en möjlighet så grusas denna på grymmaste sätt. Bra skriven - kanske lite seg ibland. Kommer läsa eventuell uppföljare.

Johanna Galenpanna

2010-02-03

Jag har ett lite kluvet intryck av den här boken. Samtidigt som jag tycker att den saknar det där djupet som gör att man sugs in i handlingen så är det ändå en väldigt spännande bok. Det kanske är den omständiga handlingen, eller att det pratas en hel del om stationer som inte finns med på läsarens karta, eller att den är lite förutsägbar ibland som gör mig tveksam. Men å andra sidan är det en oerhört suggestiv bok som rör flera olika områden (monstruösa varelser, existensiella frågor, vidskeplighet med mera), och jag gillar den. Det är en skrämmande tanke, den föreställning om livet för människan i tunnelbanan men faktiskt inte helt omöjlig att se som rimlig. Det är också en av bokens stora behållningar; själva idén den bygger på. Som sagt, suggestivt. Den känslige läsaren ska nog välja en annan bok för det är en hel del våld i boken och därtill målande beskrivningar av kärnvapnets förvridna konsekvens hos levande varelser som människor och djur, och även scener där mötet mellan människorna i tunnelbanan och "de svarta" kan vara väldigt skrämmande. Jag ska också tillägga att den inte är helt lämplig att läsa mitt i natten, som jag gjorde, om man, som jag, har livlig fantasi :) Det är absolut en läsvärd bok, men som kanske inte tilltalar alla.

FranZone c",)

2010-01-08

FPS/Data-spel men en lång (rysk tunnel-)"bana", mest intressant var referenser till HG Wells, Kafka och Havamal (dock på tyska!?).