Metro 2033: den sista tillflykten

Glukhovsky, Dmitry

| 2009

"rets bok!" Moscow Times Moskva r 2033. Civilisationens nordligaste utpost, en ensam metrostation, attackeras av gtfulla varelser som uppsttt i det sista kriget. Vrlden ligger i ruiner, jordytan r kontaminerad och ett rov fr solens ddliga strlar. En sista mnniskospillra har skt skydd i Moskva-metron, vrldens strsta atombombsskra bunker, dr stationerna har omvandlats till sm statsstater med egna ideologier och styrelseskick. verallt pgr en stndig kamp om livsutrymmet, vattenfiltren, elaggregaten och svampodlingarna, alltmedan mrkret och fasan hrskar i tunnlarna. En ung man tvingas ut p en farlig vandring genom den underjordiska labyrinten av tunnlar, schakt och sidospr, dr ingen vet vad som vntar bakom nsta kurva. Metro 2033 bygger p sovjetiska myter om en hemlig stad under jorden och det faktum att Moskvametron byggdes fr att motst en krnvapenattack....

Brjade lite spnnande. Sen var det inge bra.

Nina Gustafsson

2016-08-27

Jag tilltalas inte alls av mutantbiten men fascineras av de olika samhllena som skapats i kaosets farvatten.

h4l h4rtl3y

2016-02-24

Inte min genre.
Det hr r en rackarns seg bok. ven om temat/berttelsen r intressant, r berttandet r stumt och intetsgande. Det r bara en strid strm av hndelser/icke-hndelser. Vilket r synd, det finns ngt hr i sjlva idn som r kittlande.

Mariann Winge

2016-02-12

Dystopi

Erik Bengtsson

2015-01-06

Jag snabblste sista halvan. Det r vldigt mnga avsnitt som man kan skumma igenom fr att de inte bidrar ngot till berttelsen utan bara r antingen ljligt beskrivande eller bara trkiga och tjatiga. Trots frfattarens fascination fr att beskriva saker i detalj s glmmer han bort existensen av kvinnor. De frekommer i princip inte alls. Jag tror tv nmns vid namn men ingen r en egentlig karaktr. Berttelsen r egentligen r vldigt tunn. Jag ger tv egentligen bara fr att idn r bra och hade potential fr en klassiker.

A Grimner

2014-09-06

En fascinerande inblick i en mrk vrld med bra miljbeskrivningar (ven om dessa kan f fr mycket plats ibland). Jag knde tyvrr ofta under lsningen att Artiom mest vandrar mellan olika stationer och reflekterar lite vid varje stopp fr att sen g vidare vilket tyvrr gr boken rtt seg. Det finns ngot tnkvrt samhllskritiskt inslag hr och dr men jag hade grna sett fler. "Bibliotekarierna" tyckte jag var ett rtt tntigt inslag men jag lyckades skaka av mig det. Hur som helst lsvrd bok om man har tiden att lsa ut den.

2014-08-23

I min ungdom var jag vldigt svag fr gamla ryska klassiker. Vad det var som klickade med mig vet jag inte, men minsann, det r fortfarande likadant. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/08/metro-2033-av-dmitrij-gluchovskij.html

2014-02-27

Helt okej tycker jag

Ida

2013-10-10

Jag kser boken med intresse frn prm till prm. Det har tagit tid d boken har detaljerade miljbeskrivningar och r vldigt hndelserik. Det tar tid fr att boken innehller vldigt mnga personer som avlser varandra i Artioms nrhet. Att boken inte fr hgre betyg beror p just det att jag inte kommer ihg alla dess personer; p att boken r lite fr detaljerad och filosofisk ibland och att Artiom p ngot stt klarar allt som mter honom i tunnelbanan. Slutet var vl inte heller i min smak men det r ju trots allt en SF-bok. :) Jag gillar upplgget och frskte hlla koll p var i tunnelbanesystemet boken utspelade sig, dock ngot svrt nr inte alla stationer r utmrkta.

Teresia Kjellgren

2013-09-14

Inte det bsta jag har lst men helt ok. Mer spnnande mot slutet.

Helena S

2013-07-23

Jag storgillar konceptet, men r mindre frtjust i utfrandet. Jag gillar iden om en post-apokalyptisk vrld dr den kvarvarande mnskligheten kmpar fr sin fortlevnad i Moskvas tunnelbana. Men det mini-universat frfattaren skapat dr alla sorters extremistiska religisa och politiska grupperingar finns representerade knns lite verdrivet. Huvudperson knns ocks rtt ointressant, man bryr sig inte srskilt mycket om hur det ska g fr honom. Och ven om jag kper att krnvapenkrig kan resultera i mutationer i de varelser som r kvar p ytan s har jag svrt att acceptera att frfattaren skapat s mnga olika "mutanter" som uppsttt p frhllandevis kort tid, och det r svrt att ens frst vilka djur dessa skulle ha muterats frn... Trkigt nr science delen inte knns trovrdig i en science fiction. Sen finns det typ inte en kvinna som ens har repliker i boken. Ocks lite trist. Det bsta med boken r som sagt konceptet, men ocks den dystopiska stmningen och att den r rtt s spnnande ibland. Jag satte frst en tva p den hr boken, men nr jag tnkte efter lite insg jag att det nd r en unik och minnesvrd historia, och jag gillar stmningen i den. S det blir en trea nd.

Mattias Renstrm

2013-06-13

Nej, nu fr det vara bra. Jag har i tv rs tid stundtals tvingat mig att lsa den hr boken, men nu rcker det. Jag har bara 50 sidor kvar, men jag r s fullstndigt ointresserad av den hr historien. Jag kunde inte bry mig mindre om hur den slutar...

Fredrik Hedberg

2013-04-20

Bedvande vemodigt slut.

Mylar .

2013-02-15

En bladvndare som fyller sin funktion som underhllning, men inte ger ngot extra. Det r bra att historien och mlet frndras och utvecklas med tiden, men det r irriterande att det alltid uppfinns nya omstndigheter som fixar alla problem. Det r ven gott om osannolika och vernaturliga delar som bara fr mig att sucka.

Maria Engqvist

2013-01-07

Tyvrr r jag ganska oimponerad. Berttandet sker s vertydligt berttande. Karaktrerna r platta och skulle kunna utvecklas. Intrigen r frvisso intressant, men jag tycker inte att det hller. Synd!

Jonas Utterstrm

2012-12-20

Gillar iden och den pminner lite om Farmers "Flodvrlden". Ngot seg i brjan men sen tog den fart. Han kunde dock minskat p antalet mten och frdjupat de mten som blev kvar. Slutet gillade jag inte alls.

Lotta Karlsson

2012-12-15

Boken ramlade ur min lsplatta nr jag laddade nya bcker. Kanske inte sdr jttedlig men inte vrd att lna om fr att lsa klart s inte s srskilt bra heller. (Normalt ger jag ettor om jag inte lser klart, men nu var det ju pga tekniskt fel s den fr en tva)

Klara Antonsson

2012-11-03

Helt ok! :)

Therese strm

2012-11-02

Det hr r helt galet - det har tagit mig ett r att lsa ut denna bok! Jag som p senare tid har valt att sluta lsa bcker som jag inte tycker om kunde nd inte slppa denna helt, ven om jag inte heller har orkat lsa s mycket i strck.
Frn brjan tror jag att det var jobbigt med alla ryska namn p personer och stationer, jag r liksom inte van vid det och drfr blev jag lite sinkad i min lsning. Sedan r det, som andra skrivit, mycket beskrivningar vilket gr boken lite lngsam. Samtidigt tycker jag att historien r fr intressant att slppa, och hade boken funnits som ljudbok s att jag kunnat lsa till och frn jobbet som jag gr med andra bcker s hade det nog gtt snabbare. Nu har det blivit lite nu och d vilket inte gett jttemycket sammanhllen lsupplevelse.
Jag r minst sagt kluven och tror inte att jag kommer ge mig p nsta del, som jag rkar ha liggande hr hemma ocks.....

Moody Blue

2012-10-30

Hller med fregende talare i att boken r seg att komma in i, bland annat p grund av frfattarens nst intill tvngsmssiga(?) behov att beskriva miljer, platser och knslomssiga tillstnd s detaljerat att det upptar ett antal sidor man till slut enbart skummar sig igenom fr att f fortstta framt i storyn.

Med det sagt r dock boken ganska spnnande nr berttelsen vl tagit fart och det bjuds p det ena obehagliga mysteriet efter det andra. Absolut vrd att lsas fr oss som gillar skrck-sci-fi-fantasy-genren.

Emma Hortlund

2012-09-08

Det finns en myt om att Rysslands tunnelbanesystem r hermetiskt tillsluten fr att kunna motst en krnvapenattack. Utifrn den myten skapar Gluchovskij miljn fr sin postapokalyptiska dystopi Metro 2033 dr de f verlevande mnniskorna efter ett krnvapenkrig har flytt ner i metron och skapat samhllen vid de olika stationerna.

Det r en skitig och mrk bok som handlar om Artiom som fr i uppdrag att lmna ett meddelande till en person p andra sidan metron frn dr Artiom sjlv bor. Att ta sig dit r riskfyllt och Artiom mste ta sig genom mnga tunnlar och frbi flera stationer. P vgen rkar han ut fr mnga faror, men trffar ocks flera personer som kan hjlpa honom p vgen.

Sprkligt r boken ingen sensation och jag blir lite trtt p sttet som boken r skriven. Jag fngslas aldrig av historien, knner ingen spnning nr jag lser och upplever alla karaktrer som platta. Det knns ocks vldigt ensidigt att boken endast bestr av manliga huvudpersoner.

Frutom mnniskor s finns det helt nya, muterade, arter i boken och mitt frsta intryck var att mnniskorna hade bott nere i metron i flera generationer, vilket det inte alls finns ngot std fr i texten. Istllet str det att Artiom fddes "dr uppe" innan kriget och han r bara strax ver 20 r. Om jag tnker efter lite s frstr jag ju att boken utspelar sig r 2033 och att alla nya arter och mutanter har uppkommit under 20 rs tid.

Det finns stalkers i boken och till en brjan str jag mig lite p att ordet stalker inte anvnds i dess vanliga betydelse. Hr r en stalker en person som vgar sig upp till ytan fr att hmta ner anvndbara saker till metron. Efter ett tag vnjer jag mig vid denna nya betydelse, men jag undrar nd varfr just ordet "stalker" har anvnts och om det r frfattaren eller versttaren som har valt det.

Historien i boken gr t rtt hll och blir mer och mer spnnande, ven om jag tycker att jag aldrig fastnar fr den. Det r en ganska tjock bok och rtt s tidigt i boken tycker jag att det bara blir upprepningar i nya tappningar. Han vandrar och vandrar, genom tunnlar och stationer. Historien lyckas inte hlla mitt intresse uppe. Den enda anledningen till att jag inte helt avrder frn den hr boken r att jag tycker att det r en s pass intressant id att anvnda tunnelbanesystemet som sci-fi-vrld och det skulle ha varit synd om det inte hade skrivits en bok om det.

Stefan Antonsson

2012-08-19

En av de smsta bckerna jag ngonsin lst. Ett rent under att jag orkade lsa frdigt. En totalt ointressant huvudperson och intrigen fr frfattaren mig inte att ens bry mig om. Ls ngot annat istllet fr den hr! Det finns s mnga bra bcker, slsa inte bort livet p dlig lsning....

Linn L

2012-08-07

Den hr boken tog rtt lng tid fr mig att lsa, absolut inte fr att den var dlig utan fr att den var vldigt svrlst. Det r vldigt mnga svra ryska namn som man fastnar vid och frsker uttala rtt, men nr man vl kommit in i den s gr det lttare. Boken r spnnande, lskig, bra och dessutom ofrutsgbar, vilket ger en extra stjrna i betyget!

Sanna G

2012-07-24

Hade sjukt svrt att komma in i boken i brjan, var nog egentligen inte s motiverad att lsa den egentligen.
Men ju mer jag lste, desto intressanterare och mer fartfylld blev den. I like it!

2012-07-12

Gillade =)

Angela Alvarez

2012-06-29

Mina frvntningar var skyhga eftersom min apokalyptiska dra bultar virilt och jag dessutom har en faiblesse fr ryska frfattare - men det hr bara fll. Hela tiden. Jag blev inte ett dugg engagerad och d r det ingen id att ens frska sig p en stilistisk analys.

Marcus Sohl

2012-04-11

Periodvis knns det som om boken r skriven av en sjuttonring fr sjuttonringar, men jag gillar nd anvndningen av sovjetiska myter och legender samt anvndandet av metron fr att skildra politiska och filosofiska grundideer.

2012-03-06

Riktigt hftig och maffig berttelse om Artioms mission genom Rysslands metro. lskade det vernaturliga, och hans vandring, med olika spnnande personer och olika platser. Ganska jobbigt slut dock, och nd knns det vldigt mnskligt.

Emil Florell

2012-02-04

Bra i brjan sen blir det lite fr mycket fr min smak. Knns som han borde dragit till med hundra r till fr att man skulle kunna acceptera alla mutationer...hade den hetat 2133 hade jag tyckt bttre om den

Hanna Bragberg

2012-01-13

Underbar milj, kan inte ka genom en tunnel lngre utan att frflyttas till Moskva...

Karin Sder

2012-01-10

Jamen OJ! vilken bok! Har redan Metro 2034 hemma, men tyvrr har jag andra bcker jag mste lsa innan :-/

Johanna Jigstrm

2012-01-05

Svrlst och ganska tung. Men nd vldigt lsvrd om man roas, som jag gr, av postapokalyptisk spnning. Mrk och underlig men absolut vrd sin 4.

Natasha Illys

2012-01-01

Bra id med alla frutsttningar att bli spnnande. Kanske r det versttningen men historien r ganska trgflytande

Kamali 

2011-12-31

Metrons vrld befolkas av idealister, fascister, religisa fanatiker, sekterister, mutanter, skattletare, ventyrare och magiker. Trots detta intressanta konglomerat blir historien nd rtt platt och ointressant. Var finns kvinnorna? Vad finns i tankarna p de mn Artiom mter lngs sin vg? Stundtals r berttelsen dock riktigt kuslig (kap 13-14), med passager av skrckfaktor 5,0 men slutbetyget hamnar inte hgre n en stark trea. Tyvrr!

Linda Dahlstrm

2011-12-19

Att mla upp vrlden verkar vara viktigare fr frfattaren n att bertta en historia. Boken knns spretig, utan riktig sammanhllning. I varje kapitel snubblar huvudpersonen in p en ny station eller i en ny fara, som verkar finnas dr enbart fr att visa upp en del av en vrld. Han lyckas aldrig sjlv ta sig ur knipan utan rddas alltid av ett "Deus ex machina" ingrepp.

Sprket r ok, men lite fr pratigt. Jag fann att jag fasade ut flera gnger nr det blev fr filosofisk. Dialogerna knns inte helt naturliga och ibland knns det mest fnigt nr karaktrerna svvar ut i lnga historier, som uppenbarligen bara finns med fr att ge lsaren ytterligare en bild av frfattarens uppdiktade vrld.

Karaktrerna r platta, och jag hade kunnat lgga ifrn mig boken nr som helst utan att vidare undra ver vad som hnde.

Boken r trots sina brister bttre n mycket annat dr ute, och drfr blir mitt betyg en neutral 3:a.

Claes Nilsson

2011-12-02

Nagelbitare, filosofisk, mnniskoden, futuristisk. Riktigt bra!

maja ronnersj

2011-11-27

Boen r bttre skriven r jag frvntar mig och ven om historien r ngot sterotyp, och d brukar jag gilla dystopi - berttelser. Det som verkligen fngar beskrivningana av tunnebanestationerna och de olika ideologierna och samhllen som existerar p de olika stationern.

[bnw] Thomas Tholn

2011-10-31

Dessutom r handlingen alldeles fr "rlsad" (hehe), det hehvs aldrig till ngra beslut, Artiom sparkas hela tiden i rtt riktning av omstndigheterna. Hela boken r nstan som en enda deus ex machina (ltt verdrivet).

[bnw] Thomas Tholn

2011-10-16

Precis som City and the City som jag lste innan s r tyvrr vrlden intressantare n historien. Jag tror inte vrlden r riktigt s genomtnkt som den skulle ha kunnat vara. Tror det skulle ha kunnat vara mer klaustrofobiskt.

Bear Edgefield

2011-09-06

Har man lirat rollspelet Mutant s r det hr rtt roligt. Lite vl mycket nytt i varje kapitel bara och karaktrer som komme och gr. Blir vl s om man inte vet om man fr mjlighet att skriva en till bok i samma "tankevrld" och inte vill missa ngot.

Lotta Ek

2011-08-25

Den var lite seg i brjan, och jag hade lite svrt fr sprket, men efter ett tag var den faktiskt rtt spnnande. Tyvrr tappade den lite av tjusningen p slutet, d den slutade ganska, som jag tycker, frutsgbart... Men den gav mig n ny frfattare som jag aldrig hrt talas om frut, och jag ska verkligen ge nsta bok en chans med.

Ola Janker

2011-08-21

Njaa, den hll p att klara 100-sidorsgrnsen men den grep aldrig riktigt tag i mig s jag lter den vara...

Tobias Josefsson

2011-07-21

Hrligt dystopisk, en skn blandning av scifi, ventyr och fantasy med besk kritik t dagens samhlle. Jag r dessutom svag fr bcker med kartor som denna... Slutet gav en extra twist som tminstone inte jag hade vntat mig.

Patrik Kull

2011-07-12

Som att lsa ett tv-spel. Gillar du fallout gillar du denna. Fans av dystopier kan ocks uppskatta boken, men som sagt tre av fem.

Anders Johansson

2011-07-05

S fram emot att lsa denna boken men den levde inte upp till frvntningarna trots att den brjar bra. Tycker att den blir enformig och stundtals lite trkig. Vissa delar var dock bra.

Farbror Barbro

2011-05-29

Jag hade frvntat mig mer......

O

oscar forsman

2011-03-10

spelet r bttre n boken d spelet lyckas ta vara p bokens atmosfr utan att man behver dras med det taffliga sprket.

jag vill gilla den hr boken, men det gr inte, bristerna r fr ptagliga. de omjliga situationerna, huvudkaraktrens okunskap, de otroligt utdragna mardrmssekvenserna etc. det fungerar inte.

Oskar Henriksson

2011-03-07

Hade sett fram emot att lsa denna, man har ju hrt s mycket gott om den. Men det blev faktiskt en besvikelse. Miljn i boken r visserligen intressant, en tunnelbana dr varje station har sin egen srart. Och visst r den spnnande ibland. Men det blir lite vl mycket upprepningar fr att det ska hlla hela vgen. Varje avsnitt r i princip en kopia p det fregende, en ny station besks och man fr en beskrivning av stationens utseende och mnniskorna som bor dr. Jag trttnade. Boken skulle m bra av att kortas ner 150 sidor. Men en bra film kan det nog bli!

Martin Spiik

2010-11-29

Tycker boken r ojmn, det gller bde sprket och historien. Knns banal i brjan men tar sig mot slutet.

Eyez Only

2010-08-07

Det hr r en bok som jag hoppas kommer att bli film. Den r verkligen jttebra, jag lskar bcker med undergngs-knsla och hopplshet. Det enda jag har att invnda emot r var alla kvinnor hller hus? Jag tror aldrig jag har lst en s pass tjock bok, med s pass mnga personer inblandade och samtliga r mn.
P sidan 155 nmns som hastigast ett par tunnel-luder som huvudpersonen gr frbi, frsta gngen en kvinna verhuvudtaget har en replik i boken sker p sidan 338 - en kvinna som lagar mat och passar barnen och sger t mnnen att stta sig ner och ta. Nsta kvinna skymtar ox frbi som hastigast - en tiggerska som frsker slja sitt barn p en marknad.
Det r typ allt. Jag r inte alls ute efter att alla bcker ska innehlla minst 50 procent kvinnor, sjlva historien i sig blir inte smre fr att det r idel karlar. Men det r synd att det ska bli s stereotypt. Samtliga soldater, vakter, handelsresande, frsljare, tekniker, resande, prster, stationsledare, etc r mn. Samtliga som hjlper huvudpersonen i mer eller mindre svra situationer r utan undantag mn. Och det r anmrkningsvrt i ett samhlle som r beroende av att SAMTLIGA hjlps t fr verlevnaden. I verkligheten har det ju alltid funnits (och finns fortfarande) kvinnliga soldater tex. Det r synd att det inte fr utrymme i boken.

Artur Foxander

2010-07-12

Den hr boken har en hel del ljusglimtar. Den har alla frutsttningar att vara suvernt bra. Jag vet inte om det beror p den taffliga versttningen (Ja, det finns en hel del tabbar. Bland annat att stationsnamnen i boken motsvarar inte stationsnamnen p kartan), eller att den helt enkelt r dligt skriven. Personligen blir jag aldrig speciellt engagerad i huvudpersonens de, Alla de fina och annorlunda tankarna i den hr boken r inte nog spnnande eller nog annorlunda. Vldigt synd.

Pelle Martinsson

2010-04-27

Bara fr att klargra s skriker det ungdomsbok om Metro 2033. Den brjar lovande och har vl en sknt dyster ton rakt igenom, men det r fr mycket deus ex machina-lsningar och alldeles fr platta karaktrer fr att man riktigt ska kunna ta det hela p allvar. Hade jag varit 12-13 bast hade jag slukat boken som Kicki Danielsson slukar falukorvar, men som det r nu ska det bli sknt att g vidare till ngonting med lite mer tyngd i.

Karl Sandberg

2010-02-18

Nattsvart bok om framtiden - man ber om lite hopp eller ett tnt ljus ngonstans. I slutet nr man anar en mjlighet s grusas denna p grymmaste stt. Bra skriven - kanske lite seg ibland. Kommer lsa eventuell uppfljare.

Johanna Galenpanna

2010-02-03

Jag har ett lite kluvet intryck av den hr boken. Samtidigt som jag tycker att den saknar det dr djupet som gr att man sugs in i handlingen s r det nd en vldigt spnnande bok. Det kanske r den omstndiga handlingen, eller att det pratas en hel del om stationer som inte finns med p lsarens karta, eller att den r lite frutsgbar ibland som gr mig tveksam. Men andra sidan r det en oerhrt suggestiv bok som rr flera olika omrden (monstrusa varelser, existensiella frgor, vidskeplighet med mera), och jag gillar den. Det r en skrmmande tanke, den frestllning om livet fr mnniskan i tunnelbanan men faktiskt inte helt omjlig att se som rimlig. Det r ocks en av bokens stora behllningar; sjlva idn den bygger p. Som sagt, suggestivt. Den knslige lsaren ska nog vlja en annan bok fr det r en hel del vld i boken och drtill mlande beskrivningar av krnvapnets frvridna konsekvens hos levande varelser som mnniskor och djur, och ven scener dr mtet mellan mnniskorna i tunnelbanan och "de svarta" kan vara vldigt skrmmande. Jag ska ocks tillgga att den inte r helt lmplig att lsa mitt i natten, som jag gjorde, om man, som jag, har livlig fantasi :) Det r absolut en lsvrd bok, men som kanske inte tilltalar alla.

FranZone c",)

2010-01-08

FPS/Data-spel men en lng (rysk tunnel-)"bana", mest intressant var referenser till HG Wells, Kafka och Havamal (dock p tyska!?).