Medie- och kommunikationsvetenskap bygger på både samhällsvetenskap och humaniora och använder sig därmed av en rad metoder i forskning och uppsatsarbeten. Denna bok syftar till att möta behovet av en ny ämnesspecifik metodlära. I bokens första del presenteras både kvantitativa metoder surveyundersökning och innehållsanalys och kvalitativa metoder, däribland etno-grafisk observation och personliga intervjuer.
Inom medie- och kommunikationsvetenskap förekommer idag en uppsättning olika teorier och metoder för att analysera språk och medier. I den andra delen av boken presenteras ett antal av dessa metoder, med teoretisk bakgrund såväl som konkreta exempel. De analysmetoder av text och bild i vid mening som ingår i volymen är retorikanalys, bildanalys, filmanalys, receptionsanalys...
Visa mer
Medie- och kommunikationsvetenskap bygger på både samhällsvetenskap och humaniora och använder sig därmed av en rad metoder i forskning och uppsatsarbeten. Denna bok syftar till att möta behovet av en ny ämnesspecifik metodlära. I bokens första del presenteras både kvantitativa metoder surveyundersökning och innehållsanalys och kvalitativa metoder, däribland etno-grafisk observation och personliga intervjuer.
Inom medie- och kommunikationsvetenskap förekommer idag en uppsättning olika teorier och metoder för att analysera språk och medier. I den andra delen av boken presenteras ett antal av dessa metoder, med teoretisk bakgrund såväl som konkreta exempel. De analysmetoder av text och bild i vid mening som ingår i volymen är retorikanalys, bildanalys, filmanalys, receptionsanalys och tre former av diskursanalys; kritisk diskursanalys, dialogisk analys och analys av samtal. Boken avslutas med ett avsnitt om sekundäranalys. Sammantaget ger boken en stabil grund för såväl avancerade forskare som studenter inom det breda forskningsfält som ämnet innefattar.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker