Merket for livet

Merket for livet er Emelis Schepps første bok i serien om Jana Berzelius. Jana Berzelius er en vellykket jurist. Men hun husker ingenting fra sin barndom. Og hva betyr den tatoveringen hun har i nakken? Når fikk hun den? Sommeren 1991 våkner den ni år gamle Jana Berzelius opp på et sykehus. Hun husker ikke hvem hun er, eller hvor hun kommer fra. Tjueen år senere er Jana en vellykket jurist og arbeider som statsadvokat. Sammen med politiet skal hun etterforske drapet på avdelingslederen for Migrationsverket, Hans Juhlén. På drapsstedet finner de flere fingeravtrykk  som er så små at de må tilhøre et barn. Etterforskningen tar en uventet vending da det dukker opp et nytt lik, denne gangen en ung gutt. Jo mer Jana graver i guttens bakgrunn, desto nærmere kommer hun sannheten om sin egen fortid.

Kristina Carlsson

2023-07-09

Jag läser i stort sett aldrig deckare eller thrillers, men fick ett tips om att läsa denna. Jag läste den nya utgåvan och jag måste erkänna att när jag kom in i handlingen sträckläste jag för att veta slutet. Som en avkopplande bok att läsa mellan ”vanliga” romaner är den här boken perfekt. Nu har jag beställt 2:an på biblioteket.

Linda Vanil

2023-05-23

Detta är den första boken jag läst av Emelie Schepp. Men jag gillade verkligen Jana Berzelius och hur hela historien utspelade sig. Måste läsa mera!

Riktigt bra och välskriven!
Jag har läst de två senaste böckerna i serien om Jana Berzelius så det kändes extra spännande att läsa en omarbetad version av första boken, med nya kapitel och en mer tillspetsad historia.

"Märkta för livet" är en mycket fängslande och komplex bok med högt tempo. Intrigen är ganska mörk och stundtals brutal men det är mycket action och vissa scener hade lätt platsat i en James Bond-film. Det är flera olika händelser som på ett skickligt sätt vävs samman till en helhet men det lämnas en öppning som gör att jag gärna vill läsa nästa bok.

Jag har inte läst den första utgåvan av boken, den som kom för tio år sedan, och tycker att det var väldigt spännande att få reda på lite mer om Janas bakgrund och även lära känna de andra karaktärerna lite mer. Emelie Schepps karaktärsgestaltningar är riktigt bra och vissa av dem kryper verkligen in under skinnet på mig. Det är en väl avvägd mix på olika personligheter, jag tycker att alla tillför något till helheten.

2023-03-28

I år firar Emelie Schepp tio år som författare med en jubileumsutgåva av hennes första bok i serien om Jana Berzelius. Boken är reviderad med nya kapitel och en mer tillspetsad historia.

Jag tycker om att läsa om boken och få möta Jana Berzelius för första gången igen. Upptäckte nya saker och boken är lika spännande även den här gången jag läser den.

”Märkta för livet” är en ganska brutal, hemsk och otäck spänningsroman. Det är en roman där spänningen håller i sig från första till sista sidan och man vill inte lägga den i från sig. Emelie är grym på att gestalta sina karaktärer och miljöerna där berättelsen utspelar sig. Man kommer karaktärerna nära vilket jag gillar. Dessutom tycker jag att Emelie är skicklig på att använda språket så att det obehagliga kryper in under huden medan man läser.

Serien om Jana Berzelius är bland de bästa i sin genre och det var ett nöje att läsa den första boken en gång till.

Om du inte har läst serien så har du grymt spännande läsning framför dig!

Håkan Carlsson

2022-11-01

Detta är första boken i serien om åklagaren Jana Berzelius. Vet inte om jag var inne i en svacka när jag läste denna bok, men fick i början inget riktigt grepp om den. Det kändes inte som om det fanns en huvudperson utan det var flera som man fick följa. Det kanske inte är fel i sig, men vill gärna ha en som man följer mest. Efter ungefär hundra sidor tyckte jag att det släppte lite mera för mig och Jana började ta över mera av handlingen och fick fokus.

Språket är riktigt bra och flyter på. Handlingen är spännande, om än kanske lite otrolig i vissa bitar, och gör att man vill läsa vidare. Den är inte riktigt den vanliga deckaren som utreder ett mord, den har en liten extrakrydda.

Jag kommer absolut läsa mera av Emelie Schepp för att ta reda på om det var en svacka jag hade eller inte. Trots det så gav den mig en känsla av att vilja ha mera och det är ju inte dåligt det.

Miguel Andersson

2022-07-25

Som någon kommenterat tidigare tycker också jag att storyn är rätt osannolik, hänger också upp mig lite på huvudkaraktären (Jana) som känns väldigt stereotypisk för genren (även om hon växer lite i senare böcker). Men det är kanske en smaksak. Tempot däremot tycker jag är väldigt bra, och även om jag inte helt fastnade för storyn är det ändå helt klart en bladvändare. 3/5. Miguel.

Spännande.

Jan Banan

2020-03-04

Mycket svag 3:a på denna.
Boken har ett bra driv i sig och storyn är kreativ.
Det jag ogillar är framför allt att den kreativa storyn inte håller. Den är fullkomligt orealistisk och jag behöver verkligen kunna tro på det jag läser för att kunna tycka någonting är bra. När sedan persongalleriet är totalt platt och huvudpersonen Jana känns oerhört krystad, (en slags blandning mellan Lisbet Salander och Jack Reacher i åklagarkostym) är det svårt att bli allt för imponerad. Jag får försöka se detta som ett hyggligt första försök som bara kan bli bättre med nästa bok.

2019-04-11

”Märkta för livet” av @emelieschepp är en jäkla bra bok! Jag undrar varför jag inte har läst den tidigare?! Vilken bok! Emelie byggde upp spänningen i boken och den släppte inte förrän den var slut. Ställer mig i led för hyllningskören! Jag förstår varför hon har utsetts till årets deckarförfattare flera gånger. Det här är en deckare på riktigt och det bästa är att jag har de andra delarna kvar att läsa! 😍📚 Kul också att den utspelar sig i en stad jag känner till då jag bor i grannstaden. Läs!!

Johanna Åberg

2019-03-31

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!! Kommer definitivt att fortsätta läsa alla författarens böcker!

Å

Åsa W

2019-03-28

Boken är lättläst och ganska välskriven. Handlingen däremot är "sådär". Den är överdriven vilket i och för sig inte är ovanligt i spänningsböcker, men den är i många stycken helt orimlig. Verkligen HELT orimlig! Utan att avslöja för mycket har jag svårt att tycka om huvudpersonen, Jana. Över huvud taget var det ingen av karaktärerna som var särskilt intressanta. Ganska steroetypa och kändes bekanta från andra deckare. Jag kommer ändå att läsa i alla fall en bok till i serien eftersom det trots allt var ett par timmars tankebefriande avkoppling. Vem vet, Jana och gänget kanske spotar upp sig!

ElinsBokhylla

2019-03-14

Boken var bra redan från början och långt fram, jag sträckläste den länge men helt plötsligt i mitten av boken tappade jag intresset och jag vet inte riktigt varför. Så efter att ha lagt undan boken en vecka eller två så kom intresset fram igen men så kan jag vara ibland så jag skyller inte det på boken.

Det fanns många olika karaktärer i boken men jag tycker att Schepp lyckades hålla isär dem och dela upp dem på ett enkelt och snyggt sätt för att man inte skulle bli förvirrad. Däremot så tycker jag att det är tråkigt överlag när böcker har tillbakablickar, jag tröttnar väldigt fort då och upplever inte att det är lika underhållande att läsa. Kapitlen var lagom långa och varje sida hade ett bra flyt som gjorde det enkelt att läsa och hänga med i boken utan att bli förvirrad.

Dessutom så blir det lite tråkigt när bokens huvudperson blir så känslomässigt involverad i handlingen och det gjorde att jag tröttnade lite och känner mig lite avvaktande för att läsa andra delen, Vita Spår. Även om jag förstår att det är en stor del i handlingen så kan det bli lite tjatigt ibland, i vilken bok som helst och inte just i denna.

Stefan Andreasson

2018-11-01

Gillar den mycket

2018-07-21

Jag kan inte räkna alla de gånger jag har hört något om den här serien och jag kan inte ens påminna mig om att ha hört något annat än positiva saker. Trots detta så har jag lyckats undvika att läsa första delen. När då plötsligt fjärde delen dök upp här hemma, förra sommaren, så insåg jag att jag måste ta tag i detta. Enklaste sättet är att ta med författaren/boken/serien i en utmaning. Sagt och gjort. Nu är den äntligen läst. Läs mer på min blogg

2018-06-23

ja det är överdrivet och overkligt men jag gillar den ändå. Det är spännande och en riktig bra hörbok för bilen. Inga djupsinniga karaktärer och slutet är väl actionbetonat. Lite Nesbö stuk alla Harry Hole. Hoppas Emelie fördjupar karaktärerna i kommande böcker för jag kommer i alla fall att lyssna på fler.

Jessica Andersson

Spännande, mycket bra bok

Bokslukerskan

2017-12-23

Betyg: 4/5

En mörk och komplex kriminalroman,
olidligt spännande!
Storyn vävs skickligt samman,
tar oväntade vändningar ända till slutet.
Våld, droger, människoöden, vardagsliv & polisarbete
Persongalleriet är spretande;
allt ifrån den tysta, starka hemlighetsfulla Jana till Henrik, den klassiskt försummande familjefadern med ständigt dåligt samvete.
Det finns dock en karaktär som sticker ut lite mer än de andra, en typ som man sällan stöter på i litteraturvärlden, en riktig mansgris till kvinna.
Hon heter Mia och retar gallfeber på mig!
Bra tänkt Emelie, att sätta en kvinna i den rollen.
Ja, ni hör, här finns alla de ingredienser som behövs till en välkomponerad deckare.
Well done Emelie!

Sabina Johnsson

2017-12-20

Jag gillar att huvudpersonen inte bara är en god åklagare som löser brott, utan har egna problem att lösa.
Däremot saknar jag ett mer djup på karaktärerna.

Solveig Andersson

2017-09-24

Spännande debutdeckare som rinner av mig som vatten när jag läst klart pocketen. Tre stjärnor!

Sara Krondahl

2017-09-23

Det här är nog det sämsta jag läst. Överdriven som sjutton, platta karaktärer och massor av stavfel och grammatiska fel. Blev lättad när jag i slutet läste att den var egenutgiven, allt annat hade varit pinsamt. Extremt stereotypa könsroller, tveksamma etiska värderingar. Jag ville mumla ett sarkastiskt "Dam Dam Daaam" i slutet av varje kapitel, som utan undantag är uppbyggda på samma ödesmättade sätt. Gestaltning av alla karaktärer görs med typ samma fyra meningar och många liknelser återkommer flera gånger. Nej, sjukt överdrivet och plastigt. Usch.

Inger Jarreby

2017-08-27

En bra intrig som inger förväntningar men det blir platt fall. Boken har ett fattigt språk med starka "överbeskrivningar". Lämnar inget åt läsaren att själv tänka ut. Ungefär som barnböcker brukar vara skrivna. Förutsägande så det blir aldrig någon spänning. Huvudpersonerna är osympatiska och för löjliga dialoger. Trist bok. Jag kommer inte att läsa fler av denna författaren.

Jennie Nilsson

2017-07-11

En riktig bladvändare.

Maria Lindh

2017-07-10

En ganska underhållande berättelse, om än lite förutsägbar. Platta karaktärer i stora mått. Hade svårt att hålla isär vem som var vem. Har ingen bild av hur någon utav dem egentligen ser ut, förutom att huvudrollsinnehavaren går i högklackat och kör fin bil.
Det är synd. För i övrigt är det ganska välskrivet.

Karin Axell

2017-05-07

Detta är första och definitivt inte sista boken av denna författare som jag kommer att läsa! En ny bekantskap som gjorde mig mycket glad. Välskrivna och intressanta karaktärer och detaljer i fullständigt realistisk anda. Cliffhangers överallt och en mycket intressant sammanvävd historia fick iallafall mig att återfå hoppet om att det finns nutida intressanta författare efter ett par rejäla bakslag i bokvärlden och då framför allt deckargenren. Tack Emelie Schepp, må du skriva fler bra böcker!

Stefan Wern

2017-03-03

Ovanligt vitalt för att vara svensk krimlitteratur. En något trevande inledning, men den tar sig mer och mer. Dock känner jag inte riktigt med huvudkaraktären, trots bakgrunden.

Lotta Dahlström

2016-12-15

Bra. Katarina Ewerlöf är bäst som uppläsare

Katarina Strid

2016-10-23

Lyssnat som ljudbok i bilen (Katarina Ewerlöf - jättebra!), så det blev lite uppehåll emellanåt.
Helt OK deckare och en intressant idé. Spänningen stegrades genom boken. Men personerna var ganska ointressanta, i synnerhet poliserna, kommer inte ens ihåg vad de hette. Jana var väl den enda som ändå var lite komplex.
Ibland är boken övertydlig och orealistisk. Men som sagt helt ok underhållning.

Lotta Andrén

2016-07-24

Spännande från början till slit. En annorlunda kriminalare! En bok man inte lägger ifrån sig!

Tove Skarstedt

2016-06-30

Mörk spänningshistoria, riktigt välskriven. Intrigen är skickligt spunnen och det går knappt att lägga ifrån sig boken. Debutroman!

Maria Jacobsson

2016-05-14

Lättläst, men lämnade inga spår efter sig.

Erika Wiman Snäll

2016-05-02

Boken lider av samma problem som många andra debutanter - en iver att visa att man gjort sin research. Ändå stämde vissa bitar dåligt vilket drar net trovärdigheten.

Marléne S

2016-03-20

Hade nog för höga förväntningar ....
En bra historia men den kunde ha kortats ner en bra bit.

2016-03-03

Lättläst, spännande och på vissa sätt ganska annorlunda. Tycker det är lite synd att den enda andra kvinnan, förutom huvudkaraktären, man får veta hur hon tänker är så osympatisk. Jag kan nästan tycka att man får veta för lite om de andra karaktärerna för att det ska finnas en poäng med att läsa ur deras perspektiv alls. Men jag gillar Jana, trots kylan.

2016-02-10

Riktigt, riktigt bra! Komplicerad intrig med accelererande spänning. Otroligt bra debut av Schepp.

Jenny Hjärtberg

2015-12-08

Vad jag gillar denna! Så roligt att få tag på en bok som man inte vill lägga ifrån sig. Spännande, oväntad och obehaglig.

Inger Svensson

2015-10-17

Fick kämpa för att komma igenom denna. Hade höga förväntningar på spänning och rafflande intrig men historian är så full av faktafel och så icke trovärdig att jag tappade all lust och till sluta hoppade över hela kapitel som man lätt kunde ha strukit eftersom dom inte fred historian framåt. Jag är väldigt besviken.

Helt OK, kan väl vara värd en 4:a

2015-09-02

Jag tycker inte om Jana och har svårt att känna med henne trots uppväxten och att det förflutna alltid kommer ikapp. Tyvärr tror jag att mitt missnöje med just Jana som karaktär sänker betyget ett snäpp. För boken är faktiskt helt okej och jag tänker läsa nästa i serien också.

Pernilla Nilsson

2015-08-22

Nä, den var rätt trist och lämnar mig helt oberörd.

Y

Yngve Carlsson

2015-08-12

Intressant med nyupptäckta författares om gör det riktigt bra

Marie Bonnevier

2015-08-11

Tyckte boken var spännande men tyvärr för dåligt fakta-underbyggd när det gällde beskrivningen av jobbet som åklagare.

Katarina Nord

2015-08-07

Spännande deckare med bra lite ovanligt persongalleri. Jag vill verkligen veta mer om vad som händer med Jana fortsättningsvis. Katarina Ewerlöf gör som vanligt en fantastisk uppläsning.

Anci Bergman

2015-08-05

Kom in i boken snabbt, spännande. Tänker absolut läsa hennes nästa bok, vita spår.

Evelina Austen

2015-07-27

När man läser denna bok känner man riktigt att den är egenutgiven. Språket är väldigt tafatt och osäkert med konstiga detaljer och missar som ett förlag skulle ha påpekat. Det känns överambitiöst och uppstyltat på något sätt. Dialogerna var riktigt dåliga, sådana där som en högstadieelev skulle kunna skriva i någon liten novell. Perspektiven skiftat inte på ett naturligt sätt, och vem är huvudpersonen egentligen?
och så stör jag mig på att Jana egentligen inte gör något annat än glider ut och glider in lite lagom mystisk på brottsplatserna i sina långa rock.

Anna Johansson

2015-07-18

En spännande bok med en intressant protagonist. Svårt att välja om jag skall ge den tre eller fyra i betyg för boken är ojämn. Dock blir det en trea för jag tror inte jag kommer minnas boken om någon vecka. Kommer ändå fortsätta läsa Emelie Schepps böcker.

Maria W

2015-07-12

Irriterande usel! Imponerande att hon sålt så många böcker genom egenutgivning men jag förstår att bokförlagen refuserade den. Övertydlig med fattigt språk och författaren skriver läsaren på näsan gång på gång varför spänningen uteblir.

A H

2015-07-07

Såå bra! Har redan börjat läsa nästa!!
Rekommenderar verkligen denna bok.

När jag läser den här slår det mig varför det kan "poppa upp" hur många svenska deckarförfattare som helst och sälja bra - deckarformatet är i sig väldigt tacksamt, man vill helt enkelt veta vem som är mördaren. Deckare är bladvändare. Sedan kan så klart olika författare hantera formatet olika bra. Schepps debut håller helt klart måttet.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Bra debutbok. Lättläst och spännande och nyfiken på uppföljaren.