Mentorn

Björnlund, Louise

En båt hittas på drift av skärgårdsguiden Kina Bergsmed. På durken ligger en livlös kropp. Strax därefter gör dykarna som dokumenterar de vattenfyllda gruvorna på Utö en fasansfull upptäckt. Kriminalkommissarie Ewald Wermelin och kollegor från Södertörnspolisen kämpar mot tiden. Kina uppsöker området kring fyndplatsen på eget bevåg och blir iakttagen av en drönare. När hon upptäcker en film på Youtube över fyndplatsen med sig själv i huvudrollen inser hon att hon behöver vara på sin vakt. Mentorn är en högaktuell spänningsroman om gängkriminalitet och om de krafter som härskar när hämnd och rädsla tar över. Allt med bakgrund av ett på ytan idylliskt Stockholms skärgård. SKÄRGÅRDSMORDEN En deckarsuccé med kulisser ur Stockholms vackra skärgård men bakom denna, till synes idylliska fasad, döljer sig ofattbara grymheter och hissnande intriger. Likt Agatha Christies Miss Marple, men i modern...

Anna Blomgren

2023-01-18

Hög spänning med aktuellt tema med gängkriminalitet

bok_ann

2022-05-13

Titel: Mentorn⁣
Författare: Louise Björnlund⁣
Förlag: Björnlundsförlag⁣
Utgiven: 2020⁣
Pocket ISBN: 9789198757422⁣
Betyg: 5/5⁣

◾️”Mentorn” är den tredje delen i den spännande serien Skärgårdsmorden, där vi får följa skärgårdsguiden Kina Bergsmed.⁣
◾️@louisebjornlund är en författare som tar ett stadigt grepp om läsaren och drar med en djupt in i boken. Genom färgstarka miljöbeskrivningar och fina personskildringar kommer man mycket nära berättelsen. Louise Björnlund är mycket bra på att bygga upp olika känslor och stämningar. ⁣
◾️I ”Mentorn” höjs nivån ytterligare genom spännande intriger som är mycket verklighetstrogna och ämnena som tas upp är högst aktuella.⁣
Jag tycker om att kapitlen växlar mellan dåtid och nutid, det ger berättelsen ett större djup samtidigt som ett obehag väcks.⁣

◾️En skärgårdsidyll slås i kras när Stockholms skärgård faller offer för flera våldsdåd och ond bråd död.⁣
Skärgårdsguiden Kina Bergsmed blir mer involverad i händelserna än hon räknat med. Tillsammans med Södertörnspolisen — med kriminalkommissarie Ewald Wermelin i spetsen — dras hon in i en av de mest krävande utredningarna någonsin.⁣
Flera fasansfulla händelser och en mycket känslokall förövare får teamet att kämpa mot tiden då de befarar att något ytterligare ska hända…⁣

◾️Hur mycket är ett människoliv egentligen värt och hur långt är man beredd att gå för att få sin hämnd?⁣

◾️Louise Björnlund har skrivit en både spännande och gripande kriminalroman som har en tät intrig från början till slut.⁣

Håkan Carlsson

2021-10-04

Detta är den tredje boken i författaren Louise Björnlunds deckarserie om skärgårdsguiden Kina Bergsmed som ibland hjälper polisen med lokalkännedom. De tidigare heter Marionetten och Jazzkatten.

Denna går bra att läsa utan att man läst de två tidigare böckerna men jag skulle ändå rekommendera att man läser serien i rätt ordning för att få ut det mesta av handlingen när det kommer till de olika karaktärernas liv och utveckling.

Precis som de tidigare böckerna så är det skärgårdsguiden Kina som står i centrum av handlingen. Denna gång dras hon in när hon själv hittar en drivande båt en tidig morgon, i båten finns det en kropp, en ung man. Än en gång så blir hon indragen i polisens arbete och ställer sig till deras förfogande.

Jag tänkte lite på hur polisen verkligen jobbar, skulle de verkligen ta in en privatperson och låta dem vara så aktiva i utredningen. Troligen inte, men det är inte något som jag hänger upp mig på. Jag köper det och jag gillar tanken, man kan låta denna privatperson göra saker som inte en polis skulle göra, man kan bryta lite regler så att säga.

Utöver Kina så återser vi även några av poliserna från de tidigare böckerna. Vi får ta del av deras utredning men även deras privatliv. Varje karaktär får sin tid och får tack vare det ett djup som gör att man får en bra bild över de olika.

Det är även så klart ett antal nya bekantskaper. Några av dem är ett gäng ungdomar som verkar inte ha helt rent mjöl i påsen. En lärare spelar även en stor roll i handlingen. Man vet inte hur dessa karaktärer har med fallet att göra, men man känner att det är något som inte ligger rätt till.

Louise bygger upp handlingen bra och lägger ut små ledtrådar och villospår som håller uppe spänningen och man är inte helt säker på hur allt ligger till, man anar kanske en del, men allt blir inte klart förrän upplösningen i slutet.

Det är spännande och välskrivet, det är ett lättsamt språk som flyter på bra. Intressanta karaktärer som man möter på resan gång, en del mörka hemligheter som kommer fram. Jag gillade de tidigare delarna i serien och denna var inget undantag, perfekt deckare att koppla av med. Ser fram emot fler böcker i denna serie.

Anna von Rosen

2020-10-05

Mycket spännande bladvändare!

Catrine Arnesson

2020-10-03

En riktig bladvöndare. Oförutsägbar och spännande från början till slut. Sträckläste boken. Väldigt bra skriven. Rekommenderas varmt av mig.

bokstav_ligt

2020-10-02

Tredje delen i serien om Skärgårdsmorden och vi får åter följa skärgårdsguiden Kina Bergsmed och hennes arbete som volontär tillsammans med Södertörns polisen.

Den här gången är det Kina själv som upptäcker en död man i en båt ute på sjön. Det är tydligt att han inte dött en naturlig död. Misstankarna pekar snart mot ett särskilt håll, men det finns också andra underliga sammanträffanden.

Den döda har en papperslapp i fickan med en kod och liknande koder dyker upp i flera sammanhang. En drönare dyker upp och man misstänker att den kan ha filmat vad som hände.

Kina blir som vanligt indragen i utrednigen och den hör gången genom sitt guidejobb på mer än ett sätt.

Som i tidigare böcker är den här full av fakta, både när det gäller skärgården och det aktuella temat. Platsen är perfekt, kontrasten med det vackra landskapet förstärker känslan av obehag för de brutala brott som begås.

Ungdomsgäng, lojalitet och hämnd är i fokus.

Helena Borglycke

2020-10-01

Denna bok håller samma klass som de tidigare böckerna Marionettens och Jazzkatten! När man väl börjat läsa går den inte att lägga ifrån sig!
Spänning från början till slut. Jag gillar att den inte är förutsägbar!
Rekommenderar verkligen den här boken!!!

2020-09-29

Mentorn är den tredje fristående delen i serien Skärgårdsmorden. En bokserie jag inte tycker att du ska missa. Det är spänning på hög nivå, rakt igenom hela boken. Boken innehåller bra och målande miljö- och personbeskrivningar vilket gör boken ännu svårare att släppa.
Jag tycker om hur Louise bygger upp sin handling och jag tycker att hennes språk är lätt och träffsäkert.

Jag gillar även hur man får några tillbakablickar emellanåt i boken (i kursiv stil, bra för att särskilja från resten av handlingen), där vi får läsa hur gärningsmannen tänker.

Jag listar inte ut förrän i slutet vem som är skyldig, vilket är bra. ”Mentorn“ är spännande, obehaglig och ruggig. Det är även den bästa av de tre delarna tycker jag. Missa inte! Bara läs!!

Mia Hellden

2020-09-27

Spännande. Tyvärr tog den slut för fort

Eva Pontén

2020-09-27

Har väntat länge på att boken skulle komma ut! Den motsvarade mina förväntningar. Lika bra som de tidigare i Skärgårdsserien. Som Utöbo uppskattas denna bok lite extra.

Bokfrun

2020-09-14

Äntligen får jag lägga ut den här recensionen. Det är jätteroligt att få äran att förhands läsa en bok, men när man verkligen tycker om boken så vill man visa den för alla andra på direkten :-D.
För jag tyckte verkligen om den, precis som hennes två tidigare böcker i serien om skärgårdsmorden.
Man kastas direkt in i handlingen, det är spännande redan från start, den här starten är dessutom väldigt brutal skulle jag vilja säga. Spänningen håller i sig boken igenom, du kommer inte att vilja lägga bort den, det ville i alla fall inte jag.
Louise är fenomenal på att skriva böcker. Jag har öst beröm över henne tidigare och jag gör det igen och jag hoppas på att kunna få göra det i flera böcker framöver.
Det är bara en enda liten grej jag vill, och det är att Kina ska vara polis i stället.

Kevin är en av karaktärerna i boken, han kände jag mycket för. Nästan så man vill fortsätta veta mer om vad som händer med honom och hans bror nu, eller helt enkelt bara adoptera dem :-) Sen finns det andra karaktärer i boken som du inte kommer att gilla, det kan jag garantera.