Mentorn

?Hon vände sig om, slöt ögonen och tog ett djupt andetag för att fylla lungorna. Den skarpa smällen kom samtidigt som hon kände hur glassplitter trängde in i hennes hud. Hon visste att de var här. Hon kände hur viljan att bara skrika rakt ut mildrades av hennes rädsla. Det måste få ett slut.? En båt hittas på drift av skärgårdsguiden Kina Bergsmed. På durken ligger en livlös kropp. Strax därefter gör dykarna som dokumenterar de vattenfyllda gruvorna på Utö en fasansfull upptäckt. Kriminalkommissarie Ewald Wermelin och kollegor från Södertörnspolisen kämpar mot tiden. Kina uppsöker området kring fyndplatsen på eget bevåg och blir iakttagen av en drönare. När hon upptäcker en film på Youtube över fyndplatsen med sig själv i huvudrollen inser hon att hon behöver vara på sin vakt. Mentorn är en högaktuell spänningsroman om gängkriminalitet och om de krafter som härskar när hämnd och rädsla...

Mycket spännande bladvändare!

En riktig bladvöndare. Oförutsägbar och spännande från början till slut. Sträckläste boken. Väldigt bra skriven. Rekommenderas varmt av mig.

Tredje delen i serien om Skärgårdsmorden och vi får åter följa skärgårdsguiden Kina Bergsmed och hennes arbete som volontär tillsammans med Södertörns polisen.

Den här gången är det Kina själv som upptäcker en död man i en båt ute på sjön. Det är tydligt att han inte dött en naturlig död. Misstankarna pekar snart mot ett särskilt håll, men det finns också andra underliga sammanträffanden.

Den döda har en papperslapp i fickan med en kod och liknande koder dyker upp i flera sammanhang. En drönare dyker upp och man misstänker att den kan ha filmat vad som hände.

Kina blir som vanligt indragen i utrednigen och den hör gången genom sitt guidejobb på mer än ett sätt.

Som i tidigare böcker är den här full av fakta, både när det gäller skärgården och det aktuella temat. Platsen är perfekt, kontrasten med det vackra landskapet förstärker känslan av obehag för de brutala brott som begås.

Ungdomsgäng, lojalitet och hämnd är i fokus.

Denna bok håller samma klass som de tidigare böckerna Marionettens och Jazzkatten! När man väl börjat läsa går den inte att lägga ifrån sig!
Spänning från början till slut. Jag gillar att den inte är förutsägbar!
Rekommenderar verkligen den här boken!!!

Mentorn är den tredje fristående delen i serien Skärgårdsmorden. En bokserie jag inte tycker att du ska missa. Det är spänning på hög nivå, rakt igenom hela boken. Boken innehåller bra och målande miljö- och personbeskrivningar vilket gör boken ännu svårare att släppa.
Jag tycker om hur Louise bygger upp sin handling och jag tycker att hennes språk är lätt och träffsäkert.

Jag gillar även hur man får några tillbakablickar emellanåt i boken (i kursiv stil, bra för att särskilja från resten av handlingen), där vi får läsa hur gärningsmannen tänker.

Jag listar inte ut förrän i slutet vem som är skyldig, vilket är bra. ”Mentorn“ är spännande, obehaglig och ruggig. Det är även den bästa av de tre delarna tycker jag. Missa inte! Bara läs!!

Spännande. Tyvärr tog den slut för fort

Har väntat länge på att boken skulle komma ut! Den motsvarade mina förväntningar. Lika bra som de tidigare i Skärgårdsserien. Som Utöbo uppskattas denna bok lite extra.

Bokfrun

Äntligen får jag lägga ut den här recensionen. Det är jätteroligt att få äran att förhands läsa en bok, men när man verkligen tycker om boken så vill man visa den för alla andra på direkten :-D.
För jag tyckte verkligen om den, precis som hennes två tidigare böcker i serien om skärgårdsmorden.
Man kastas direkt in i handlingen, det är spännande redan från start, den här starten är dessutom väldigt brutal skulle jag vilja säga. Spänningen håller i sig boken igenom, du kommer inte att vilja lägga bort den, det ville i alla fall inte jag.
Louise är fenomenal på att skriva böcker. Jag har öst beröm över henne tidigare och jag gör det igen och jag hoppas på att kunna få göra det i flera böcker framöver.
Det är bara en enda liten grej jag vill, och det är att Kina ska vara polis i stället.

Kevin är en av karaktärerna i boken, han kände jag mycket för. Nästan så man vill fortsätta veta mer om vad som händer med honom och hans bror nu, eller helt enkelt bara adoptera dem :-) Sen finns det andra karaktärer i boken som du inte kommer att gilla, det kan jag garantera.