Meningsverket

MENINGSVERKETS rådgivare erbjuder ett tjugotal svar på meningsfrågan och syftet är att varje person ska erhålla ett individuellt passande svar, som ger depressionsmotverkande stabilitet i tillvaron. I en av verkets korridorer behandlas även begreppet lycka. Filosofiska och livsstilsrelaterade diskussioner uppstår. Språket i boken är tydligt, men långa ord förekommer. De livsfrågor som behandlas kan ge upphov till seriösa funderingar. Spår av humor kan förekomma. Bibliotekstjänsts lektör Tor Flensmarck skrev i BTJ-häfte nr 15, 2018: Träffsäkert humoristiskt och tankestimulerande språkbruk. Spontana omdömen från läsare mejlade till förlaget:Tänkvärt och roande.Både rolig och allvarlig.Boken är otroligt bra!Berättelsen är skickligt och finurligt uppbyggd.Jag är otroligt imponerad!Har sträckläst Meningsverket.Tack för läsupplevelsen!

Rolf Christerson

2019-02-18

”Meningsverket” av Rolf Christerson gör mig först förvirrad. I tron att det ska vara en helt vanlig roman om en man som känner sig lite deppig och ensam blir jag förvånad redan i andra kapitlet. Mannen hittar Meningsverkets hemsida. Går dit och slussas genom en korridor, från dörr till dörr. Bakom varje dörr sitter en rådgivare som ska ge förslag på meningen med livet. Detta är absurt. Det påminner om framtidsskildringen Kallocain av Karin Boye.
Rolf Christerson kan förstås inte låta bli att ironisera över moderna kontor och tjänstemän som beter sig som om de satt i en snabbköpskassa trots att de ska vägleda en vilsen människa. Det yttre skeendet ger författaren tillfälle att fundera igenom alla tänkbara och otänkbara vägar till mening och rent av lycka. Detta är inte något nytt. En roman bygger ofta på en berättelse om människor. I berättandet kan många givande tankar och frågeställningar finnas.
Rolf Christerson skriver om en korridor med många rum. Kommer man någonsin till det sista rummet? Kan detta vara en symbol för födelse eller död?
Som vanligt i Christersons böcker kastas man mellan lättsam humor och djupaste allvar.
Här börjar det med en ensam olycklig man och slutar med hopp om kärlek. Och vilket krångel i korridorer för att nå dit!

Iréne Reenberg

Ingela Dellby

2019-02-16

En tänkvärd, lätt ironisk samtidsskildring med positiva förtecken!

D

Dagmar Måntelius

2019-02-15

Den här boken handlar om precis det undertiteln säger; Myndigheten för rådgivning om livets mening.
Huvudpersonen startar ett projekt för att söka meningen med livet och hittar Meningsverket, en institution som ger råd om vad som är livets mening. Han letar kommer till olika rådrum, som bemannas av olika, ofta byråkratiska personer, som ger olika råd för att finna livets mening.
Slutligen kommer han till Direktörsrummet där han möts av en man som talar länge och väl. Huvudpersonen ifrågasätter till slut om alla råd han fått i de tjugotvå olika rummen av olika personer ska ignoreras. Svaret är intressant och man förstår här och även tidigare i handlingen, att författaren ironiserar över en del myndigheters agerande.
Författaren talar också om huvudpersonens vardagliga liv mellan de gånger han besöker Myndighetsverket. Han beskriver sig själv, sitt arbete och gestaltar personer han möter lika väl som han berättar initierat om den miljö han har omkring sig, både natur och bebyggelse.
Huruvida han funnit meningen med livet ... nja, säker kan man inte vara. Läs och begrunda själv så kanske du kan finna livets mening.

Rolf Christerson

2019-02-14

Dagmar Måntelius i Dalapennan, aug. 2018:
Den här boken handlar om precis det undertiteln säger. Detta kan väl inte vara något intressant och roligt att läsa var den första tanken när man ser titeln. Men den var både rolig och allvarlig och man fick en hel del egna funderingar om livets mening. Faktiskt också spännande att se vad slutet blir; har livet någon mening?

Bo Bjerner

2019-02-14

Utmärkt skriven med många bottnar!