Meningen med män

Drougge, Unni

| 1999

Meningen med män är en dråplig satir om kvinnors ständiga missnöje över de hankönade. Boken är utformad som en dialog mellan två väninnor i yngre medelåldern. Via e-post, telefonsamtal, brevväxling och barsnack utgjuter de sig över männens hopplöshet. När den ena av de två kvinnorna är singel är den andra sambo, men deras gemensamma problem män kvarstår, ty frånvaron av män är minst lika besvärlig som närvaron av dem. Meningen med män är hårt kryddad med burleska situationer, giftiga iakttagelser och frän galghumor, men mitt i den porlande cocktailen av tjejmiddagar, damtidningar och tantsnusk finns ett bittert stänk av den moderna kvinnans oupphörliga dilemma: vad får kärleken kosta? Unni Drougge är bland annat känd för sitt nästan explosivt höga språktempo och "Meningen med män" utgör inget undantag. Den lättsmälta men träffande dialogen lockar till igenkännande skratt, och när bokens...

Izabela Horn

2016-12-21

Jag älskar Unni Drougge men boken Meningen Med Män är en av hennes svagare böcker. Boken består av korta kapitel som är mejl konversationer mellan två väninnor som beklagar sig över männen. Kvinnorna är strax över 30 en har varit gift men är singel och njuter av det medan den andra är fast i dålig äktenskap. Boken är så förutsägbar och simpelt skriven, känns som om Unni skrev boken på en kvart, inget jag rekomenderar.

Victoire Marcel

2015-10-13

Väldigt cyniskt, och jag gillar det. Huvudpersonerna känns väldigt mänskliga - och inte i en direkt positiv bemärkelse. De är imperfekta, hypokritiska och ofta egocentriska; jag känner sympati för dem samtidigt som jag blir otroligt irriterad. Jag tycker om det.

2013-12-27

En rolig och väldigt lättläst liten satir! Mycket underhållande. Synd bara att den var så kort. Rekommenderas varmt, speciellt om man som jag älskar Unnis tidigare böcker!

Johanna Falkered

2009-07-01

Annorlunda format, alltid Unnibra.