Memoria

Lagercrantz, David

| 2023

Om Obscuritas: "An investigation Holmes himself would have loved to solve." The IndependentClaire Lidman är död sedan fjorton år. Men Samuel, Claires man, vägrar att acceptera det. Så när han får syn på en kvinna i bakgrunden på ett semesterkort som ser ut precis som Claire, vänder han sig till Hans Rekke och Micaela Vargas. De är djupt skeptiska. Men Rekke upptäcker ändå några detaljer på fotot som tyder på att det verkligen är Claire. Är det möjligt? Eller tar de sig an fallet bara för att få möjlighet att jobba ihop igen?Undersökningen leder dem bakåt i tiden och Rekke tvingas återvända till plågsamma minnen från det förflutna.Samtidigt, kanske inte bara av en tillfällighet, träffar Rekkes dotter Julia en ny pojkvän som hon absolut vill hålla hemlig. Och Micaela blir fortsatt trakasserad och hotad av sin kriminella bror Lucas. Men det skrämmer henne inte. Först...

Helena Rasmusson

2024-08-11

Andra boken i denna serie. Gillar den, gillar karaktärerna & historien! Hoppas det kommer fler!

2024-06-02

”Memoria” är en bok som kräver lite av sin läsare. Det är en del karaktärer att hålla koll på och det händer saker både i nutid och i dåtid som är bra att hålla reda på.

Men, framförallt är det en spännande bok. Bit för bit vecklar historien ut sig och man får långsamt reda på vad det är som hänt och varför. Jag fastnade i boken och ville verkligen veta svaret, lever Claire eller inte?

Välskrivet med en del twister jag inte såg komma och en spänning som finns håller i sig genom hela boken. Klart läsvärd.

Jan Svensson

2024-03-21

Rörigt med flera parallella spår som inte riktigt knyts ihop.

2023-11-01

Nja, lite knasigheter, konstigheter och rörigt händelseförlopp, tvära kast mellan skeenden och personer ibland. Men trots allt; ett bra språk, lite spänning då och då och en klurig intrig gör Memoria läsvärd.