Memoirs of a Geisha

Golden, Arthur

| 1998

'An epic tale and a brutal evocation of a disappearing world' The TimesA young peasant girl is sold as servant and apprentice to a renowned geisha house.

Larissa Holterman

2022-01-11

Safira Blom

2020-12-06

Maria B

2020-07-28

Mycket bra, spännande, sorglig och vacker bok. Dock läst den, ej lyssnat.

Ulrika Bergman

2020-07-10

Fantastisk berättelse som ger en spännande insyn i en svunnen historia och kultur.

Therese Dahlberg

2017-02-12

Hanna Melin

2016-05-19

Underbar, mycket målande och nära på en dokumentär. Fullproppad av fakta och duktiga beskrivningar om livet och geishors vardag i Japan i början och mitten av 1900-talet. Hatsumomo är fruktansvärd.

Josefine Ejebjörk

2014-04-02

En vacker, lärorik historia annorlunda berättad, man tror nästan att det är en biografi. Utsökt research.

Maria Blomkvist

2013-09-27

En historia som väcker nyfikenhet och intresse för ett annat land och kultur. Däremot tyckte jag att huvudkaraktären var ganska platt och intetsägande. Boken är intressant i diskussionen av kön och kultur i litteratur på så sätt att den är skriven i jag-form från en ung japanskas perspektiv trots att författaren är en amerikansk man.

En fantastisk bok, en fantastisk historia, en fantastisk uppläsare. Jag älskar sanna historier och här får man följa en liten japansk flicka under hela hennes liv. Men jag kan inte låta bli att än en gång bli förbannad över, att det var så och fortfarande inom många kulturer är så, att kvinnors enda uppgift är att lyda och behaga männen. Boken är mycket läsvärd!

Emma Edenborg

2012-07-15

Grymt bra. Intressant att läsa om ett annat slags liv en vad man lever själv och väldigt lärorik

gun öberg

2012-05-15

en berättelse om en okänd värld för oss i västvärlden. mycket fängslande och lärorikt om det gamla Japan.

Linda Sjöberg

2012-03-23

En fantastiskt vacker berättelse. Även om den har sina sorger ser man lyckan och glädjen i den också. Kunde inte lägga den ifrån mig!

malin norbäck

2012-02-05

Välskriven, vackert språk. Fantastiks uppläsare. Lite seg och lång för min smak bara.

Aniko Ja

2010-09-02

Spännande med en inblick i en värld så totalt annorlunda.

Ulla Edlén

2010-08-07

Intressant inblick

inger ericsson

2010-03-03

Den finns översatt till svenska nu

Tyckte det var väldigt intressant att få lära mig mer om vad det innebär att vara geisha.

Boken är översatt till svenska men finns bara med här som ljudbok.

Felicia Axelsson

2009-10-10

Miljön är intressant men inte handlingen.

Caroline L

2009-08-21

En fantastisk läsupplevelse. Ville aldrig att boken skulle ta slut. Jag läste den strax innan jag åkte till Gion, geishadistriktet i Kyoto, Japan. När jag gick längs gatorna i Gion kändes det som om jag förflyttades in i boken, i händelsernas centrum... :) Jag tänker ofta tillbaka på boken, händelserna och karaktärerna... De har gjort stort intryck på mig.

Älskar den här boken och har den som ljudbok , det är klart den bästa bok jag lyssnat på.

Louise A

2009-08-18

En bok där jag såg och hörde allt framför mig, och som jag inte ville skulle ta slut. Har inte sett filmen.

Josefine Öberg

2009-07-28

Igen; döm inte boken efter filmen.

Emilia West

2009-06-12

Fin, vacker och man förstår filmen också då bättre. Dock, tror jag han blev fast för den?

Inger Mårtenson

2009-06-11

En bok som jag älskade. Det var som om den blev berättat för mig på ett lågmält och långsamt sätt. Jag kunde nästan känna lukter och smaker.

Emilia West

2009-06-02

Författare: Arthur Golden

En vacker bok som verkligen intresserade mig, filmen är lite sämre men man förstår bättre bara man läst boken.
Jag fick intresse för den, via Pollux Hästbokklubb som gav ut en ljudbok på cd-skiva. Min första tanke var: OMG! Vad är de här för skräp?
Tills jag en kväll tog mod till mig att höra den. En historia, vacker och kan inte bli bättre. Full av kraft, kärlek och tro. En geishas memoarer är en bok jag rekommenderar!