MEMOIRS OF A DUTIFUL DAUGHTER

An autobiography by one of the great literary figures of the 20th century, where Simone de Beavoir describes her early life, from her birth in Paris in 1908 to her student days at the Sorbonne. It offers a picture of her growing up in a bourgeois French family, rebelling as an adolescent, and striking out on her own with an intellectual ambition.

Bokdjungeln

2023-01-14

Den del av mig som brinner för feminismen blir enormt besviken att jag inte gillar denna bok. De Beauvoir är ju en förebild för många feminister och hennes böcker är därför väldigt kända inom dessa kretsar. Men jag har sedan i början av sommaren 2022 försökt mig på boken, men jag kommer ingenstans. Den faller mig inte alls i smaken och jag blir därmed enormt trött och rastlös när jag försökt mig på att läsa den. Eftersom den inte ger mig något har jag därmed nu insett att det är ok att inte läsa ut den. Kanske kan jag ta upp den igen om något år och uppskatta den men nu ger jag upp och kan alltså inte rekommendera den. Tråkig och långdragen är hur jag upplevt den.

Lovisa Ståtenhag

2017-05-26

Här berättar Simone de Beauvoir om sin uppväxt i ett franskt borgerligt och katolskt präglat hem i början av förra seklet. Hon analyserar och reflekterar detaljerat över relationer och skeenden under sin ungdom på ett sätt som får mig som läsare att fundera över min egen uppväxt. En familjeflickas memoarer är en nyckel till att förstå vem Simone de Beauvoir var och varför hon blev den kvinna hon blev.