Mellan rött och svart

Guillou, Jan

| 2013

... mycket läsvärd. Dagens Nyheter Första världskriget är förbi. Bröderna Lauritzen har drabbatssvårt både ekonomiskt och personligt. Oscar fick alla sinatillgångar i Afrika konfiskerade av de segrande engelsmännen.Sverres älskade Albie stupade i kriget och själv blev hanutkastad från godset som var hans hem i nära tjugo år. OchLauritz och Ingeborg har tvingats lämna Bergen eftersom sonenHarald riskerade att bli ihjälslagen i skolan som tyskvän.Återhämtningen till ett bättre liv i Berlin och Saltsjöbadentar sin tid men snart befinner man sig i det glada 20-talet. Tyskland ser ut att kunna resa sig på nytt och i hela Europaföreställer man sig att det aldrig mer kan bli krig. FamiljenLauritzen kan lika lite som alla andra se den svarta slagskugganav en ofattbar ondska som ska kasta världen in i en ännu störrekatastrof. Jan Guillous rika författarskap inleddes 1971, sammanlagt harhan skrivit...

Jan Svensson

2022-07-08

Lite svagare än de två inledande böckerna i serien. Saknar en bärande ramhistoria men tidsandan känns rätt i alla fall. Kanske det är just den som är ramen denna gång? Tänker avsluta serien i alla fall.

Helena Rasmusson

2021-02-09

Bra & intressant roman. Lätt att läsa. Bra historiebeskrivningar. Trevligt språk!

2020-04-07

Intressant och lättillgänglig historiebeskrivning. Skrämmande hur mycket som upprepar sig hundra år senare i nazismens spår. Helt klart en ok del i serien om det stora århundradet.

fredrik spele

2019-11-17

Kent Wallman

2018-11-02

En av de sämre delarna om 1900 talet.

2017-12-01

Intressant bok även om jag fortfarande tycker att det blir lite väl långa kapitel som gör att det går långsammare att läsa. Behöver återigen en paus innan jag läser vidare i serien men fortsätta ska jag göra.

Stefan Wern

2017-05-22

Historien om bröderna Lauritzen tuffar på, om än med något mindre fart och kraft än i Brobyggarna. Känns som om den här bokens största behållning snarare är beskrivningen av ett Sverige och Europa på väg in i krig, än bröderna Lauritzens väl och ve. Men det blir onekligen intressant att se hur Harald utvecklas i kommande böcker.

Jan Banan

2016-05-12

Jämn standard på hela romansviten så här långt.

Katarina Nord

2015-10-10

Jag hade svårt att komma in i boken och var stundtals nära att ge upp. Men den tar sig andra halvan tycker jag. Vill gärna veta hur det ska gå för Sverre och brorsbarnen.

Olof Bergvall

2015-09-23

Denna boken känns som en väldigt bra inblick i hur utvecklingen i Tyskland gick under mellankrigstiden utan att bli som en tråkig historielektion.

Hans-Georg Döring

2015-09-19

Denna bok är sannerligen den svåraste men även den djupaste och bästa boken i denna serie (jag har inte än läst den sista delen). Som tysk och på tyska har jag inte läst en sådan engagerad och trots alla hemska orättvisor och grymheter under nazisttiden icke fördömmande beskrivelse av agerande personer in denna tid. Hur kann det komma sig att "normala" människor blir till mördare? Hur kann det komma sig att politiskt ointresserade människor hänger med i nazisternas människoförakt? Man måste läsa denna bok noga för att kunna förstå dagens faror genom en enfaldig kultur i ett demokratiskt system med den mångfaldig kultur. Tack Jan Guillou för denna bok!

Maria Jacobsson

2015-05-13

Orkade knapp igenom denna bok. Jag fick ta en paus och läsa något annat emellan. Det var alldeles för mycket politik och historia och den käre Guillou vill vara alldeles för perfekt för att det ska bli intressant. Han får ändå en tvåa för de emellanåt intressanta personbeskrivningarna som lyfte boken en smula. Jag kommer inte att läsa böcker fler i serien om Brobyggarna, tyvärr.

Teresia Kjellgren

2014-12-16

3,5 eller 4 är frågan men det blir ändå en 4 för den tredje delen i bokserien "Det stora århundradet". Jag gillar bröderna Lauritzen och deras familjer. Det är bra språk, lättläst och man bara måste läsa vidare, tills boken är slut.

Matilda Jurell

2014-09-11

Precis som med de två tidigare böckerna i serien sträckläste jag den här boken och ger den omdömet "bäst hitintills". Inte egentligen för att handlingen var fenomenal, utan för att mellankrigstiden i Tyskland är en så intressant tid som jag aldrig får nog av. Boken leder upp till andra världskriget och Guillou lyckas på ett otroligt sätt belysa hur det kunde vara att bo i Berlin på den här tiden. Speciellt starkt är berättelsen om unge Harald som sakta men säkert kliver upp på karriärsstegen inom natzityskland.

Fia Kitti

2014-07-16

För miljöerna får den tre stjärnor men hur är det möjligt att skriva en så ospännande historia under en sån spännande tid?

Annika Winning

2014-05-22

Oj vad han vill undervisa, den gode Guillou! Handlingen lunkar på genom alla dramatiska skeenden. Bröderna och deras familjer hamnar verkligen i händelsernas centrum, känner både Brecht och Göring och Wallenberg. Mer redovisade än gestaltande är det. Det var nära ar jag inte orkade igenom.

Ulrica Björnhag

2014-04-24

Inte någon av hans bästa.

Y

Yngve Carlsson

2014-03-08

De första två var mycket läsvärda, denna hade jag klarat mig utan tyvärr.

Marita Ryen

2014-03-06

Intressant ämne, bra skriven men känns lite seg ibland.

Karin Löfstrand

2014-02-28

140216: Jag är svag för folkbildaren Guillou. Tack för att Dandy bara var en tillfällig svacka - nu åter till ingenjörerna.

Hanna Bragberg

2014-02-28

Tredje bokeni en serie... bara måste läsas, även om det kändes som en riktig mellan-bok! Inget avgörande, ingen cliff-hanger.

2014-01-21

Läsvärd som skönlitteratur och alldeles utmärkt som historieskildring.

Katarina Strid

2013-12-20

Till en början kändes det som boken har hastats fram, inte lika genomarbetad som de tidigare är min känsla.
Det är dock en bra historia och den tar sig efter hand. Skall bli spännaden att följa berättelsen framöver.

Mathilda Flood

2013-11-22

En klar förbättring från förra boken. Men fortfarande inte på samma nivå som första

A H

2013-11-11

Höll inte samma nivå som den första. Tyvärr.

Heidi T

2013-11-03

Saknade vissa bitar av historien, vill veta mer!

2013-10-27

Betyg: 3 av 5.

?Mellan rött och svart? är den tredje delen i romanserien ?Det stora århundradet?. Del ett heter ?Brobyggarna? och del två heter ?Dandy?. ?Brobyggarna? tycker jag var riktigt bra, och den fick en fyra i betyg av mig. ?Dandy? tyckte jag något mindre om, och den fick en trea av mig. (Följ länkarna till min recensioner av dom båda två). Och ?Mellan rött och svart? tyckte jag ungefär likadant om som jag gjorde om ?Dandy?.

Jag gillar verkligen idén med bokserien, och jag hoppas och tror att den ska bli bättre och bättre för varje bok. Jag tror att jag kommer att tycka bäst om böckerna från sextiotalet och framåt, tiden när jag själv har varit med.

Så även om den här boken kanske inte får någon strålande recension och något högt betyg av mig, så rekommenderar jag ändå Jan Guillous bokserie.

Pia Stendahl

2013-10-12

Jag tyckte väldigt mycket om första boken i serien om bröderna Lauritzen, Brobyggarna. Bok nummer två, Dandyn, var däremot en besvikelse.

Karaktärerna kändes endimensionella och dessvärre är det så i bok nummer tre också. Det saknas många detaljer kring karaktärerna vilket gör att dom inte känns levande. Jag saknar att jag inte får lära känna karaktärerna ordentligt, att komma dom inpå livet.

Jag tycker dock att "Mellan rött och svar" är ett lyft upp mot bok två. Till stor del tror jag att det beror på att mina förväntningar inte var så höga och att boken utspelar sig i mellankrigstiden, en mycket intressant tid.

Bröderna Lauritzen och deras närmaste lever händelserika liv i en händelserik tid. Dock känns det som författaren vill få med för mycket. Det blir bara ett skrap på ytan. Inte bara när det gäller karaktärskildringarna utan även när det gäller de historiska händelser som finns med i boken.

Det är ändå en ganska behaglig läsning och nog märks det att Jan Guillou har läst på ordentligt inför boken.

Eyez Only

2013-10-08

Detta är en charmig serie. Egentligen kanske "charmig" är fel ord med tanke på att böckerna behandlar tiden för de båda världskrigen, men det är det allvarliga ämnet till trots, skrivet på ett sådant sätt att det ord som spontant dyker upp i mitt huvud är just "charmigt". Man känner verkligen med de tre bröderna och ser fram emot läsningen just för att man vill se hur det går för dem. Jag vill inte "lämna" dem bakom mig utan längtar redan efter nästa del. Att betyget, liksom föregående del, "bara" får en trea, när del ett fick hela fem stjärnor, beror på att de två senaste delarna helt enkelt inte når upp till den standard som sattes med första delen. Ettan kändes utförlig, noggrann och detaljrik, medan del två och tre känns mer hafsiga. Det känns som om Guillou har haft mer bråttom och stressat när han skrivit uppföljarna, som om han måste skynda sig att bli "klar" så fort som möjligt. Det känns som om det fattas mycket detaljer och händelser som borde kunnat skildras mer utförligt. Men det är en mycket läsvärd serie och jag har inte gett upp, jag hoppas del fyra kommer att vara mer i stil med ettan, det här är verkligen ett ämne som förtjänar att beskrivas utförligt. (För övrigt har inte omslaget något att göra med om boken är bra eller dålig, men jag påpekar ändå att jag tycker det är väldigt fult. Så. Då var det också sagt.)

Lena L

2013-09-25

Läsvärd släkthistoria som lever parallellt med världshistorien. JG har verkligen lyckats med att få sina karaktärer att ta plats i historien. Denna gången ett Europa mellan två världskrig.

Victoria G

2013-09-20

Det är något mycket speciellt med den här serien. Den är bedrägligt enkelt uppbyggd men med karaktärer som engagerar och en solid historisk grund blir det riktigt bra. Och jag måste faktiskt säga att Jan Guillou har gjort något mycket beundransvärt i att försöka ifrågasätta vårt invanda synsätt på Europa och dess 1900-talshistoria som annars alltför ofta präglas av en svart-eller-vitt-mentalitet som aldrig är hälsosam. Brobyggarserien ger ett mycket intressant och tänkvärt perspektiv på 1900-talets historia, särskilt i den här boken som handlar om upptakten till andra världskriget. Mycket läsvärt!