Mellan rtt och svart

Guillou, Jan

| 2013

... mycket lsvrd. Dagens Nyheter Frsta vrldskriget r frbi. Brderna Lauritzen har drabbatssvrt bde ekonomiskt och personligt. Oscar fick alla sinatillgngar i Afrika konfiskerade av de segrande engelsmnnen.Sverres lskade Albie stupade i kriget och sjlv blev hanutkastad frn godset som var hans hem i nra tjugo r. OchLauritz och Ingeborg har tvingats lmna Bergen eftersom sonenHarald riskerade att bli ihjlslagen i skolan som tyskvn.terhmtningen till ett bttre liv i Berlin och Saltsjbadentar sin tid men snart befinner man sig i det glada 20-talet. Tyskland ser ut att kunna resa sig p nytt och i hela Europafrestller man sig att det aldrig mer kan bli krig. FamiljenLauritzen kan lika lite som alla andra se den svarta slagskugganav en ofattbar ondska som ska kasta vrlden in i en nnu strrekatastrof. Jan Guillous rika frfattarskap inleddes 1971, sammanlagt harhan skrivit...

Jan Svensson

2022-07-08

Lite svagare n de tv inledande bckerna i serien. Saknar en brande ramhistoria men tidsandan knns rtt i alla fall. Kanske det r just den som r ramen denna gng? Tnker avsluta serien i alla fall.

Helena Rasmusson

2021-02-09

Bra & intressant roman. Ltt att lsa. Bra historiebeskrivningar. Trevligt sprk!

2020-04-07

Intressant och lttillgnglig historiebeskrivning. Skrmmande hur mycket som upprepar sig hundra r senare i nazismens spr. Helt klart en ok del i serien om det stora rhundradet.

fredrik spele

2019-11-17

Kent Wallman

2018-11-02

En av de smre delarna om 1900 talet.

emmakicki

2017-12-01

Intressant bok ven om jag fortfarande tycker att det blir lite vl lnga kapitel som gr att det gr lngsammare att lsa. Behver terigen en paus innan jag lser vidare i serien men fortstta ska jag gra.

Stefan Wern

2017-05-22

Historien om brderna Lauritzen tuffar p, om n med ngot mindre fart och kraft n i Brobyggarna. Knns som om den hr bokens strsta behllning snarare r beskrivningen av ett Sverige och Europa p vg in i krig, n brderna Lauritzens vl och ve. Men det blir onekligen intressant att se hur Harald utvecklas i kommande bcker.

Jan Banan

2016-05-12

Jmn standard p hela romansviten s hr lngt.

Katarina Nord

2015-10-10

Jag hade svrt att komma in i boken och var stundtals nra att ge upp. Men den tar sig andra halvan tycker jag. Vill grna veta hur det ska g fr Sverre och brorsbarnen.

Olof Bergvall

2015-09-23

Denna boken knns som en vldigt bra inblick i hur utvecklingen i Tyskland gick under mellankrigstiden utan att bli som en trkig historielektion.

Hans-Georg Dring

2015-09-19

Denna bok r sannerligen den svraste men ven den djupaste och bsta boken i denna serie (jag har inte n lst den sista delen). Som tysk och p tyska har jag inte lst en sdan engagerad och trots alla hemska orttvisor och grymheter under nazisttiden icke frdmmande beskrivelse av agerande personer in denna tid. Hur kann det komma sig att "normala" mnniskor blir till mrdare? Hur kann det komma sig att politiskt ointresserade mnniskor hnger med i nazisternas mnniskofrakt? Man mste lsa denna bok noga fr att kunna frst dagens faror genom en enfaldig kultur i ett demokratiskt system med den mngfaldig kultur. Tack Jan Guillou fr denna bok!

Maria Jacobsson

2015-05-13

Orkade knapp igenom denna bok. Jag fick ta en paus och lsa ngot annat emellan. Det var alldeles fr mycket politik och historia och den kre Guillou vill vara alldeles fr perfekt fr att det ska bli intressant. Han fr nd en tva fr de emellant intressanta personbeskrivningarna som lyfte boken en smula. Jag kommer inte att lsa bcker fler i serien om Brobyggarna, tyvrr.

Teresia Kjellgren

2014-12-16

3,5 eller 4 r frgan men det blir nd en 4 fr den tredje delen i bokserien "Det stora rhundradet". Jag gillar brderna Lauritzen och deras familjer. Det r bra sprk, lttlst och man bara mste lsa vidare, tills boken r slut.

Matilda Jurell

2014-09-11

Precis som med de tv tidigare bckerna i serien strcklste jag den hr boken och ger den omdmet "bst hitintills". Inte egentligen fr att handlingen var fenomenal, utan fr att mellankrigstiden i Tyskland r en s intressant tid som jag aldrig fr nog av. Boken leder upp till andra vrldskriget och Guillou lyckas p ett otroligt stt belysa hur det kunde vara att bo i Berlin p den hr tiden. Speciellt starkt r berttelsen om unge Harald som sakta men skert kliver upp p karrirsstegen inom natzityskland.

Fia Kitti

2014-07-16

Fr miljerna fr den tre stjrnor men hur r det mjligt att skriva en s ospnnande historia under en sn spnnande tid?

Annika Winning

2014-05-22

Oj vad han vill undervisa, den gode Guillou! Handlingen lunkar p genom alla dramatiska skeenden. Brderna och deras familjer hamnar verkligen i hndelsernas centrum, knner bde Brecht och Gring och Wallenberg. Mer redovisade n gestaltande r det. Det var nra ar jag inte orkade igenom.

Ulrica Bjrnhag

2014-04-24

Inte ngon av hans bsta.

Y

Yngve Carlsson

2014-03-08

De frsta tv var mycket lsvrda, denna hade jag klarat mig utan tyvrr.

Marita Ryen

2014-03-06

Intressant mne, bra skriven men knns lite seg ibland.

Karin Lfstrand

2014-02-28

140216: Jag r svag fr folkbildaren Guillou. Tack fr att Dandy bara var en tillfllig svacka - nu ter till ingenjrerna.

Hanna Bragberg

2014-02-28

Tredje bokeni en serie... bara mste lsas, ven om det kndes som en riktig mellan-bok! Inget avgrande, ingen cliff-hanger.

2014-01-21

Lsvrd som sknlitteratur och alldeles utmrkt som historieskildring.

Katarina Strid

2013-12-20

Till en brjan kndes det som boken har hastats fram, inte lika genomarbetad som de tidigare r min knsla.
Det r dock en bra historia och den tar sig efter hand. Skall bli spnnaden att flja berttelsen framver.

Mathilda Flood

2013-11-22

En klar frbttring frn frra boken. Men fortfarande inte p samma niv som frsta

A H

2013-11-11

Hll inte samma niv som den frsta. Tyvrr.

Heidi T

2013-11-03

Saknade vissa bitar av historien, vill veta mer!

2013-10-27

Betyg: 3 av 5.

?Mellan rtt och svart? r den tredje delen i romanserien ?Det stora rhundradet?. Del ett heter ?Brobyggarna? och del tv heter ?Dandy?. ?Brobyggarna? tycker jag var riktigt bra, och den fick en fyra i betyg av mig. ?Dandy? tyckte jag ngot mindre om, och den fick en trea av mig. (Flj lnkarna till min recensioner av dom bda tv). Och ?Mellan rtt och svart? tyckte jag ungefr likadant om som jag gjorde om ?Dandy?.

Jag gillar verkligen idn med bokserien, och jag hoppas och tror att den ska bli bttre och bttre fr varje bok. Jag tror att jag kommer att tycka bst om bckerna frn sextiotalet och framt, tiden nr jag sjlv har varit med.

S ven om den hr boken kanske inte fr ngon strlande recension och ngot hgt betyg av mig, s rekommenderar jag nd Jan Guillous bokserie.

Pia Stendahl

2013-10-12

Jag tyckte vldigt mycket om frsta boken i serien om brderna Lauritzen, Brobyggarna. Bok nummer tv, Dandyn, var dremot en besvikelse.

Karaktrerna kndes endimensionella och dessvrre r det s i bok nummer tre ocks. Det saknas mnga detaljer kring karaktrerna vilket gr att dom inte knns levande. Jag saknar att jag inte fr lra knna karaktrerna ordentligt, att komma dom inp livet.

Jag tycker dock att "Mellan rtt och svar" r ett lyft upp mot bok tv. Till stor del tror jag att det beror p att mina frvntningar inte var s hga och att boken utspelar sig i mellankrigstiden, en mycket intressant tid.

Brderna Lauritzen och deras nrmaste lever hndelserika liv i en hndelserik tid. Dock knns det som frfattaren vill f med fr mycket. Det blir bara ett skrap p ytan. Inte bara nr det gller karaktrskildringarna utan ven nr det gller de historiska hndelser som finns med i boken.

Det r nd en ganska behaglig lsning och nog mrks det att Jan Guillou har lst p ordentligt infr boken.

Eyez Only

2013-10-08

Detta r en charmig serie. Egentligen kanske "charmig" r fel ord med tanke p att bckerna behandlar tiden fr de bda vrldskrigen, men det r det allvarliga mnet till trots, skrivet p ett sdant stt att det ord som spontant dyker upp i mitt huvud r just "charmigt". Man knner verkligen med de tre brderna och ser fram emot lsningen just fr att man vill se hur det gr fr dem. Jag vill inte "lmna" dem bakom mig utan lngtar redan efter nsta del. Att betyget, liksom fregende del, "bara" fr en trea, nr del ett fick hela fem stjrnor, beror p att de tv senaste delarna helt enkelt inte nr upp till den standard som sattes med frsta delen. Ettan kndes utfrlig, noggrann och detaljrik, medan del tv och tre knns mer hafsiga. Det knns som om Guillou har haft mer brttom och stressat nr han skrivit uppfljarna, som om han mste skynda sig att bli "klar" s fort som mjligt. Det knns som om det fattas mycket detaljer och hndelser som borde kunnat skildras mer utfrligt. Men det r en mycket lsvrd serie och jag har inte gett upp, jag hoppas del fyra kommer att vara mer i stil med ettan, det hr r verkligen ett mne som frtjnar att beskrivas utfrligt. (Fr vrigt har inte omslaget ngot att gra med om boken r bra eller dlig, men jag ppekar nd att jag tycker det r vldigt fult. S. D var det ocks sagt.)

Lena L

2013-09-25

Lsvrd slkthistoria som lever parallellt med vrldshistorien. JG har verkligen lyckats med att f sina karaktrer att ta plats i historien. Denna gngen ett Europa mellan tv vrldskrig.

Victoria G

2013-09-20

Det r ngot mycket speciellt med den hr serien. Den r bedrgligt enkelt uppbyggd men med karaktrer som engagerar och en solid historisk grund blir det riktigt bra. Och jag mste faktiskt sga att Jan Guillou har gjort ngot mycket beundransvrt i att frska ifrgastta vrt invanda synstt p Europa och dess 1900-talshistoria som annars alltfr ofta prglas av en svart-eller-vitt-mentalitet som aldrig r hlsosam. Brobyggarserien ger ett mycket intressant och tnkvrt perspektiv p 1900-talets historia, srskilt i den hr boken som handlar om upptakten till andra vrldskriget. Mycket lsvrt!