Mellan attentaten

Adiga, Aravind

| 2010

Mellan attentaten utspelar sig i den indiska staden Kittur tiden mellan morden på Indiria Gandhi (1984) och hennes son Rajiv Gandhi (1991). I fjorton sammanlänkade berättelser skildrar Aravind Adiga ett mikrokosmos av landet när han ger röst åt människor av olika klass och kast och med olika social och religiös bakgrund. Med humor och medkänsla ger han en skarp och skonigslös bild av det moderna Indien. Aravind Adiga föddes i Indien 1974. År 2008 belönades han med Bookerpriset för romanen Den vita tigern. Han bor i Bombay.

Rama Pujara

2011-03-19

Mycket bra bok att läsa igenom. Boken handlar om indien mellan två attentat där Indira Gahndi först mördas och sedan Rajiv GGandhi.

Odile A

2010-12-09

Den berörde kanske inte lika mycket som The white tiger. För min del hade de nog mer att göra med novellformen. Man fick aldrig riktigt gå på djupet med karaktärerna. Men visst är det en bra bok, och nedslaget i så många olika öden ett intressant och bra grepp.

Christer Bergström

2010-08-30

Max Kern

2010-07-25

Aravind Adiga fortsätter här sin skildring av det indiska samhällets komplicerade maktstrukturer, hopplösheten och det oändliga lidande allt detta ger upphov till. Bra läsning för annars obotliga romantiker...

Kristina Simar

2010-07-14

Recension av Aravind Adigas bok Mellan Attentaten

Boken är utgiven av Brombergs förlag och innehåller 320 sidor

Aravind Adiga föddes i Indien 1974 och har studerat vid Columbia University och Oxford University. År 2008 belönades han med Bookerpriset för sin debutroman Den vita tigern. Han har tidigare medarbetat i Time och publicerats i Financial Times. Aravind Adiga bor i Mumbai i Indien.

Handling: Mellan Attentaten utspelar sig i den indiska staden Kittur tiden mellan mordet på Indira Gandhi 1984 och mordet på hennes son Rajiv Gandhi 1991.

Boken innehåller fjorton olika berättelser med olika personer och det utspelar sig under sju dagar. Den handlar om människor av olika klass, kast och religiös bakgrund. Alla berättelser har det gemensamma att allt börjar bra för huvudkaraktärerna, men tyvärr håller det inte i sig och det slutar ofta på ett riktigt trist sätt.

Vi får bland annat möta Ziavddin som är pathaner. Har får som jobb att följa turister som kommer med tåget till ett bra hotell och han bär deras bagage.
Keshava som är hoyka, kommer till staden och blir busskonduktör. Det börjar så bra för honom, men efter ett misstag förändras allt.

George D. Souka moskilitmannen som lyckas övertala sin arbetsgivare Mrs Gomes att hela tiden få bättre jobb hos henne. Han blir hennes chaufför och de åker på trevliga utflykter. Han lyckas övertala Mrs Gomes att byta ut sin kokerska och istället anställa hans syster Maria. Denne man gör även han ett misstag och det är något han får ångra.

Alla de tre männen gör ett dumt misstag, precis som övriga personer boken handlar om. Alla berättelserna slutar därför olyckligt för huvudkaraktärerna i varje kapitel.

En underhållande berättelse om den indiska staden Kittur och de olika människorna som vistas där. Bokens handling är egentligen väldigt sorglig. Men författaren har ändå lyckats skriva den med lite humor och medkänsla. Boken är även intressant och tar upp hur det fungerar med de olika kast som de har i Indien, hur personer med ett visst kast och religion behandlas. Jag har inte läst så mycket om Indien innan, men den här boken gav mersmak.

Betyg 3/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Gun Petersson

2010-05-24

Fjorton korta berättelser om människor i den indiska staden Kittur tiden mellan mordet på Indira Gandhi och hennes son 1991. Bra berättat men så tröttsamt att hela tiden börja på nya berättelser att jag inte läste ut hela boken. Adigas tidigare roman Den vita tigern var mycket bättre eftersom det längre formatet ger fördjupelse.