Megaztrålen

Barnens bästa superhjältarHjälp! Ett vattenmonster löper amok på stadens stora sandslottstävling och krossar allt i sin väg. Dessutom förminskar det människor med en krympstråle. Det är dags att kalla in gänget med superkrafter som är experter på att hantera skurkar: Jordens hjältar! Häng med på ett actionspäckat äventyr med superhjältarna som räddar Jorden och dess invånare om och om igen.Peter Bergtings alldeles egna bilderboksuniversum blandar ingredienser från klassiska serietidningar med detaljrika akvareller till en medryckande högläsningsstund för stora och små. Perfekt superhjältebok för alla som gillar serier som Pyjamashjältarna, Spindelmannen, Shimmer & Shine eller Lego.

Claes Tovetjärn

2020-10-07

Fartfylld, färgglad och tokrolig action för små och stora barn. Peter Bergtings båda böcker om Jordens hjältar fick både mig och min 6-åring att sträckläsa där skratt varvades med att bläddra fort framåt och vilja stanna upp och bläddra tillbaka för att hinna se alla bilder på alla uppslag.

De båda böckerna ”Robotvalparna” och ”Megaztrålen” handlar om hjältarna Kye, Mick, Billi, Jael och Skorpan. Och så skurken Zuperskurko (som hatar tacos och fredagsmys – och vars symbol får mina tankar att vandra dryga 40 år bakåt i tiden till läsäventyr där skurken hette Zafir).

Jag tycker att det kan vara svårt att läsa mer traditionella tecknade serier högt, men de här böckerna är en snygg mix av bilderbok och tecknad serie, som gör det enkelt att läsa och lyssna (och kanske peka) så att alla hänger med. Det finns gott om utrymme på sidorna som inte dränks i text och det är lätt att läsa både löptext och pratbubblor i rätt ordning.

Berättelserna är spännande (och roliga) utan att vara skrämmande. Det är snyggt, fartfyllt och färgglatt tecknat. Äventyren är begripliga, för all fattar att hundvalpar och sandslott är grejer man ska ta på allvar. Och det är svårt att inte dra lite på munnen (eller skratta) när skurken fastnar i sockervaddsbajs!

Böckerna får fem karameller av fem möjliga – var!

🍬🍬🍬🍬🍬 + 🍬🍬🍬🍬🍬

Claes