Medveten andning : grunden för hälsa energi och harmoni

Olsson, Anders

| 2012

Att det är viktigt att andas är ingen nyhet. Men få av oss är medvetna om att HUR vi andas de ca 1 000 andetag vi tar varje timme påverkar varje liten del av vårt liv - fysiskt, mentalt, känslomässigt och andligt. Andningen förser kroppen med syre och är en av våra mest grundläggande funktioner. Tack vare syre kan vi tillverka stora mängder energi och möta kroppens enorma energibehov. Men, invänder du kanske, andningen sköter sig ju automatiskt? Det stämmer förvisso. Men väldigt många andas idag på ett sätt som har stort utrymme för förbättringar. Vi andas för snabbt, för ytligt, för mycket och för ofta eller så håller vi andan eller upplever att vi inte andas alls. Dessa andningsmönster är väldigt ineffektiva...

Ann S

2023-09-23

Att det finns så mycket att säga om andningen, den som vi tar så självklar
Läs och inspireras, läsvärd.
'att' vi andas men också 'hur'
Bli mer medveten med denna bok

anna olsen

2016-05-06

Vill varmt rekommendera denna boken!! Många bra tips och lättläst och enkel att förstå! Har fått mig att inse hur viktig andningen är!! Har även använt mig mycket av relaxatorn och den hjälper mig mycket vid stress och oro. Använder den flera gånger per dag. Så tack Anders för denna fantastiska bok och den fantastiska andningstränaren! Ger högsta betyg! *****

Björn Thorngren

2016-04-23

Mycket inspirerande och lättläst bok om hur vi andas och varför med handfasta tips och lätta övningar på hur vi gör vår andning bättre.
Boken och andningstränaren, relaxatorn, rekommenderas varmt!

Linda Ydén

2016-04-11

Alla borde läsa detta, mycket bra bok!

2016-02-15

Jag vill tacka dig Anders för att du skrivit en otroligt bra bok om hur andningen påverkar våra kroppar. Den är så informativ och lättläst. Jag hoppas att många skall läsa den och bli motiverade till att börja med Medveten andning. Alla vet ju att andningen är livsviktig, men kvaliteten på andningen är ju helt avgörande för vår hälsa. Det har jag lärt mig nu och fått erfara. TACK! TACK!

2016-02-07

Jag vill tacka dig Anders för att du skrivit en otroligt bra bok om hur andningen påverkar våra kroppar. Den är så informativ och lättläst. Jag hoppas att många skall läsa den och bli motiverade till att börja med Medveten Andning. Alla vet ju att andningen är livsviktig, men kvaliteten på andningen är ju helt avgörande för vår hälsa. Det har jag lärt mig och fått erfara. TACK! TACK!

2016-01-21

Jag var i Linköping och lyssnade på författaren A Olssons föredrag om medveten andning.Eftersom jag är utbildad sjuksköterska och arbetat i många år och vet hur viktig andningen är så var det ändå först då jag själv blev medveten om min egen andning och hur fruktansvärt dålig den var! Jag hade under en längre tid varit andfådd och hade svårt att klara trappor och gå uppför backar utan att hämta andan. Jag köpte A. Olssons bok,andningsventilator,tejp och började träna. Boken är mycket bra, lättläst,beskriver sju bra saker som boken vill hjälpa dig med och är också utmärkt som uppslagsbok. Bra att A. Olsson ger ex på egna upplevelser som beskriver hur han själv använder andningen som verktyg i sitt eget liv samt hans stora intresse att hjälpa andra till ett bätre mående eller förbättrad idrottsprestation. Jag har också blivit medveten om att mitt inre med tankar,känslor.oro styrs av andningen. Rätt andning minskar oro och rädslor och ökar tryggheten. Jag tejpar munnen varje natt enl A. Olssons metod och vaknar mer utsövd än tidigare. När jag inte tejpar vaknar jag ofta med huvudvärk och det känns som att jag inte sovit en blund. Blev nyligen utsatt för stark stress och fick en stark smärta i hela kroppen förmodligen stressutlöst. Blåste då i min andningsventilator och det tog ca 30 sek tills smärtan släppte och jag var som vanligt igen. Att andas rätt är dessutom helt kostnadsfritt och du har andningen alltid med dig. Jämför då alla pillerburkar med vitaminer och mineraler som kostar hur mycket som helst. Jag sjunger också i kör och enskilt hos sångpedagog och genom att andas rätt med stängd mun ända ner i magen har jag fått en ny sångröst som är mer pålitlig,stor,stark och större volym. Blir inte längre hes då jag anstränger rösten. Med dessa ex vill jag belysa att det fungerar att börja läsa Anders bok,träna andningen med hjälp av andningsventilatorn samt tejpa munnen nattetid.
Det är inte bara viktigt ATT vi andas utan också HUR vi andas. Denna hemlighet får du reda på när du läser boken! Det är bara du som kan göra förändringen! När du själv läst boken köp eller låna den till en vän!!
Lycka till!!

Bästa hälsningar Helena Vävinggren.

Ulrica Broman

2016-01-18

Den här boken har gett mig så mycket redskap och aha-upplevelser. Något så enkelt som att andas är väl inte så svårt. Kanske inte men att andas optimalt och medvetet är en sådan lättnad och så berikande.
Det upptäckte jag då jag läst och använt mig av Anders Olsson otroliga kunskap. Den reder ut begrepp och ger handfasta råd.Den har förändrat livet till en syrefest.

Lisa Korsgren

2016-01-08

2015-12-31

Jag var i Linköping och lyssnade på författaren A. Olssons föredrag om medveten andning. Eftersom jag är utbildad sjuksköterska och arbetat i många år och vet hur viktig andningen är så var det ändå först då jag själv blev medveten om min egen andning och hur fruktansvärt dålig den var! Jag hade under en längre tid varit andfådd och hade svårt att klara trappor och gå uppför backar utan att hämta andan. Jag köpte A  Olssons bok,andningsventilator,tejp och började träna. Boken är mycket bra, lättläst, beskriver sju bra saker som boken vill hjälpa dig med.och är också utmärkt som uppslagsbok.Bra att A. Olsson tar ex på egna upplevelser som beskriver hur han själv använder andningen som verktyg i sitt eget liv samt hans stora intresse att hjälpa andra till ett bättre mående eller förbättrad idrottsprestation.

Jag har också blivit medveten om att mitt inre med tankar,känslor,oro styrs av andningen.Rätt andning minskar oro och rädslor och ökar tryggheten. Jag tejpar munnen varje natt enligt A. Olssons metod och vaknar mer utsövd än tidigare. När jag inte tejpar vaknar jag ofta med huvudvärk och det känns som om jag inte sovit en blund.Blev nyligen utsatt för stark stress och fick en stark smärta i hela kroppen förmodligen stressutlöst. Blåste då i min andninsventilator och det tog ca 30 sek tills smärtan släppte och jag var som vanligt igen. Att andas rätt är dessutom helt kostnadsfritt och du har andningen alltid med dig. Jämför då alla pillerburkar med vitaminer och mineraler som kostar hur mycket som helst.Jag sjunger också i kör och enskilt hos sångpedagog. genom att andas rätt med stängd mun och ända ner i magen har jag fått en ny sångröst som är mer pålitlig, stor, stark och större volym. Blir inte längre hes då jag anstränger rösten. Med dessa ex vill jag belysa att det fungerar att börja läsa Anders bok, träna andningen med hjälp av andningsventilatorn samt tejpa munnen nattetid.

Det är inte bara viktigt ATT vi andas utan också  HUR vi andas.Denna hemlighet får du reda på när du läser boken.!! Det är bara du som kan göra förändringen! När du själv läst boken köp  eller låna den till en vän!!

Lycka till!

Bästa hälsningar Helena Vävinggren.

2015-12-31

Lina Alexanderson

2015-12-17

Lika självklar som Så funkar det-böckerna.
Ingen kommer undan intryck och där har vi en möjlighet att påverka vår situation på ett enkelt och konkret sätt i att börja träna andning medvetet. Boken ger dig grunderna till vad du har att vinna på att ta över spakarna och skapa den bästa hälsan.

Helt plötsligt förstod jag vikten av att förbättra min andning i alla delar av mitt liv. Framför datorn, i jobbet, vid fikabordet, nya möten... Jag trodde att jag visste vad en bra andning var tills jag läste Anders Olssons bok. Anders skriver på ett konkret och enkelt sätt. Vilket gör att även det som till synes verkar svårt blir begripligt. Det gjorde bland annat att jag för varje kapitel jag läste blev än mer medveten och intresserad. Jag har under merparten av mitt liv varit medveten om att andningen är viktig, men när jag läste Anders Olssons bok förstod jag att det för mig enbart hade varit under prestation i till exempel Yogarörelser eller magstöd på revyscenen eller för att komma ner i varv vid stress eller huvudvärk. Andningen har vi ju alla alltid med oss ;) och genom att bli mer medveten om hur just jag andas kan jag skapa mer lugn i alla delar av mitt liv. Det ledde också till att jag utbildade mig till Medveten Andningsinstruktör hösten 2015.

Erik Sjögren

2015-11-19

Anders Olsson sitter i förarsätet när det gäller kunskap och nytänkande kring andningen betydelse såväl privat som i arbetslivet. Alla borde läsa denna bok för att på ett enkelt och metodiskt sätt bearbeta stress, sömnsvårigheter och allmänt välbefinnande.
M a o följ Anders Olsson i sociala medier om du inte redan gör det och läs boken!
Erik Sjögren Rådgivare/Coach

Ingrid Dehnisch

2015-10-17

Den här boken har som få andra böcker gett mig en förståelse för hur hälsa fungerar. Den är lättläst och mycket ödmjukt skriven. Lätt att hoppa mellan kapitel och välja ut det man är intresserad av. Vissa delar vill jag återkomma till flera gånger.

Jag är mycket intresserad av hälsa generellt och den här boken har gett en stor aha-upplevelse som jag tycker få eller inga andra böcker berört. Även få hölsobloggar har ringat in detta ämne. Är fortfarande förvånad över att själv ha missat en så stor pusselbit!

För mig som varit mycket stressad i perioder har Anders Olssons bok gett mig de verktyg jag behöver för att skapa lugn och hälsa!

Efter att ha börjat tillämpa verktygen i boken vaknar jag och min man utbildade varje dag, vi har såå mycket energi över på dagarna att vi knappt förstår det själva. Tidigare var vi alltid lvarit ite småsjuka trots att vi äter paleokost och tränar och lägger oss i tid. Men inte förrän nu är vi på topp. Och detta bara genom att ändra vår andning!

Denna bok önskar jag att alla får möjlighet att läsa!