Medinas juvel

Jones, Sherry

| 2009

Extra MP3-CD medfljer! Medinas juvelr berttelsen om Aisha bint Abi Bakr. Redan vid nio rs lder gifts hon bort med profeten Muhammed, en d femtiofyra r gammal man. Aisha trder nu in i en ny och farlig vrld dr hon mste bruka sitt medfdda mod, sin sllsynta kvicktnkthet och ibland ocks sitt svrd fr att ta kontrollen ver sitt eget de. Hon kmpar mot religisa frfljelser, politiska rivaler och avundsjuka bihustrur. Men Medinas juvelr ocks berttelsen om en av historiens mest unika krlekshistorier. Mellan Aisha och profeten Muhammed uppstr efter hand en varm och innerlig krlek som kom att vara livet ut. Genom sin frimodighet och sin hngivelse blev Aisha med tiden inte bara profetens djupt lskade livskamrat utan ocks en ovrderlig rdgivare i politiska frgor. Med stor detaljrikedom terskapar Sherry Jones atmosfren i en svunnen och till stora delar oknd epok. Hennes...

Petra Norstedt

2017-01-07

Jag valde boken fr att jag trodde att jag skulle f en nyanserad bild av kvinnans status i islam. Tyvrr...
Krlekshistoria? Inte p Ayshas villkor. Jag hittade inte ngot i romanen dr islam bidrog till att ndra synen p kvinnans plats som godel. Tvrtom; kvinnan mste bra slja dr endast ett ga fr vara synligt. Trots besvikelsen r det en roman som beskriver en krigisk, omvlvande tid intressant.

2016-03-15

Boken r bra men jag lyssnade med mycket kluvna knslor.
Skulle grna lst andra delen ocks men den tycks inte finnas p svenska. Mycket bra upplsning.

Izabela Horn

2014-07-12

Jtte bra bok, redan i inledningen var jag fast. Jag frstr varfr boken blev stoppad iUSA innan den kom ut. Boken handlar om profetens Muhammeds brud Aisha och det r hon som r berttar rsten , Muhammed beskrivs inte alltid p ett stt som passar en stor profet .

Kerstin Lidstrm

2013-08-31

Verkligen en trkig bok. Jag tvingade mig igenom den kapitel fr kapitel.

Karin Lfstrand

2013-05-30

130530: Denna berttelse har bidragit till intressanta diskussioner om islam/kristendom och historia. Vlskrivet och en aktuell historia ven om den utspelas under 600-talet. Trots detta upplever jag handlingen under andra hlften som ngot tjatig varp betyget inte blir hgre n 3.

Agnetha Vesterdahl

2013-01-08

En besvikelse. Hade vntat mig mer intressant lsning, menj ag fann den trkig

Emma Pa-Fo

2012-03-04

Och jag som tyckte att den var bra. Men man fr ju givetvis inte ta den som ngon slags faktabok.

Karin Norlander

2011-12-23

Seg och jag blev bara frustrerad ver kvinnofrtrycket och Mohammed har i mina gon sjunkit till en sektledare som ville ga kvinnor. N, ls den inte.

Maria Jnsson

2011-12-11

En besvikelse faktiskt.

S S

2011-09-10

Nej, jag tyckte verkligen inte om denna boken.

Nr jag brjade lyssna p boken, s hade jag jttesvrt fr att hnga med, alla dessa namn att inte upplsare Anna Maria Kll vrickade tungan. Efter ett tag kom jag in i boken, och den blev ganska snart vldigt intressant. Samtidigt som det gjorde en lite frbannad, hur kan man gifta bort en nio-rig flicka.
Hr mrker man hur olika kultur vi har

christina grhn

2010-07-21

jag blir irriterad ver sjlvupptagna, svartsjuka och avundsjuka karaktrer men det finns som tur r lite mer i denna bok n det....

Annika Carlson

2010-01-19

Lite lngtrkig lsning med mycket arabiska ord man mste sl upp i slutet av boken. Inte mycket handling mest krig och intriger i haremet med alla kvinnor.

Maiken Karlsson

2009-12-22

En klart annorlunda bok om 600-talets Medina och Mohammed och hans hustru. Lsvrd

Eyez Only

2009-12-18

Den hr boken var intressant och bra, ven fast det inte r ngon litterr hjdare. Boken r dessvrre tryckt med ett annorlunda typsnitt (antagligen fr att f den att verka gammaldags och "arabisk") vilket gr den lite svrlst, srskilt nr vissa ord skrivs med kursiv stil. Men det har ingenting med sjlva berttelsen att gra. Det ska tydligen komma en uppfljare och jag ska lsa den ox i s fall.

Magdalena Kanger

2009-12-07