Medicinska memoarer

Jersild, P C

| 2006

Det var inte lkare jag ville bli som ung – utan frfattare. Men jag mste ju frsrja mig. Drfr har jag vid sidan av mitt liv som frfattare haft ett annat liv, ett andraplansliv, det medicinska. Det r vad Medicinska memoarer handlar om. Hur det var att lsa medicin och som ung lkare kastas in i situationer man inte var vuxen. Jag skriver om professorer jag mtt, patienter jag minns och debatter jag haft om inte minst ddshjlp och transplantationer.  Men det gr inte att beskriva ett halvt liv. Medicinen och litteraturen r till den grad sammanvvda att biografin skulle bli full av obegripliga sprng om jag lmnat romanerna helt t sidan. Drfr innehller memoarerna ocks tillkomsthistorien bakom flera av mina romaner som har medicinsk anknytning, bland dem Babels hus,  En levande sjl och Efter floden.  P C J

Kenneth Olausson

2009-12-28

Intressanta och tankevckande memoarer av en av vra stora svenska frfattare. Hoppas han fortstter med att mer ingende bertta om sina bcker.

Nr man liksom jag r en sucker fr hndelse-, milj- och karaktrsbeskrivningar r delar av boken rent guld. Nr Jersild filosoferar ver frndringar i politik och etik ser jag det mer som jag av artighet fr "st ut med det" fr de vriga godbitarna han bjuder p :)

Agneta Kaveryd

2009-11-01

Njae, den blev lite tjatig. Brjan var rtt intressant och skrmmande om hur lkarutbildningen gr/gick till. Men sedan blev det en vldig massa namn och lite trkigt.