Medan snön faller i Ådala

Liabäck, Åsa

| 2022

Succéserien fortsätter ? välkommen till det lilla koloniområdet Ådala i vinterskrud!Julen är sällan okomplicerad ? och särskilt inte för våra karaktärer i Ådala koloniområde. Nu har grindarna till kolonin stängt för året, och snön har börjat falla över Linköping.För Marcus kommer den här julen bli helt annorlunda. Hans ex är kvar i New York och själv har han precis anlänt till Sverige, med ett krossat hjärta och en osäker framtid. För Anna och Patric är det väntans tider som gäller, inom kort kommer deras barn till världen. Men strax innan jul sker något som vänder upp och ner på allt. Och så är det Stephanie som kämpar med sin musikkarriär, allt medan grannen i lägenheten ovanför blir en oväntad vän. Ragnar gör sitt bästa för att hålla koll på alla sina vänner, samtidigt som kaffestugan i Ådala väntar på att invigas. Kommer julen bli fridfull för områdets alla själar? Och...

Ulrika Larsson

2023-10-30

hmm, helt klart den sämsta i serien. Den här boken har mycket mer mörker över sig, mycket sorg, rädsla och förtvivlan. Eftersom det är vinter är dom förstås inte särskilt mycket ute i koloniområdet, vilket jag saknar. Men det som är värst och som jag hakade upp mig på var bristen på variation i språket. Författaren använder till exempel ordet ljuvligt i var och varannan mening. Alla karaktärer använder sig av det ordet vilket gör att boken inte känns särskilt verklighetstrogen. Jag använder mig aldrig av det ordet, eller någon annan jag känner heller för den delen. Det känns helt enkelt inte så trovärdigt när alla karaktärer är så lika varandra och använder samma ord och uttyck. Finns flera liknande exempel.

Snön börjar falla i Linköping och julen närmar sig och grindarna till koloniområdet har stängt för året. Den här julen blir annorlunda för många - Marcus har precis anlänt till Sverige från New York med ett krossat hjärta, Anna och Patric väntar sitt första barn, Stephanie kämpar med sin musikkarriär, Ragnar gör sitt bästa för att hålla koll på alla grannar. Hur kommer julen bli i år?

Del 3 i serien om Ådala och jag älskar att få återkomma till miljöerna och alla karaktärer. Dettta är Åsa otroligt skicklig på - miljöer och karaktärer, det är lite som att komma hem och träffa sin familj och vänner. Som läsare så känns allt så levande och nära, visst nu bor jag bara ett par mil från Linköping så jag känner igen vissa delar av miljön, men det är Åsas sätt att skriva som gör att det blir så nära, mysigt och personligt. Även om jag just nu njuter av sensommaren och att hösten är på ingång när jag läser boken så njöt jag av att få liter vinter och julkänsla. Jag älskar verkligen denna serie som är full av värme, vänskap, kärlek, lite intriger, omtanke och att det utspelar sig i ett koloniområde är bara ett stort plus då jag själv skaffade en kolonilott för ett år sedan. Läs och njut av denna serie!

Pia Gummesson

2023-03-21

Underbara Ådala och dess karaktärer.Rekommenderar denna bok likväl dom andra om Ådala.

Eva Pettersson

2022-11-16

Så härligt att få återse alla karaktärer i Ådala igen! Mysig och varm stämning från första till sista sidan. Dock blir jag smått galen på alla grammatiska fel som dyker upp på var och varannan sida.

2022-11-12

Det här är den tredje boken om vackra Ådala, koloniområdet som ligger i Linköping och alla härliga karaktärer som man lärt känna på vägen. Det är som att träffa vänner som man inte sett på ett tag och det är ett kärt återseende.

Böckerna om Ådala är genuint härliga, det är omtanke och värme, kärlek och vänskap. Boken berör både lätta och svåra ämnen, sorg, missförstånd och längtan och Åsa skildrar det med varsamhet. Jag blir väldigt glad när jag läser boken men också väldigt berörd.

”Medan snön faller i Ådala” är Åsas bästa bok och jag tycker att hon är fantastisk på att göra sina karaktärer och miljöerna levande. Man är där, mitt i handlingen och det känns så verkligt. Sen är det, som Linköpingsbo, trevligt att känna igen sig i omgivningen i boken. Jag tycker också om att karaktärerna har olika åldrar, både ung och gammal, att de är i olika faser i livet och jag tycker att Åsa väver ihop det väldigt bra. Alla får ta plats och jag vill inte vara utan någon av dem.

Den här boken platsar på min lista över årets bästa böcker!

2022-10-28

Åh, vad jag tycker om denna serie! Fin och varm❣️Ser fram emot vår och sommar på Ådala!