Medan mrkret faller

Lihammer, Anna

| 2014

rets bsta deckardebut - Deckarakademin "Anna Lihammer lyckas med bedriften att bde skriva en bra deckardebut och en verkligt spnnande historieskildring." - Lotta Olsson, Dagens Nyheter "Nagelbitande otckt ? Anna Lihammer har gjort ett gediget grvande i tiden och platsen ? en berttelse som stter Uppsala p deckarkartan och vdrar ut lite i stadens unkna garderober." - Upsala Nya Tidning "Chocklskig... vldigt suggestivt... det r s spnnande, och en intressant tidsperiod som hon har fngat perfekt." - C-G Carlsson, SVT Go?kvll "Skickligt och vertygande... en imponerande debut!" - Bibliotekstjnst "Arkeologen Anna Lihammer debuterar som sknlitterr frfattare... Och vilken debut hon gr!...Anna Lihammers debutdeckare mycket intressant och lsvrd ? och jag ser verkligen fram emot att lsa om ett fortsatt samarbete mellan Carl Hell och Maria Gustavsson." - Corren...

sa G

2017-05-21

Temat fr boken kndes lovande. Scenen r en grupp rasbiologer i Uppsala p 1930-talet, vilket ju kunde bli hur intressant som helst. Boken fngade inte mitt intresse - huvudpersonerna berrde inte eftersom man fick veta s ytterst lite om dem. Det var ocks mycket svrt att f en bild av hur detta udda/okonventionella par samarbetade i utredningen (de verkade ju knappt prata med varandra frrn p slutet), och jag har inget behov av att lsa fler bcker i samma serie

Camilla T

2016-12-15

Fantastiskt bra historisk deckare som utspelar sig p 1930-talet. Det r en tid som har mycket gemensamt med vr egen, sorgligt nog. Frfattaren r arkeolog men hr visar hon att hon satt sig in i en av vra mrkaste tidsperioder, i alla fall i modern tid. Man sympatiserar ltt med huvudpersonerna. Handlingen r fascinerande om n ganska deprimerande.

Ewa R

2016-09-14

En skickligt skriven deckare som utspelar sig i 30-talets Stockholm och Uppsala. Har sllan lst en lika rafflande inledning. Fr mig som r mycket historiskt intresserad och har egna referensramar och kunskaper kring den tid som beskrivs fungerar det mycket bra. Genusperspektivet kommer med p ett mrkligt stt, men jag tror att hon har frskt skapa ett deckarpar liknande Barbara Havers och Lord Lynley(Elisabeth George bcker) och d krvs ju vl utmejslade karaktrer. Det blir hursomhelst spnnande att flja dessa tv. Ser fram emot att lsa nsta bok.

2015-12-29

Det blev lite fr tungt och ospnnande nr historiska fakta ska vvas in och vara en bestndsdel i en deckare p detta vis. Hemskheterna som skedde under den "rasbiologiska" tiden r s mrka att de verskuggar all fiction.

Helena Reinedahl

2015-05-06

En bra deckardebut. Jag gillar skildringarna av 30-talets Uppsala, den akademiska inskrnktheten, personskildringarna och mnena som tas upp. Jag tycker inte riktigt att storyn hller hela vgen, men den fngslar mig likvl. Och det jag framfr allt uppskattar r skildringarna av de tv huvudpersonerna, ven om de r ytterst sparsamt utmejslade s lockar de mig, jag vill veta mer om dem och ser fram emot att lsa nsta bok!

Ulla Olsson

2015-03-01

Insiktsfullt frn rasbiologins gyllene r i Sverige.

John C

2014-12-07

Carl Hell tar sig an ett mord p anatomiska institutionen p Uppsala universitet 1934. Mordet har kopplingar till rasbiologiska institutet. Vlskriven och spnnande deckarroman som lnar kulisser frn svensk historias mrkare sidor. Riktigt bra!

Harriet Axelsson

2014-11-29

Hller med om att detta r en bra debutroman. Gillar ju alltid historiska perspektiv. Se det nazistiska tnket...

Ledsen, men orkade bara till sidan 55.

2014-07-14

Det rder ingen tvekan om att Anna Lihammer kan sin anatomi och jag gillar iden om att gra en trettiotals deckare- men den fungerar inte fr mig, trots ganska brutala mord- s r det alldeles fr mycket fokus p ganska meningslsa analyser om ditten och datten- och dessutom(fastn jag r feminist)- s r det alldeles fr mycket genuspolitik fr en deckare!

Hanna Bragberg

2014-02-23

Trevlig deckare, men trettiotalsskildringen kndes mrklig: diskuterade verkligen alla livets stora frgor med varenda (oknd) ny bekantskap och hade alla verkligen sin moraliska kompass s perfekt inriktad p trettiotalet?! Inget smprat hr inte och inga tveksamheter kring rtt och fel, ont och gott!