Medan han lever

Eksvärd, Elaine

| 2016

ETT UTSATT BARN TRÄDER FRAM UR MÖRKERTALETNär Elaine blir mamma kastas hon tillbaka till sin egen uppväxt och inser hur mycket den fortfarande påverkar henne. Hennes liv har formats av de regelbundna sexuella övergrepp som hon utsattes för av den som borde ha stått för tryggheten ? hennes egen pappa. Nu vill hon dela med sig av sin historia för att göra skillnad. Hon tänker inte längre vara tyst. När omgivningen blundar och fingeravtrycken är osynliga kämpar Elaine för rätten att berätta. Hon är trött på att barnen offras för vuxnas heder och anseende. Offren brottas med känslor av skuld och skam fast de inte gjort något fel. Vi får följa med tillbaka till det tidiga 1980-talet i Stockholms förorter då Elaines föräldrar separerade. Det är ett starkt försvarstal för barnet, en modig och självutlämnande berättelse som visar att det går att komma ut på andra sidan.Fem kronor per bok går...

Självutlämnande, välskriven, berörande och viktig!

Moonie

2020-01-07

Jobbig att läsa men väldigt bra!

Daniel Frank

2019-05-25

Ytlig och utstuderad chic lit. Boken hade mått bra av en redigering och i synnerhet en språklig bearbetning. Författaren kämpar krampaktigt för att nå en slags angelägenhet, men framställningen är ofokuserad och stressad. Det blir ovanligt många floskler, inte minst känslomässiga sådana, som i sina värsta stunder påminner om känslodrypande amerikanska filmer. Här saknas rötter, här saknas ett genuint anslag, här saknas tydligt förmåga att framställa vad författaren försöker skildra och svårigheterna med det sistnämnda är uppenbara, då det s k människoödet som här framställs som ohyggligt intressant i det närmsta saknar täckning för att vara intressant på den nivå som författaren anser det vara. Spekulativt, utan överraskningar och ett hån mot de kvinnor som verkligen lidit och genomgått helvetets alla kval genom liknande händelser.

Bokslukerskan 93

2019-04-14

Superviktig och bra skriven bok!! Högsta betyg. Läste ut den på en dag!

Anna Granström

2018-04-29

Viktig bok om sexuella övergrepp och incest. Tycker Elaine beskriver skuld-skam på ett väldigt bra sätt. Också hur sexuella övergrepp är ett brett begrepp och hur en förälder på ett vidrigt sätt kan nästla in ett barn att tro att det är fullt normalt.

Therese A

2017-11-24

Viktig bok, men tyckte den blev lite seg bitvis

Tindra Jansson

2017-06-04

Bra skriven. Handlingen är spännande. Den berättar om scenarier från hennes barndom samtidigt som den berättar om rättegången, svårt att förklara men det förgyller boken.

2017-05-11

Elaine är vuxen och nu på gång att själv bli mamma. Hon kastas tillbaka till uppväxten igen och inser hur mycket hon fortfarande påverkas av den. Under uppväxten utsattes hon för ständiga sexuella övergrepp, utav den som stod henne närmast - hennes egen pappa.
Det är en fruktansvärd och hemsk historia att läsa. Det gör en så ont att läsa vad Elaine utsattes för och jag mår riktigt illa när jag läser. Varför såg eller reagerade ingen på de små tecknen som ändå syntes? Varför envisades mamman inte mer? Så hemskt att hon blivit utsatt av sin egen pappa. Jag är glad för att Elaine blottar sitt liv och delar med sig av sin historia. Så vi alla som har barn, arbetar med dem eller är i barns närhet, kan se tecknen och direkt reagera på dem. En mycket viktig och stark bok! Extra plus i boken är att Rädda Barnens handbok Stopp min kropp finns med i boken. Där de tipsar om hur man ska prata med barnen om deras kropp och även var man ska vända sig vid misstanke om brott. Ska rekommendera alla jag känner att läsa denna viktiga bok!

Katarina Strid

2017-04-23

En viktig och berörande bok.

Nathalie Thaning

2017-02-09

Alla bör läsa!

Matilda S

2016-08-23

Älskar hur boken hoppar mellan olika scenarior och hüller läsaren pü spänn pü heltid. Elaine är sü stark och sürbar pü samma güng. Den känns sü ärlig att den träffar rakt i hjärtat. Viktig bok som väcker büde tvivel och hopp om framtiden.

Lars B.

2016-06-29

Det är ju alltid lurigt med sådana här uppgörelseböcker, men Eksvärd verkar onekligen ha haft ett riktigt ägg till pappa. Det ligger nära till hands att tänka på alla de drabbade som inte begåvats med talets gåva, för det verkar krävas en hel del av det brottsoffer som vill driva en rättsprocess när det gäller sexuella övergrepp i barndomen. Eksvärd lyfter fram den svenska straffskalan för dessa brott. Något behöver bevisligen göras när ekobrott genererar strängare påföljd än sexbrott mot barn.

2016-03-19

En mycket välskriven, självutlämnande, och berörande självbiografi.

En viktig bok som alla borde läsa.

Rekommenderas varmt.

(Och det får räcka med dom korta meningarna från mig. Svårt att recensera och betygsätta självbiografiska böcker).