Med hälsning från Båstad

Fagerlund, Jenny

Äntligen är det dags. Linda ska lämna sina konspirerande kollegor och flytta till London för att börja ett nytt jobb på ett av Europas största livsstilsmagasin. Hon har jobbat hårt för att nå hit och även hennes annars så svårimponerade mamma verkar nöjd. Men när jobberbjudandet dras tillbaka i sista stund står hon plötsligt utan jobb i både London och Stockholm. Linda drabbas av fullständig panik och berättar inte för någon vad som har hänt, utan fortsätter låtsas att hon ska flytta. Bara hennes pojkvän Frank och hennes bästa vän Helena får veta sanningen. Men vart ska hon ta vägen? Ett litet hörn av ett födelsedagskort visar räddningen. Hennes moster i Båstad! Visserligen en moster som hon inte känner och som hennes mamma brutit kontakten med tjugofem år tidigare, men vem kommer att hitta henne där? Planen är perfekt. I Båstad står tennisveckorna för dörren och Linda dras med i festligheterna....

Med hälsning från Båstad är en sån där typisk bok som jag bara vill sträckläsa i ett huj samtidigt som jag inte alls vill att den ska ta slut. Ett ögonblick, så där en tredjedel in i boken, funderade jag faktist på att göra revolt mot bebisen och inte gå till sängs med honom. Istället ville jag sitta uppe hela natten och läsa. Nu blev det såklart inte så, men det betydde bara att jag kunde vakna upp till en riktigt bra roman. Den känslan!

Linda ska lämna kollegorna och flytta till London för ett jobb på ett av de största livstilsmagasinen i Europa. När Linda sagt adjö på jobbet dras jobberbjudandet tillbaka i sista stund och Linda får panik. Hon berättar det bara för pojkvännen och hennes bästa vän. Där och då beslutar sig Linda för att åka till sin moster Bodil i Båstad, en moster hon inte träffat på tjugofem år då familjen brutit kontakten. 🐴
Med hälsning från Båstad är en charmig historia om Linda som hastigt flyr till Båstad när jobberbjudandet plötsligt dras in. Visst blir väl moster Bodil glad när Linda plötsligt dyker upp efter alla år? Eller? Ja det får den som läser reda på. Man kan ju konstatera att det bli väldigt invecklat när man inte håller sig till sanningen och istället ljuger om hur allt är. Jag gillar det här, det är mysigt, lättsmält och alldeles perfekt sommarläsning att sjunka ned i. För en stund glömmer jag allt annat och hänger mig helt åt Lindas liv. Författaren skriver så jag blir engagerad i historien, jag blir irriterad både på pojkvännen Frank och Lindas mamma som båda har väldigt många ytliga åsikter och höga krav, istället för att se vad som är viktigt för Linda. Det är intressant att även få en inblick i tennisens värld, en värld som är helt ny för mig. Jag är väldigt svag för lyckliga slut, tillhör de som starkt ogillar olyckliga och tragiska slut och den här gången får jag som jag vill!

Charmig, underhållande och gripande!

Charmig, mysig och underhållande!