Med en blick över axeln

Czeslaw Waluszewski räddas ur Nazi-Tysklands koncentrationsläger och anländer år 1945 till Malmö. Därifrån transporteras han till ett utlänningsläger i Hälsingland. I världen utanför lägret möter han människor helt utan kunskap om förintelsen och ett svenskt samhälle som till stor del är opåverkat av det världskrig som har splittrat hans familj. Märkt av sina upplevelser kämpar Czeszlaw hårt för att börja ett nytt liv i Sverige. Han möts av värme och finner kärleken, men plågas av svåra mardrömmar. När kommunisterna tar makten i Polen misstänker svenska Säpo honom för att vara spion och börjar övervaka honom. Det visar sig snart att de inte är ensamma om att intressera sig för den polske krigsflyktingen. Med en blick över axeln baserar sig på akter från Säpo och myndighetsarkiv och skildrar ett liv som präglas av avskyvärda minnen, förtvivlan över släktingarnas öde, misstro från omgivningen...

Bengt Svensson

2013-03-23

Gör mig både ledsen, upprörd och glad.. mycket bra!

Johan Söderman

2013-03-10

Oväntat bra!

Margareta Andersson

2013-02-21

En riktigt bra bok som på ett informativt sätt beskriver ett flyktingöde från andra världskriget.

Styrkan är att det är en hudnära och personlig berättelse och det är svårt att som läsare värja sig från händelser och upplevelser. Man lever med i historien och blir ömsom glad ömsom upprörd och förbannad.

Historien är skakande på många sätt. Bland annat beskrivningen av det svenska pragmatiska agerandet under efterkrigstiden och det misstänksamma mottagandet. Mitt i alltihop finns dock en ständigt närvarande medmänsklighet och livsglädje som gör att man känner hopp genom hela boken.

En sak som slår mig när jag läser är hur vi tar emot flyktingar idag. Tyvärr befarar jag att det finns mycket i bokens berättelse som även utspelar sig idag på ett eller annat sätt.

Fascinerande att författaren har fått ut en akt ur SÄPO-arkivet där det framgår hur huvudpersonen övervakas. Detta känns ovanligt och bidrar till bokens autencitet.

Läsvärt!

Gustav Andersson

2013-02-15

Eftersom jag är intresserad av säkerhetspolisen har jag läst många faktaböcker om SÄPO och IB-affären. Fick tips av en kompis att kolla in den här skönlitterära boken.
Tycker den är riktigt bra även om det är svårt att veta hur mycket som är sant och författarens egna broderier. Underhållning och en tankeställare utlovas iallafall!

Johanna Andersson

2013-02-14

En intressant och spännande skildring av Sverige under efterkrigstiden. Jag hade ingen aning om hur krigsflyktingar bemöttes och sattes i utlänningsläger, men boken har fått mig att vilja söka mer information kring detta. Jag tycker denna del av historien är betydligt mer fascinerande än Säpo-förföljelsen som jag såg att de skrev mycket om i en tidningsrecension.

Många paralleller går att dra till dagens flyktingmottagande. Är vi så mycket bättre på att ta hand om de som kommer från krig och elände idag? Jag tvivlar..

Johanna Andersson

2013-02-07

Intressant och välskriven!

Matilda Ericsson

2013-01-28

Blev positivt överraskad av denna för mig okända författare. Boken är både välskriven och spännande om en okänd del av svensk efterkrigshistoria. Väl värd några timmar av ditt liv!

Matilda Ericsson

2013-01-28

En mycket bra bok!
Fascinerande och verklighetstrogen.. rekommenderas starkt!

Nils Åhlander

2013-01-11

Oerhört spännande och läsvärd bok av för mig helt okänd författare. Har i princip streckläst den.. Läs!