Med bergens andetag

Den New York-baserade fotografen Nick Turner tervnder till sin barndoms fattiga bergstrakter i Appalacherna nr hans far blir sjuk. Det r hans sista chans att frsonas med sitt frflutna. Men Nicks svek visar sig inte vara glmda. Fr hur mycket kan en familj egentligen frlta?I samma trakt finns ven Ellie, en ldre kvinna som frlorat sitt hem och mste kmpa fr att verleva. Nr Nicks och Ellies vgar korsas, frndras deras liv fr alltid.Therese Widenfjords romandebut r en stark och fngslande skildring av klassklyftor, familjeband och lojaliteter. Med det makalsa vilda landskapet i Appalacherna som fond r "Med bergens andetag" en roman om naturens lkande kraft och om att hitta hem.

Ibland lser jag bcker som mnga/en del kanske tycker inte r min genre, men tro det eller ej s har jag inte alltid lst deckare. Och inte heller har jag fr vana att rata en hel genre (jo, det finns nog ngot enstaka undantag) fr hur det n r s finns det bra bcker i alla genrer och jag uppskattar alltid en bra berttelse. Oavsett genre. Det gller bara att hitta de dr guldkornen. Med bergens andetag hade jag nog faktiskt inte lst, om det inte hade varit vldigt speciella omstndigheter.

I februari s var jag p lsretreat i Varberg och dr skulle bokcirklas om just den hr boken. Jag hade faktiskt tnkt lsa den till dess, men upptckte att e-boken inte skulle slppas frrn i april. Trots att jag inte hade lst den s var jag med under samtalet, dr ocks frfattaren var med. Det r ingen verdrift om jag sger att jag blev riktigt sugen p att lsa den efter det. Egentligen s hade jag tnkt lsa den redan i april, men d fanns inte tid. S det fick bli i maj i stllet.

Med bergens andetag r i det nrmaste en perfekt debut. Den har s mnga bottnar. S mycket att fundera p och berras av. Jag lser gladeligen mer av den hr frfattaren.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/06/bok-med-bergens-andetag-av-therese.html

Fotografen Nick tervnder till sitt barndoms fattiga bergstrakter i Appalacherna nr hans far blir sjuk. Det r hans sista chans att frsonas med sitt frflutna. Men Nicks svek visar sig inte vara glmda.
I samma trakt finns den ldre kvinnan Ellie som har frlorat sitt hem och mste kmpa fr att verleva. Nr Nick och Ellies liv korsas frndras deras liv fr alltid.

Jag har mnga blandade knslor och tankar kring denna bok och jag frstr varfr den hyllas. Det r en vlskriven bok med ett vackert sprk. Det r en varm, sorglig och gripande bok. Jag som lsare fr pendla mellan Nick och Ellies historia, tv mnniskoden som kommer att fltas samman. Tyvrr r inte denna bok ngot fr mig och det har inte med storyn att gra fr den r bra. Det r bara inte min genre och i mitt tycke en bok i ett fr lngsamt tempo, men gillar men denna genre s kommer du f en fantastisk lsupplevelse.

Detta r en varm och innerlig berttelse om Ellie, en ldre kvinna med ett barns sinne och stor krlek fr djur och natur. Hon blir tvingad till en flytt frn ett ,mjukt och snllt boende till ett kantigt och argt stlle som helst vill hlla henne instngd och ge henne tabletter som gr henne suddig i tankarna. I sin lngtan efter frihet gr hon ut p en vandring och hittar sedan inte tillbaka. Hon fr kmpa fr sin verlevnad i ett kallt och kargt utomhus. Mitt i allt det desperata finner hon Dora, en minst lika utsatt hund som blir hennes fljeslagare.

Nick, som r en framgngsrik fotograf vars karrir gr p sparlga, fr ett besked om att hans far ligger p ddsbdden. Han tar med sig sin fotoutrustning och ker hem till Appalacherna, beredd mta gamla synder och sin familjs ilska som gjort att de brutit med varandra. Resan hem ppnar en flod av minnen och en rannsakan om vad som kunde varit och hur det blivit.

S smningom korsas Nick och Ellies vgar.

Att lsa Med bergens andetag var som att flja med Nick och Ellie p en resa, bda fysiskt och bildligt. Fr bda visar det sig att de mste resa bort, fr att kunna komma hem. Tv saker med boken som jag gillar srskilt mycket r hur fint Therese har fngat Ellies sjl, s okomplicerade och rena tankar och betraktelser runt sig.

Och de fantastiska naturbeskrivningarna, de bl och grna tonerna De dimmiga bergen och forsande vattnet. Jag, som mlar upp bilder i huvudet nr jag lser, hade ett storslaget scenario framfr mig.

2024-02-12

Kerstin Kolm

2024-02-06

En enkel men drabbande berttelse. Stundtals djupt sorglig och obehaglig, stundtals hoppfull och gldjande.
De tv inlsarna gjorde verkligen boken till en bladvndare.

Lollos bokhrna

2024-01-21

Med bergens andetag r en otroligt vacker och gripande berttelse om tv mnniskor vars de fltas samman. Nick tervnder till sin barndom hemtrakter fr att frska frsonas med sitt frflutna och Ellie som frlorat sitt hem och mste kmpa fr att verleva.

Jag tyckte s mycket om hur Therese berttar sin berttelse, med otroliga miljskildringar, starka karaktrer som vxer medan man lser boken och ett vldigt vackert sprk. Ett sprk som r som poesi vilket gr att sidorna bara flyger fram.

Magisk lsupplevelse!

2024-01-19

En aning fr lng, annars mycket vlskriven och bra. Kommer flera gnger att tnka p filmen Vlkommen Mr. Chance, baserad p Jerzy Kosinskis roman Finnas till.