Me Cheeta

Svensson, Manne

| 2010

Både Johnny Weissmuller, som vi känner som Tarzan, och Maureen O'Sullivan, hans Jane, har gått bort. Johnnys kista sänktes ner i marken till inspelningen av hans kända djungeltjut. Men Cheeta, deras chimpans, lever vidare. Han är nu sjuttiosex år och den äldsta primaten vi känner till. Det här är hans egen historia. Cheeta blev internationellt känd när han 1934 var med i sin första film, Tarzan och den vita kvinnan. Sedan dess har han medverkat i nio Tarzan-filmer och några Doktor Dolittle-filmer innan hans missbruk tvingade honom att gå i förtidspension. Här är berättelsen som tar oss med in bakom kulisserna till det fascinerande gamla Hollywood med dess glittrande stjärnor, mytiska regissörer och välkända och älskade filmproduktioner. Vi får ta del av de glamorösa kändisarnas liv på ett sätt vi aldrig tidigare gjort. Det här är första gången en chimpans har vågat berätta allt - inget...

Izabela Horn

2012-12-10

Me cheta är läsvärd och stundtals är den bra men den är lite rörigt skrivet. Svårt att hänga med och veta om cheta berättar om nu tid eller när de filmar. Stundtals kan man verkligen tro att Me Cheta är skriven av en schimpans. Men en stark 2 i betyg

Maria Klingberg

2012-11-18

Lite väl mycket name-dropping för min smak men annars var den bitvis mycket roande. Den skapade helt klart ett sug att se de gamla Tarzan-filmerna.

Stefan Wern

2012-03-30

Väldigt kul idé och till en början också ganska underhållande. Sedan blir det för mycket upprepningar. Greppet förlorar till slut sin charm och boken hade vunnit på att vara en Novella på 150 sidor.